Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Směry intervence, bod 3
PříspěvekNapsal: úte 02. zář 2014 21:39:56 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 02. zář 2014 21:08:45
Příspěvky: 4
Třetí bod "Podmínky pro rozvoj digitálních kompetencí a informatického myšlení žáků" ve svém textu zcela potlačil nějaké budování podmínek pro rozvoj informatického myšlení učitelů. Jde samozřejmě o učitele informatiky na ZŠ a SŠ (dokonce i učitele 1. stupně), kteří jsou z valné části v této oblasti naprosto nevzděláni a neorientují se. Opět zde nacházíme pouze podporu digitální gramotnosti (všech) učitelů - a to nestačí.

Chybí zde zásadní podpora vzdělávání učitelů předmětu (vzděl. oblasti) informatika a ICT, a to jednak v oborové oblasti (sami musí získat nějaké informatické myšlení, např. základy programování), jednak v metodické oblasti (musí umět např. algoritmické myšlení učit své žáky).

Toto představuje velký problém, protože je třeba:
1. učitele přesvědčit, že inf. myšlení je užitečné pro život a má smysl
2. naučit alespoň základy informatických disciplín
3. metodicky učitele připravit, aby byli schopni žáky učit např. algoritmizovat v prostředí jako Scratch, aby mohli vést hodiny práce s robotickými stavebnicemi jako Lego Mindstorms, aby uměli využít učebnice a metodické materiály, které tato témata obsahují. Aby učili děti myslet a řešit problémy, nikoliv jim opět předávali nějaká fakta, která se dobře zkouší.

Tento materiál tuto opravdu náročnou oblast v návrzích realizace opomíjí.

Jako vzor nám může posloužit projekt DVUi dalšího vzdělávání slovenských učitelů informatiky, realizovaný v předchozích 3 letech.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Směry intervence, bod 3
PříspěvekNapsal: stř 03. zář 2014 8:00:12 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 15:06:14
Příspěvky: 49
Nevím, jestli si rozumíme. Problematice učitelů a jejich vzdělávání v této oblasti se věnuje Opatření 3.2 - Zařazení problematiky rozvoje digitálních kompetencí a informatického myšlení žáků do pregraduální přípravy budoucích učitelů a do dalšího vzdělávání učitelů na straně 24.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Směry intervence, bod 3
PříspěvekNapsal: čtv 11. zář 2014 20:11:55 
Jiří Vaníček píše:
Jde samozřejmě o učitele informatiky na ZŠ a SŠ (dokonce i učitele 1. stupně), kteří jsou z valné části v této oblasti naprosto nevzděláni a neorientují se. Opět zde nacházíme pouze podporu digitální gramotnosti (všech) učitelů - a to nestačí.


Zajímalo by mne, jak vysoké procento učitelů informatiky nemá potřebnou aprobaci, z těch co znám kolem sebe jich je rozhodně dost. To pak bývají často právě ti, co vyučují jen „ICT dovednosti“ namísto informatického myšlení a algoritmizace. MŠMT by tedy mělo tlačit na zajištění aprobované výuky tohoto předmětu (třeba i výrazně odlišnou finanční sazbou za aprobovanou a neaprobovanou výuku – což by mohlo motivovat některé aprobované kolegy ve školství setrvat). Pak zmíněné problémy (částečně) odpadnou.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Směry intervence, bod 3
PříspěvekNapsal: pát 12. zář 2014 7:13:23 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 15:06:14
Příspěvky: 49
Citace:
Zajímalo by mne, jak vysoké procento učitelů informatiky nemá potřebnou aprobaci

Na 2. stupni ZŠ je kvalifikovaných, resp. přímo aprobovaných učitelů ICT/informatiky 36 %, na gymnáziích 59 %, na SOŠ s maturitou také 59 %, na SOŠ bez maturity 44 %.

_________________
--
Ondřej Neumajer
ondrej@neumajer.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 4 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: