Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Co je to informatické myšlení
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=745&t=23201
Stránka 1 z 2

Autor:  E Kocourek [ pát 05. zář 2014 5:46:34 ]
Předmět příspěvku:  Co je to informatické myšlení

Ivan Ryant píše:
Právě že bych byl rád, kdyby někdo konečně vysvětlil a pokud možno vymezil, co je to "informatické myšlení" ...
Vymezením pojmů se asi mělo začít. Tento konkrétní - informatické myšlení - mě velice zajímá. Ale "z fleku" definici dohromady nedám. Jen dílčí návrhy.
Třeba že je to takový způsob uvažování, při kterém jsme si vždy vědomi existence všemocné Teorie informace, a vždy zvažujeme, zda pro naše rozhodnutí máme k dispozici dostatečné množství informací.

Nedivil bych se, kdyby se informatické myšlení nedalo (stoprocentně) naučit, kdyby vyžadovalo jisté "vrozené" predispozice. Podobně, jako se domnívám, že algoritmizace se nedá naučit, že algoritmizátorem, stejně jako básníkem, se člověk rodí. (Nebo nerodí, a pak má smůlu.)

Autor:  Radek Pelánek [ pát 05. zář 2014 9:58:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co je to informatické myšlení

E Kocourek píše:
Ivan Ryant píše:
Právě že bych byl rád, kdyby někdo konečně vysvětlil a pokud možno vymezil, co je to "informatické myšlení" ...
Vymezením pojmů se asi mělo začít. Tento konkrétní - informatické myšlení - mě velice zajímá.


Strategie obsahuje "Slovníček pojmů" obsahuje (str. 39), mj. je tam i "informatické myšlení". "Informatické myšlení" je tam definováno jako překlad "computational thinking", což myslím není úplně šťastný překlad (jak je vidět i z diskuze zde). Konkrétně ten překlad svádí k tomu, zahrnovat pod "computational thinking" i takové věci jako porozumění technologiím nebo věci ohledně "teorie informace", které podle mého názoru pod pojem "computational thinking" nepatří a ani definice, na kterou se odvolává Strategie (http://csta.acm.org/Curriculum/sub/Curr ... gFlyer.pdf), tyto věci nezahrnuje.

V každém případě souhlasím, že část Strategie týkající se "rozvoje informatického myšlení" potřebuje ujasnit. Ze zde probíhající diskuze je zjevné, že ani lidé, kteří mají o téma zájem, se neshodnou, co tento záměr má vlastně znamenat (podpora výuky programování?, aktivit stylu "Computer science unplugged"?, porozumění ICT?, využití výpočetních modelů (i v jiných předmětech)?).

Autor:  Daniel Lessner [ pát 05. zář 2014 10:09:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co je to informatické myšlení

Už běžím :-)
Informatické myšlení ve strategii je patrně to, co je v angličtině o fous výstižněji computational thinking. Což je termín dejme tomu na úrovni matematické gramotnosti. Vymezení se najde povícero, ale nelze s tím pojmem mávat jen tak od boku.

Dovolím si odkázat na souhrn, zatím v češtině vzácný. Má sice teprve vyjít (JTIE), ale s ohledem na okolnosti by bylo absurdní ho schovávat:

http://ksvi.mff.cuni.cz/~lessner/w/data/_uploaded/file/papers/2014_02_lessner_didactig.pdf

Na konci článku jsou k dispozici zdroje k dalšímu průzkumu.

Pro rychlé seznámení doporučuji: https://csta.acm.org/Curriculum/sub/CurrFiles/CompThinkingFlyer.pdf

Doplňuji 16. 9.: Článek už vyšel, http://www.jtie.upol.cz/14_1.htm, str. 71-88.

Autor:  E Kocourek [ pát 05. zář 2014 10:19:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co je to informatické myšlení

Radek Pelánek píše:
Strategie obsahuje "Slovníček pojmů" (...) "Informatické myšlení" je tam definováno jako překlad "computational thinking" (...) definice, na kterou se odvolává Strategie (http://csta.acm.org/Curriculum/sub/Curr ... gFlyer.pdf)
Velice podnětný materiál, díky!
Mám formální připomínku: definice vymezuje CT jako proces, a já měl za to, že se jedná o schopnost.

Radek Pelánek píše:
svádí k tomu, zahrnovat pod "computational thinking" i takové věci jako porozumění technologiím nebo věci ohledně "teorie informace", které podle mého názoru pod pojem "computational thinking" nepatří (...) využití výpočetních modelů (i v jiných předmětech)?
Porozumění technologiím tam ani podle mne nepatří, zde souhlas. Ale chybí tam úvahy ohledně řešitelnosti problémů, ať už algoritmické (ne)řešitelnosti nebo pouhé nedostatečnosti vstupních údajů. A to druhé, nedostatečnost vstupních údajů, vás donutí vzít "teorii informace" na milost.
Simulace jsou ve vymezení CT zmíněny, a nevidím důvod je nepoužívat úplně všude.

Autor:  Daniel Lessner [ pát 05. zář 2014 11:16:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co je to informatické myšlení

Radek Pelánek píše:
"Informatické myšlení" je tam definováno jako překlad "computational thinking", což myslím není úplně šťastný překlad (jak je vidět i z diskuze zde).


O pár minut jsme se minuli. Souhlasím. Potíž je v tom, že se ten pojem jeví významnému množství lidí jako podstatný, a že nejspíš o lepším překladu nevědí. Ale s ohledem na to, kolik českých zdrojů existuje, je ještě šance to zvrátit lepším překladem :-)

Radek Pelánek píše:
Konkrétně ten překlad svádí k tomu, zahrnovat pod "computational thinking" i takové věci jako porozumění technologiím nebo věci ohledně "teorie informace", které podle mého názoru pod pojem "computational thinking" nepatří a ani definice, na kterou se odvolává Strategie (http://csta.acm.org/Curriculum/sub/Curr ... gFlyer.pdf), tyto věci nezahrnuje.


Asi záleží, co je podle Vás "porozumění technologiím" a "teorie informace". Já i v té odkazované definici oboje vidím. Ona technologie nezdůrazňuje, což je IMO žádoucí posun, ale vyžaduje jejich efektivní použití v odpovídající situaci. Pak se tedy musíme bavit, do jaké míry je třeba rozumět tomu, co se děje uvnitř, abych to uměl použít (nebo dokonce použít nestandardním způsobem). Podobně je otázkou, co mám vědět pro efektivní organizaci a zaznamenávání dat. Myslím, že něco z teorie informace ano, třeba odlišnost analogového a digitálního záznamu, odlišnost dat a informací, co to je "bit" atp.

Radek Pelánek píše:
V každém případě souhlasím, že část Strategie týkající se "rozvoje informatického myšlení" potřebuje ujasnit. Ze zde probíhající diskuze je zjevné, že ani lidé, kteří mají o téma zájem, se neshodnou, co tento záměr má vlastně znamenat


Asi ano (tzn. měli bychom najít nějakou rámcovou shodu), jen si prosím dejme pozor, ať to neshodami na detailech nepotopíme.

Radek Pelánek píše:
(podpora výuky programování?, aktivit stylu "Computer science unplugged"?, porozumění ICT?, využití výpočetních modelů (i v jiných předmětech)?).


Za mne: ano, ano, ano a ano. Podstatný je ten cíl (specifikovaný dejme tomu pro nás provizorně v tom letáku), nikoliv prostředky.
  • Programování je cíl do jisté míry a opatrně (každý má ochutnat a udělat si představu, cílem je rozvoj myšlení a řešení problémů, nikoliv vývoj software).
  • CSU je prostředek (který ale občas zpřístupní důležité pokročilé principy, které programování spíš zamlžuje).
  • Porozumění ICT viz výše, je to v současnosti nejefektivnější nástroj pro ledasco. Konkrétní podoba ICT je živým a didakticky vhodným příkladem realizace informatických principů. Ovšem třeba "porozumění fungování pevného disku" není cílem o nic víc, než "porozumění fungování spalovacího motoru" oproti zákonu zachování energie.
  • Výpočetní modely. Určitě! Ty jsou právě tím přesahem, který dělá informatiku zajímavou i pro jiné obory. Tedy informaticky myslící člověk se podle mne ve vhodnou chvíli rozhodne a co potřebuje namodeluje. Zároveň je to věc, pro kterou my můžeme poskytnout základ, ale měla by se odehrávat především v těch dalších oborech a podporovat naplnění vzdělávacích cílů tam.

Preferoval bych ale, aby strategie to takových podrobností nešla.

Teď je na místě přiznat, že si musím příslušná místa strategie nejdřív přečíst, abych mohl nějak přínosně diskutovat :-)

Autor:  Daniel Lessner [ pát 05. zář 2014 11:19:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co je to informatické myšlení

E Kocourek píše:
Mám formální připomínku: definice vymezuje CT jako proces, a já měl za to, že se jedná o schopnost.


Hehe, no, různé definice vymezují CT jako ledasco :-) V konečném důsledku to naštěstí není tak zásadní.

Autor:  Návštěvník [ ned 07. zář 2014 16:40:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co je to informatické myšlení

V dnešní době zahlcení informacemi se už od kolébky děti učí rozeznávat, které zvuky nebo informace jsou důležité a které ne. Když kreslený zlý kocour ničí myšáčka, ubližuje mu, není to bezprostřední ohrožení, ale má to být vtip.
Když v televizi v pořadech pro dospělé děti vidí násilí nebo různé sladké rodinné seriály, vyhodnocují si, zda je to "jenom jako" ve vymyšleném filmu, nebo dokument, nebo skutečnost, která se jich může týkat.

Vypadá to, že to nemá s IKT nic společného, ale právě technická zařízení pro šíření (a další zpracování) informací jsou železem, jehož prostřednictvím se informace vytvářejí, ukládají, distribuují a mohou se i měnit a falšovat (podvodné webové stránky, apod.).

K informatickému myšlení patří vyhodnocování informací, které se na každého člověka valí ze všech stran, jejich vyhodnocení, zda je brát vážně (například dopravní značky), nebo si jich nevšímat (bilbordy u silnice), zda je třeba na ně reagovat (hrozící skutečné nebezpečí), nebo je vyhodnotit jako pouhá informace a v klidu sledovat děj (v televizi, kině), nebo si toho nevšímat (reklamy v televizi). Při promítání prvních němých filmů, kdy na plátně bylo vidět jedoucí vlak, lidé v panice vstávali ze židlí, křičeli a utíkali. Dnes už i malé děti vědí, že pes v televizi je nekousne.

Další fáze informatického myšlení je nejen vyhodnocování informací, které se k lidem dostávají bez jejich přičinění, ale vyhledávání správných (platných, potřebných) informací. Ve světě zahlceném informacemi je třeba hledat správnou informaci, vyhodnotit ji, zda může být pravdivá nebo nemusí, ověřit si ji nějakým osvědčeným způsobem (například lze věřit jízdnímu řádu nebo telefonnímu seznamu), nebo ji brát jako pravděpodobně platnou, nebo nedůvěryhodnou, či neplatnou (například když ve filmech běhá pračlověk mezi dinosaury).

Součástí informatického vzdělání tedy je aktivní vyhledávání vhodných a potřebných informací, jejich ověřování, sdílení a přenos informací (například i běžné telefonování, poslání peněz na účet, aj.) a optimalizace datového toku, ukládaných dat a energetické náročnosti na přenos, ukládání a opětovné vybavování. K tomu patří i jakási informační hygiena, nezahlcovat informační prostor zbytečnostmi.

Autor:  Ivan Ryant [ ned 07. zář 2014 20:14:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co je to informatické myšlení

Aha, takže "informatika", "ICT" a "informatické myšlení" mají s informací společného zhruba tolik, co zlatý stafylokok se zlatem. :o

Autor:  E Kocourek [ ned 07. zář 2014 21:10:27 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co je to informatické myšlení

Návštěvník píše:
Součástí informatického vzdělání tedy je ...
Poslední odstavec naznačuje, že zde došlo k záměně termínů informatické myšlení a informatické vzdělání. Není to totéž. V této sekci zkoumáme informatické myšlení.

Autor:  E Kocourek [ ned 07. zář 2014 21:14:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Co je to informatické myšlení

Ivan Ryant píše:
Aha, takže "informatika", "ICT" a "informační myšlení" ...
Zde zkoumaný termín je informatické myšlení.

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/