Ve vyhlášce č. 71 Sb. 2005 se v § 1 ods. 2 a 3 uvádí:
Citace:
„Přípravné studium ke vzdělávání v základním studiu I. stupně má nejvýše 2 ročníky. Je určeno pro žáky od 5 let věku. Základní studium I. stupně má 4 až 7 ročníků a je určeno pro žáky od 7 let věku. Základní studium II. stupně má 3 nebo 4 ročníky a je určeno pro žáky od 14 let věku“. Některé školy tomu rozumí tak, že dvouleté studium začíná běžet „od 5 let věku“ a tudíž žáky, kterým je při vstupu do školy 6 let, umožňují dále studovat přípravné studium pouze jeden rok (protože základní studium „je určeno pro žáky od 7 let věku“).
Některé školy si paragrafy Vyhlášky vysvětlují tak, že i šestiletý žák má nárok na dvouleté přípravné studium a „od“ 7 let věku znamená, že může být třeba i 8leté. Samostatná je navíc problematika přijímání žáků, kteří jsou mladší 5 let.
- Jaký je správný postup zařazování žáků do přípravného studia?
- Lze si příslušné paragrafy Vyhlášky č. 71 Sb. 2005 vykládat různě (podle právních výkladů MŠMT) nebo je žádoucí, aby existoval jeden závazný a obecně přijímaný postup?
- Jsou diskuze nad touto problematikou vedeny s přihlédnutím k nejnovějším poznatkům z oblasti fyzického, neurologického i psychosociálního vývoje dítěte?