Diskuzní fórum https://diskuze.rvp.cz/ |
|
1. Úvod: Proč, jak a k čemu mít osobní vzdělávací prostředí https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=757&t=24117 |
Stránka 1 z 3 |
Autor: | Mgr. Ludmila Kovaříková [ úte 29. zář 2015 22:02:04 ] |
Předmět příspěvku: | 1. Úvod: Proč, jak a k čemu mít osobní vzdělávací prostředí |
Úvod do tématu Poznámka k řazení témat jednotlivých diskusí Jednotlivá témata diskusí jsme seřadili od 1 do 9 podle toho, jak si myslíme, že postupují logicky za sebou v průběhu tvorby PLE, tj. přes otázky proč, jak a k čemu, následného vytváření sítě kontaktů, seznamování se službami webu 2.0 a tvorby PLE učitelů a posléze i studentů až k otevřenému vzdělávání, bezpečnosti a případným negativům. V jakém pořadí budete jednotlivé diskuse procházet je však zcela na Vás. 1. Úvod do diskuse V tomto Vlnobití budeme často mluvit o osobním vzdělávacím prostředí či osobní vzdělávací síti. Jak oba tyto pojmy chápeme my, autoři tohoto tématu? Osobní vzdělávací prostředí (Personal Learning Environment - PLE) je prostředí vytvořené pomocí konkrétních služeb Webu 2.0, které nám pomáhají získávat stále aktuální informace v oboru, kterému se věnujeme. Osobní vzdělávací síť (Personal Learning Network - PLN) představuje síť kontaktů, vytvářených pomocí Webů 2.0 a dalších internetových služeb. Tento pojem má blízko k termínu Networking přesněji Networking 2.0 Poznámka: Jelikož přidáním dané služby do vlastního vzdělávacího prostředí si rovnou vytváříme také nový kontakt do naší sítě kontaktů (autorů jednotlivých služeb), budeme pro zjednodušení nadále považovat oba pojmy za totožné a mluvit jen o osobním vzdělávacím prostředí (PLE) a myslet tím současně i danou síť kontaktů. 2. Otázky k diskusi 1. Máte své osobní vzdělávací prostředí (PLE)? 2. Jak a k čemu je využíváte a/nebo k čemu vám slouží? 3. Jak může být PLE užitečné učiteli? Proč by je měl vytvářet? Co mu to přinese? 4. Jak začít budovat vlastní PLE? - Jak jste začali Vy? 5. Jaké Weby 2.0 používáte pro svou výuku? 6. Jaké formy otevřeného vzdělávání znáte a/nebo používáte? Autoři diskuse: Jaroslav Mašek a Ludmila Kovaříková |
Autor: | Lenka Říhová [ úte 06. říj 2015 21:07:18 ] |
Předmět příspěvku: | Re: 1. Úvod: Proč, jak a k čemu mít osobní vzdělávací prostř |
Na tohle téma jsem se těšila, protože si myslím, že vytváření svého osobní vzdělávací prostředí je mimo jiné podmínkou toho, jak být ve své práci v obraze. Informací kolem nás je tolik, že sledovat všechno sám není možné a je fajn vědět, že "u kamarádů na síti" vždycky někdo zná odpověď nebo ví, kde ji hledat. Pro mě osobně cesta za PLN začala před šesti lety (musela jsem se podívat ) právě na Portálu a i když se tady v současnosti tolik nepohybuji, kontakty a kolegové z této doby pořád tvoří nejpodstatnější část mé profesní sítě. |
Autor: | Mgr. Ludmila Kovaříková [ stř 07. říj 2015 8:32:00 ] |
Předmět příspěvku: | Re: 1. Úvod: Proč, jak a k čemu mít osobní vzdělávací prostř |
Lenka Říhová píše: Pro mě osobně cesta za PLN začala před šesti lety (musela jsem se podívat ) právě na Portálu a i když se tady v současnosti tolik nepohybuji, kontakty a kolegové z této doby pořád tvoří nejpodstatnější část mé profesní sítě. Ano, je pravda, že pro mnoho z nás byl Portál místem, kde jsme se naučili, že vyjadřovat svůj názor může mít hodnotu pro ostatní. S podporou moderátorů jsme měli zjednodušený 1. krok. Pro některé ale může být toto prostředí příliš oficiální. Kromě Portálu, kde bys tedy doporučila začít s PLN dalším učitelům? Hodně z nás ale ví, že jsi potom směřovala jiným směrem. Řekneš nám něco o své současné PLN, která se více zaměřuje na práci s ipady? Např. který web 2.0 používáš, jestli "pracuješ" i s kontakty ze zahraničí a jak? |
Autor: | Bohuslav Hora [ stř 07. říj 2015 8:51:18 ] |
Předmět příspěvku: | Re: 1. Úvod: Proč, jak a k čemu mít osobní vzdělávací prostř |
Svou PLN jsem, začal intenzivně tvořit tvořit před hodně lety. Tu intenzivní oboustrannou před 5 lety - portál RVP, Vlnobití, aplikace Google, ti „správní lidé“, které jsem potkal ve správnou dobu, a pak už to jelo - G+, i-SEN, moje aktivity na webových stránkách školy, lektorské služby a potkávání se přímo s některými jmény na kurzech, propojování více komunit dohromady. V poslední době přidávám i ten málo oblíbený FB a prokousávám se Twitterem. Proč mít kolem sebe komunity? - položíte dotaz - nápady se hrnou; - kde mám pořád brát inspiraci - v komunitách je jí spousta,nabízím svoje „produkty“ zase zpětně do komunit; - řeším překážky - nápady na řešení se hrnou; - domluvíme se na vzdělávacím výletu, jede se, vzdělávání i potkávání se v jednom. Za mě určitě pozitiva, pozitiva, i když vždycky se na všem neshodneme, bylo by divné, kdyby tomu tak bylo. To největší pozitivum je to, že to respektujeme - žijeme každý v nějakém prostředí, kam nejde dobře míněný nápad naroubovat. |
Autor: | Monika Josefíková [ stř 07. říj 2015 17:08:59 ] |
Předmět příspěvku: | Re: 1. Úvod: Proč, jak a k čemu mít osobní vzdělávací prostř |
Zajímavé téma k diskuzi. Jen bych si přála, aby se do něj zapojily nejenom "stálice" Portálu. Čtenářů hodně - diskutujících pod svým jménem málo. Anonymní návštěvníky nepočítám. 1. ano 2. osobní rozvoj, osobní portfolio, sdílení s jinými učiteli 3. viz bod 2 4. Stránky Portálu byly pro mě prvotním zdrojem. V současnosti je hodně možností. Pro někoho to může být FB, pro jiného G+. Prostě najít místo, kde se dobře cítím. 5. Aktivně používám osobní web s užitečnými odkazy a třídní web (obojí přes Webnode) a dále Pinterest. Taky jsem registrována na iSen, ale nejsem tam aktivní. Byla jsem i na FB a G+, ale necítila jsem se tam dobře. Učitel tam najde sice hodně inspirace, ale taky tam stráví hodně času. Může to být pěkná "závislost". Takže ne, děkuji. Doporučuji taky webináře, super možnost vzdělávání! 6. viz bod 5 (čas ukáže, co dalšího bude...) |
Autor: | Mgr. Ludmila Kovaříková [ stř 07. říj 2015 19:00:47 ] |
Předmět příspěvku: | Re: 1. Úvod: Proč, jak a k čemu mít osobní vzdělávací prostř |
Monika Josefíková píše: Zajímavé téma k diskuzi. Jen bych si přála, aby se do něj zapojily nejenom "stálice" Portálu. Pevně doufám,že pokud budeme sdílet v této diskusi dobré rady a zkušenosti s naším PLE, přilákáme tím i ostatní. Monika Josefíková píše: Může to být pěkná "závislost". Patří závislost na svém PLE k negativům? Dovolím si položit otázku v odpovídajícím vláknu.Monika Josefíková píše: Doporučuji taky webináře, super možnost vzdělávání Doporučujete nějaké konkrétní stránky s webináři?
|
Autor: | Monika Josefíková [ stř 07. říj 2015 19:10:04 ] |
Předmět příspěvku: | Re: 1. Úvod: Proč, jak a k čemu mít osobní vzdělávací prostř |
Na školní email nám přišla nabídka webinářů. Zkusila jsem a líbilo se mi to. Už jsem přihlášena i na další. http://zivotnivzdelavani.cz/webinare Další možnost je třeba i tady: http://www.idv.cz/webinare.html |
Autor: | Mgr. Ludmila Kovaříková [ stř 07. říj 2015 19:13:12 ] |
Předmět příspěvku: | Re: 1. Úvod: Proč, jak a k čemu mít osobní vzdělávací prostř |
Děkuji za odpovědi, je důležité vědět, se kterými webináři mají učitelé dobré zkušenosti. |
Autor: | Jindřich Zdráhal [ stř 07. říj 2015 20:57:27 ] |
Předmět příspěvku: | Re: 1. Úvod: Proč, jak a k čemu mít osobní vzdělávací prostř |
2.1.: Bez PLE si to už tak nějak neumím dost dobře představit i když na druhou stranu se trochu bojím, aby se z toho nestala má "komfortní zóna", ze které nevytáhnu paty... 2.2.: Sběr a šíření zajímavých nápadů. V mém případě hlavně www stránek, služeb a podobně. Taky mi pomáhá bojovat proti syndromu vyhoření. Je příjemné a inspirující vidět, kolik lidí je podobně "postižených"... 2.3.: Myslím že PLE je důležité nejenom pro učitele, ale v podstatě pro všechny. V době internetu jsme přehlceni podněty, proto musím nějak filtrovat a taky nemám šanci objevit všechno zajímavé. 2.4.: Začal jsem se zajímat. Nejdůležitější pro mě bylo to, že jsem si začal budovat svůj web s materiály a začal jsem oslovovat lidi, kteří už něco takového měli nebo byli něčím zajímaví. |
Autor: | Mgr. Ludmila Kovaříková [ stř 07. říj 2015 21:03:54 ] |
Předmět příspěvku: | Re: 1. Úvod: Proč, jak a k čemu mít osobní vzdělávací prostř |
Jindřich Zdráhal píše: 2.1.: Bez PLE si to už tak nějak neumím dost dobře představit i když na druhou stranu se trochu bojím, aby se z toho nestala má "komfortní zóna", ze které nevytáhnu paty... Dřív jsem si také myslela, že skončím u blogu nebo webových stránek, ale pokud člověk najde tu správnou komunitu(y), nápady se jen hrnou a člověk jde za své hranice, pro mě např. natáčení webinářů. Začal jste oslovovat lidi, kteří byli zajímaví? Myslíte třeba diskusi na G+? |
Stránka 1 z 3 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |