Vskutku mne pobavilo, jak se pan Kocourek distancuje od kancelářských aplikací. Rozumím jeho důvodům, avšak obávám se, že mu uniká realita všedního dne. Školy nejspíš mohou pokračovat ve výchově budoucích programátorů, ale ruku na srdce, kolik procent dětí z ročníku běžné školy (ZŠ, SŠ) má ambice a hlavně schopnosti a obětavost se takovým programátorem stát?
Souhlasím s kolegou Honsem ohledně výborných výsledků při nasazení ECDL do výuky. Máme s ním u nás na škole (ZŠ) velmi pozitivní zkušenosti, stejně jako to slyším od kolegů z pár dalších škol, kde rovněž začlenili ECDL do ŠVP a aktivně ho využívají při výuce (SŠ). ECDL dává školám jasnou představu a rámec digitální gramotnosti, jejichž naplnění je navíc naprosto skvěle měřitelné a srovnatelné. Obsahuje ty znalosti a dovednosti, se kterými se dnes nejčastěji setkáváme v rámci formálního i neformálního vzdělávání, volného času a které jsou vyžadovány zaměstnavateli. A dnes už to nejsou jen kancelářské aplikace, jako tomu bylo dříve, ECDL nově pokrývá mnohem širší spektrum.
Takže z mého pohledu je pak jen otázka, zda si ve školství chceme hrát na vědu, výmýšlet virtuální reality a tvářit se, že to je realita skutečná a nebo se necháme inspirovat něčím, co spousta nadšenců už dávno rozjela, vychytala, zahrnula do ŠVP a následně i mnohonásobně prakticky ověřila.
Abych byl konkrétní, tak u nás na škole jsme vzdělávání dle konceptu ECDL nejprve aplikovali na učitele jako celoroční projekt jejich vzdělávání. Mnoho z nich si teprve až poté trouflo jít s dětmi v rámci svého předmětu do PC učebny, vzít na práci v hodině tablety, nebo jen využívat elektronické učebnice a interaktivní tabule. Dřív někteří učitelé ani nechápali, proč by to měli dělat a k čemu jim v tom jejich předmětu můžou být ty informační technologie dobré. Dnes mají mezinárodně standardizované vzdělání v této oblasti.
Poté jsme koncept ECDL zařadil i do výuky, v souladu se ŠVP. V rámci hodin informatiky probíhá výuka po jednotlivých modulech a v rámci dalších předmětů jsou pak tyto znalosti využívány a ukotvovány v souladu s dalším učivem. Protože kolegyně už disponují potřebnými kompetencemi, tak jsou schopny nejen samy vymýšlet různé využití ICT ve svých předmětech, ale jsou schopny si poradit i s běžnými poruchami a zapeklitostmi, ke kterým dříve musel běhat správce sítě.
Dnes po cca 5 letech, co jsme ECDL rozjeli, vidím, jak si kolegyně nadšeně předávají poznatky z využívání ICT při výuce ve svých předmětech, hledají nové možnosti a informace na internetu, komunikují se zahraničními školami a mají nové metodické nápady, jak vybavení školy využívat, případně náměty a postřehy, co by bylo ještě vhodné pořídit a k čemu to využívat. Zcela samozřejmě využívají ICT i v osobním životě, přestože ještě před několika byly mnohé kolegyně zaryté odpůrkyně a vnitřně je štvalo, že děti toho v oblasti ICT umí víc než ony.
Rovněž děti mají jasnou představu o tom, k čemu všemu mohou ICT využívat v rámci vzdělávání i volného času. Ze středních škol, kam se naše děti dostaly, občas zazní i slova obdivu, že z hlediska využívání ICT mají naši absolventi až výjimečné praktické dovednosti a návyky.
Z mého hlediska byla tedy přínosnost, realizovatelnost a kvalita nasazení konceptu ECDL do výuky bohatě ověřena. Takže, proč znovu hledat něco, co už máme k dispozici a funguje to? Osobně bych koncept ECDL do metodických materiálů ministerstva jednoznačně doporučil.
A je-li někde potenciál na výchovu programátorů, nechť jsou zájemci sdruženi do zájmového kroužku, případně učebního oboru, kde pak mohou sborově nadávat na stávající kancelářské aplikace a pokusit se vytvořit aplikace vlastní, lepší. U nás na ZŠ jsme například v rámci druhého stupně implementovali do výuky základy programování v LEGO Mindstorm a pokud to někoho osloví, může se přihlásit na kroužek, kde je čas a prostor pro hlubší poznávání a rozvoj v této oblasti.
Mimochodem, aby to nevypadalo, že jsem zaujatý proti programátorům - programováním se stále živím, v rámci volnočasových aktivit programování řadu let vyučuji a i spousta z mých absolventů se dnes programováním velmi úspěšně živí