Hodnocení bylo, je a patrně i bude součástí vzdělávání (nemám teď na mysli pouze prostředí ZUŠ). Ač by mělo být co nejvíce vypovídající a objektivní, faktem asi je, že každý učitel, i když bude hodnotit podle stejných kritérií, může ve výsledku hodnotit – např. známkovat prostě rozdílně. K získání „dobré známky“ u jednoho pana učitele je třeba někdy méně nebo naopak více (nebo je důraz položen při hodnocení na rozdílné věci, i známky nasbírané během roku mohou mít různou hodnotu), než u druhého pana učitele na stejné škole, na tož tak na škole jiné... Úmyslně píši – „získání dobré známky“, ačkoliv o tu vlastně apriori nejde – cílem je se něco naučit, ne dostat onu „dobrou známku“, ale bohužel děti se často učí z písemky na písemku, ze zkoušení na zkoušení (že by i z vystoupení na vystoupení?), aby dostaly alespoň „dobrou“ známku, a samotná činnost tak ve světle známek ustupuje jaksi do pozadí. Nezanedbatelný není ani stres, který je s úsilím o „získání ucházející známky“ spojený. Jistě, stres může někoho pozitivně motivovat k lepšímu výkonu, ale také vůbec motivovat nemusí. To je individuální.
V souvislosti s hodnocením není od věci si připomenout zkušenosti a výsledky výzkumů, které cca říkají, že „dobré známky a dobrý prospěch“ zdaleka nezaručují další úspěšnost v životě, v práci, při zvládání různých problémů, při jejich řešení… Svědčí to o něčem podstatném směrem k samotnému hodnocení v jeho tradičním pojetí? Asi ano… a tak přirozeně na důležitosti získává, již výše několikrát zmiňované sebehodnocení, kterému se člověk také potřebuje ve svém životě učit (a kde jinde než právě ve škole?), a které pro jeho budoucí život bude ve výsledku opravdu asi cennější, než ony „známky“, (vlastně nekonečné) porovnávání se s druhými, apod…
|
|