E Kocourek píše:
K plnohodnotnému programování zajisté jsou potřeba určité základní dovednosti (práce s textovým editorem a navigace v adresářové struktuře), ale tyto základní vědomosti se s požadavky ECDL míjejí ve značné vzdálenosti.
Nechci se pouštět do definice plnohodnotného programování. Připadne mi nezvyklá představa programátora, který neovládá nejběžnější aplikace a neví, jak počítač používají ostatní lidé. Nemyslím že to nejde, ale také nemyslím, že by to byl nějak žádoucí stav. Můžete případně popsat, jak se ECDL se základními uživatelskými dovednostmi (třeba programátora) míjí? Neptám se ani tak kvůli ECDL, ale kvůli vláknu vedle, kde se právě souvislost nějakých základů s pokročilejším obsahem řeší.
E Kocourek píše:
Zda jsou potřeba nějaké základní dovednosti k informatickému myšlení, na tom jsme se tu dosud neshodli. Pokud ano (t.j. nějaké základní dovednosti jsou potřebné), tvrdím, že mezi tyto potřebné základní dovednosti nepatří ani formátování textu, ani práce se spreadsheetem. Mírně pokročilý student vybavený informatickým myšlením by měl být schopen vysvětlit svoje představy učiteli a spolužákům, ale asi by zvážil, zda to provede zrovna tím způsobem, jakým si tvůrci ECDL představují prezentace.
My tady jsme se sice neshodli, ale hlavní pojetí inf. myšlení (už jsem odkazoval:
http://bit.ly/1qLPfeP) ve světě mají poměrně jasno. Algoritmy a vůbec informatika je to, co IM ke školní informatice přidává. To ale neznamená, že uživatelské dovednosti ubírá. Žáci mají umět řešit své potřeby odpovídajícími nástroji, a pokud existují, nemají vyvíjet žádná nová řešení. Ty definice to nezdůrazňují, protože jaksi není proč, není to nikterak zajímavé ani rozlišující (základní dovednosti přece mají mít všichni, nikoliv jen informaticky myslící). Nicméně informaticky myslící člověk (tak, jak ho vidí za hranicemi, ne tak, jak to zatím hledáme v této diskusi) bez spreadsheetu je nonsens. Jak uvádíte, IM člověk zváží, jestli použije prezentaci podle ECDL. K tomu to ale musí umět. Ten, kdo umí jenom prezentaci podle ECDL, nezváží nic - to bude jeden z rozdílů mezi nimi. (přiznávám, že jsem modul o powerpointu, pardon o prezentacích, nečetl, a protože asi vypadá podobně jako moduly pro texty a tabulky, tak ani nechci)
Rozumím správně našemu rozporu? Já připouštím ECDL (patrně mluvím o Core modulech) jako možný naprostý základ, přes který je v takové nebo jiné formě beztak potřeba projít a ty dovednosti (kromě mnoha dalších, viz mé předchozí příspěvky tady) mít. Vy, jestli správně chápu, nepřipouštíte ani to, a tvrdíte, že je ECDL zcela mimoběžné?