Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Školní (nebo třídní) pravidla - ano či ne? jak?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=755&t=24067
Stránka 1 z 1

Autor:  Mgr. Hana Zahrádková [ pon 07. zář 2015 14:53:16 ]
Předmět příspěvku:  Školní (nebo třídní) pravidla - ano či ne? jak?

Máte školní či třídní pravidla? Co se osvědčilo a co ne? Co doporučujete? Můžete uvést nějaký příklad? Jsou rozdíly mezi pravidly pro 1. a 2. stupeň?

Autor:  Pavlína Hublová [ stř 09. zář 2015 8:28:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: Školní (nebo třídní) pravidla - ano či ne? jak?

Přidávám další otázky, které mě napadají:
  • Kolik času věnujete společné tvorbě pravidel (předpokládám, že volíte variantu společné tvorby, ne jen vyvěšení nějakého seznamu, který sestavil učitel)? Jak taková tvorba probíhá?
  • Vracíte se k seznamu pravidel? Kdy a jak?
  • Máte pravidla celý rok vyvěšena ve třídě? Nebo jen na třídním webu? Nebo...?

Autor:  Mgr. Hana Zahrádková [ stř 09. zář 2015 9:14:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: Školní (nebo třídní) pravidla - ano či ne? jak?

Letos už mám osmáky. Ale v šestce jsem pravidla připravila já a na začátku roku jsme si při seznamování řekli, zda s nima souhlasí nebo nějaké změníme. Máme je vyvěšené jako výzdobu ve třídě. Na konci šestky i sedmičky si napsali sami, co chtějí, aby za pravidla viselo. Vím, že to není úplně ideální, ale přišlo mi to celkem funkční.
Co ostatní?

Autor:  Mgr. Petra Boháčková [ stř 09. zář 2015 12:26:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Školní (nebo třídní) pravidla - ano či ne? jak?

Třídní pravidla z loňska, takhle visela na webu a vytištěná na nástěnce.
Tvořili žáci sami, během třídnické hodiny.

Autor:  Pavlína Hublová [ stř 09. zář 2015 13:05:32 ]
Předmět příspěvku:  Re: Školní (nebo třídní) pravidla - ano či ne? jak?

Mgr. Petra Boháčková píše:
Třídní pravidla z loňska, takhle visela na webu a vytištěná na nástěnce.

Ta jsou tedy parádní. Zvládli jste během té hodiny jak domlouvání, tak tvorbu? Jakou aplikaci / program jste použili? Nevadilo, že nejsou pravidla dostupná ihned, že se musí zhlédnout celé video?
Citace:
Tvořili žáci sami, během třídnické hodiny.

Volili jste klasický brainstroming, nebo jste šli jinou cestou?

Autor:  Mgr. Ludmila Kovaříková [ stř 09. zář 2015 15:48:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Školní (nebo třídní) pravidla - ano či ne? jak?

To video je naprosto úžasné. Pravidla jistě tvořili žáci, ale co video? Také oni?

Letos nemám třídu, ale loni jsem vyzkoušela aktivitu se ztroskotanci na ostrově. Jako ztroskotanci si museli určit pravidla, podle kterých by se měli řídit. Nevýhodou je to, že se pravidla netýkají přímo školy. Nakonec jsme nakreslili ostrov, postavičky se jmény a kolem mapy jednotlivá pravidla. Aktivita se příliš nepovedla, snad ani neměli chuť spolupracovat.

Proto si myslím, že kromě nápadu musí člověk zvládat jakési emoční naladění.
Druhým mým problémem vždy bylo jejich vyžadování. Nějak jsem se k nim zapomínala vracet (a možná i přehodnocovat).

Autor:  Mgr. Hana Zahrádková [ pát 11. zář 2015 21:28:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Školní (nebo třídní) pravidla - ano či ne? jak?

Souhlasím s Lidkou, na tvorbu pravidel musí být naladění! Bez něj to není ono. Ale ne vždy se povede naladit všechny. Vždycky se najde nějaký sabotér. Taky máte ten pocit?
A video pravidla od Petry Boháčkové jsou skvělé, díky za sdílení.

Autor:  Mgr. Bc. Jana Vinterová [ sob 12. zář 2015 8:31:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: Školní (nebo třídní) pravidla - ano či ne? jak?

Není nad to, pravidla vymýšlet dohromady. Na škodu není i jejich doplňování tak, jak "jde život".
U nejmladších je ale třeba nějaká připravit a pak si o nich povídat. Přiřazovat je k denním situacím a nebo je výtvarně zpracovat. Z takové aktivity často vznikají krásná dílka :-)
Viz např. základní/motivační pravidla v nové Mateřské škole Křeslice na fotce v příloze. Ovšem neznamená, že se zde omezili jen na tato pravidla, to rozhodně ne. Jen je třeba něčím začít ;)

Autor:  Mgr. Hana Zahrádková [ ned 13. zář 2015 13:44:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Školní (nebo třídní) pravidla - ano či ne? jak?

Děkuji za foto, školková pravidla jsou opravdu nápaditě vyvedená.

Podělí se s námi další o svoje vyfocená pravidla?

Autor:  Pavlína Hublová [ stř 16. zář 2015 7:40:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Školní (nebo třídní) pravidla - ano či ne? jak?

Dana Svobodová na FB píše:
Nejen děti pravidla potřebují. Účastnit se tvorby je podstata. Lépe se dodržují. Proč "dospěláci" mají chuť společenská pravidla porušovat? Snad i proto, že v dětství buď žádná pravidla neměli nebo jim byla málo srozumitelná, nepochopená.

zdroj

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/