Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání umožňuje, aby se tzv. „očekávané výstupy“ mohly i rozpracovávat do delších časových úseků (…vzdělávací obsah daného vyučovacího předmětu, očekávané výstupy rozpracované do jednotlivých ročníků či delších časových celků s případným uvedením učiva, studijní literatury apod.).
RVP ZUV bylo od začátku koncipováno tak, že se primárně počítalo s tím, že školní výstupy budou tvořeny především do jednotlivých ročníků. Při vytváření RVP ZUV se ale obtížně odhadovalo, jaké nejrůznější předměty a specifické obsahy budou ve školách (v ŠVP) vznikat. Proto bylo umožněno, aby se školní výstupy mohly vytvořit i pro delší období (větší celky) a to tam, kde by se mohlo jevit jejich zpracování do jednotlivých ročníků jako nevyhovující vzhledem ke vzdělávacímu záměru. Tato možnost však byla na některých školách využita k tzv. „rychlému vytvoření ŠVP“ a použita při nastavování vzdělávacích obsahů nejen většiny kolektivních předmětů (kde se toto objevuje nejčastěji), ale i individuálních výuk, kde jsou delší časové úseky v kolizi s celkovým pojetím RVP ZUV (hodnocení žáků apod.).
- Je využívání „delších časových celků“ při nastavování vzdělávacích obsahů v ŠVP (především v kolektivní výuce) v zájmu zvýšení kvality vzdělávání?
- Nebo jde zatím především o neschopnost kvalitní školní výstupy pro orchestry a soubory vytvořit?
- Jaký dopad mají „delší časové celky“ na výuku i celkovou kvalitu ŠVP?