Snaha vychovávat děti ke zdravému sebevědomí a sebeúctě s tím, že nám samotným sebeúcta chybí, jelikož je pro nás důležitější hodnocení nadřízeného než vlastní vědomí kvality práce, je vskutku problematická...
Sama podstata aplikování "hodnocení" vybízí k nerovnému chápání vztahů: hodnotí ten, kdo stojí výše, kdo stojí níže je hodnocen. Ačkoliv to není jediná alternativa, vždy vzniká riziko, že motivací hodnoceného bude pouze vyjádření hodnotitele. Hodnocený pak pozbude vztah ke své činnosti, jelikož bude hnán touhou po odměně a činnost sama bude degradována na pouhý prostředek k vytoužené odměně.
Hodnocení kladné (především slovní) je nutno dále rozlišit, jelikož se podstatně liší vyjádření: "ty jsi ale šikovný kluk, že jsi mi namaloval obrázek" a "ten obrázek je moc hezký, zvlášť ta střecha na tom domečku se ti moc povedla, to ti muselo dát hodně práce".
První případ nazvěme "POCHVALA": vybízí k závislosti na autoritě (..jsi mi namaloval..), vztahuje se k celému člověku (..jsi šikovný..), nikoliv k výsledku činnosti. Následkem toho poskytuje i nepravdivou a nekonkrétní informaci, protože dítě vůbec nemusí být šikovné, ono jen namalovalo obrázek.
Druhý případ nazvěme "OCENĚNÍ": vyjadřuje se k výsledku činnosti a poskytuje konkrétní informaci. K dítěti navíc vysíláme signál, že máme zájem s ním trávit nad věcí čas.
Z příkladů je zřejmé, kudy vykročit na cestě ven z Rakouska-Uherska.
Jak uvádějí autoři knihy "Respektovat a být respektován": Hodnocení samo, je velice významný mocenský nástroj, proto jej učitelé raději ponechávají ve svých rukou. Moderní směry ve vzdělávání zdůrazňují význam sebehodnocení a prosté zpětné vazby na místo hodnocení učitelů. *
Jsem velice rád, že je zde zájem o tyto moderní směry ve vzdělávání. Lituji jen toho, že zde nemohu opsat celou kapitolu VII a VIII z citované knihy, kde je problematika rozepsaná v celé své šíři a hloubce.
Někteří autoři se domnívají, že i zmíněné OCENĚNÍ vede k motivaci z vnějšku, tudíž je pro rozvoj zdravé sebeúcty nadbytečné či dokonce nežádoucí. Sám nevím, jestli se s tímto názorem ztotožňuji. Přesto, se nemohu zbavit dojmu, že právě toto je definitivní opuštění modelu závislosti na cukru a biči autority za pomoci sebehodnocení a sebeúcty.
Na závěr si dovolím malou provokaci: Dokázali bychom si představit školu, kde by učitelé žáky NEHODNOTILI? Školu poskytující věcnou ZPĚTNOU VAZBU, bez učitelova práva a moci (ještě navíc "spravedlivě") ohodnotit žáka? Dokázali bychom si představit takovou reformu počínaje vyjadřováním pedagogů přes změnu ŠVP, RVP až ke školskému zákonu? Bylo by pak školství vůbec udržitelné?
*P. Kopřiva, J. Nováčková, J. Kopřivová, D. Nevolová, Respektovat a být respektován, Spirála, 2015, str. 171
|
|