Výtečné téma, jako učitel informatiky a ICT metodik přidám trošku ze svého mlýna.
"Portfolio" používám tak, že moji žáci v hodinách informatiky vkládají vše do školního MOODLE a tam mají během školního roku a dokonce i po jeho skončení přístup k těmto datům a souborům. MOODLE neumí u úkolů sebehodnocení žáka, ale moje hodnocení žáci vidět mohou, časem možná promyslím vylepšení i ksebehodnocení. Příklad "portfolia" žáka 6tř v IKV za minulý školní rok přikládám (jen struktura).
http://cihlinek.posterous.com/portfolio-6cPři seminářích KURIKULUM G, které jsem lektoroval, jsem doporučoval učitelům, aby si portfolio v informatice zavedli (forma sdílené složky ve škole, MOODLE, google dokumenty, blog a podobně) tak, aby k souborům žáků mělo přístup více učitelů a mohli je hodnotit z více úhlů - např. prezentaci z dějepisu učitel informatiky i dějepisu.
A do třetice - doporučuji vaší pozornosti projekt INGOT (
http://ingots.cz/), ve kterém žáci vytvářejí své digitální portfolio, sami sebe hodnotí, nakolik dosáhli předem určené úrovně (úkolu), učitel jim schvaluje toto sebehodnocení a sám jim vystavuje "medialy" (zlatou, stříbrnou nebo bronzovou) žákovi je pak i vydán certifikát. Jde o nenásilnou motivaci žáků k osvojování digitálních dovedností. V Anglii již takto bylo vydáno na tisíce certifikátů, projekt se aktuálně rozšiřuje i v ČR.
A na závěr - velké zkušenosti s portfolii mají v projektu RWCT, viz například
http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty2_portfoliohttp://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty9_portfoliohttp://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty6_portfolioa mnoho dalších
Hezkou neděli, Petr Naske
P.S. No a máme tu i související koncepce
DIGIFOLIO na RVP
http://umim.to/