Řada registrovaných účastníků této diskuze i běžných návštěvníků řeší otázku, co pod pojem digitální vzdělávání zahrnout. Pohlédnu-li na tento problém očima „obyčejného“ učitele se zkušenostmi vzdělávání v oblasti ICT od ZŠ, přes různé SŠ, přes VOŠ až po VŠ, nechápu některé přispěvatele, proč se domnívají, že stejně jako bylo donedávna „trendy“, aby měl (skoro) každý občan ČR minimálně maturitu, tak nyní zase musí být (skoro) každý programátor. Měli jste všichni příležitost vidět jako já v roli hodnotitele základní a vyšší úrovně maturitní generálky před 2 roky podle mého názoru nízkou úroveň středoškoláků nejen v používání „kancelářského“ SW, ale především u vyšší úrovně z programování? Myslím si, že mohu porovnávat různé systémy hodnocení vzdělanosti, protože mám dále zkušenosti ratera maturitní matematiky a zároveň jsem ECDL testerem. Lektoruji také různé kurzy včetně rekvalifikačních a posbíral jsem i řadu zkušeností z jiných oblastí souvisejících s ICT. Například účastníci rekvalifikací jsou vděčni za to, že si i ve vyšším věku poradí s obsluhou počítače a kancelářským SW, nebojí se ho a jsou užiteční v zaměstnání. Z těch programátoři nikdy nebudou, proč také?! Zamýšleli jste se také jako účastníci této diskuze nad počtem administrativních pracovníků, s nimiž se setkáváme na úřadech, v bankách a různých firmách? Další myšlenka: Studenti střední a vyšší odborné školy (ale také ZŠ nebo VŠ) potřebují „odevzdávat“ své úkoly zadané kolegy, kteří vyučují „neinformatické“ předměty, ale očekávají od nich určitý standard (gramatika, elektronickou podobu jejich výtvoru předanou elektronickou cestou, další uplatnění digitálních dovedností) a podobné očekávání jistě budou mít i jejich kolegové a nadřízení v jakémkoliv zaměstnání (mám několikaletou zkušenost mimo školství, kdy jsem pracoval právě jako programátor). To jsem zlehka nastínil tu část digitálního vzdělávání, která by měla „postihnout“ široké řady studentů středních škol, ale do určité úrovně samozřejmě již žáky ZŠ (o jejich učitelích nemluvě – znám řadu učitelů, kteří jsou dokonce odborníky na programování přímo z praxe, ale někteří z nich nedovedou „zkrotit“ ani textový editor). Takže jistě každý bude souhlasit s tím, že například použití tzv. kancelářského SW by mělo být zařazeno do každého ŠVP, nutno jenom např. na SŠ zohlednit vzdělávací obor (zdravotní škola, mateřinka, průmyslovka – strojní, stavební, elektro, chemická atd.). To programování asi všude nezakomponujeme (zapomínat ale na něj nesmíme), s algoritmizací to samozřejmě bude trochu jiné. Kromě toho nesmím zapomenout v ŠVP na internet a komunikaci, na zmíněných průmyslovkách např. také na aplikace typu CAD atd. Na konceptu ECDL velice kladně hodnotím, že: * to je mezinárodně uznávaný (a lety prověřený) koncept (proč se bojíte někteří být porovnatelní s okolním světem?) * není poplatný žádným SW firmám (problém je spíše v tom, že uživatelé se nechtějí stále učit jiným aplikacím – pokud pocházíte někdo z komunity, která je dostatečně velká, můžete požádat o akreditaci jakéhokoliv exotického SW, budete-li to k něčemu užitečné) * není to jenom o kancelářském SW, např. systém prověřování dovedností a jejich hodnocení by byl použitelný i např. pro oblast programování * současná rozvíjející se modularita by jistě správně odrazila rozmanitost středního školství v ČR a při vhodném rozvinutí tohoto konceptu by se jistě daly konkretizovat cíle i postupy pro jejich dosažení při specifikaci strategie digitálního vzdělávání do roku 2010 (jenom to ECDL stále nezatracovat, je to přeci propracovaný koncept vzdělávání ) Je mi jasné, že mezi pojmy „ECDL koncept“ a „strategie digitálního vzdělávání“ nelze zapsat symbol „rovnítko“, ale ECDL koncept lze minimálně považovat za nejlevnější, nejrychlejší a nejlépe integrovatelné východisko napříč všemi úrovněmi vzdělávání. Žáci naší školy mají v ŠVP integrován obsah vybraných ECDL sylabů a jenom jim to prospělo a my učitelé zkušenosti s konceptem využíváme třeba právě i ve výuce jinými účastníky diskuze vyzdvihovaného programování. Domnívám se, že naši žáci o nic nepřišli, ani nezaznamenali žádnou újmu na svém vzdělávání.
|
|