Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Portfolio jako nástroj autoevaluce a hodnocení žáka
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=76&t=16607
Stránka 1 z 1

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ sob 27. lis 2010 20:11:21 ]
Předmět příspěvku:  Portfolio jako nástroj autoevaluce a hodnocení žáka

V článcích se objevil velmi zevrubný popis využívání portfolia k sebehodnocení žáka. Používáte i vy tuto formu? Jaké s ní máte zkušenosti?

Autor:  Pavlína Hublová [ ned 28. lis 2010 10:27:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Portfolio jako nástroj autoevaluce a hodnocení žáka

Přidám ještě jeden odkaz na článek z Metodického porátlu Jak efektivně využívat žákovské portfolio...

...a něco z blogu Lukáše Bajera: Učitelské portfolio - jak (se) vlastně učím.

Chápu smysl i význam portfolií. Jen netuším, kde na ti aktivisté berou čas. Když jsem pátrala, tak v převážné většině na to padly volné hodiny, pauzy v době oběda apod. Opravdu je to nutné? Takhle to po nás někdo chce?

Autor:  Mgr. Petr Naske [ ned 28. lis 2010 18:27:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Portfolio jako nástroj autoevaluce a hodnocení žáka

Výtečné téma, jako učitel informatiky a ICT metodik přidám trošku ze svého mlýna. :-)

"Portfolio" používám tak, že moji žáci v hodinách informatiky vkládají vše do školního MOODLE a tam mají během školního roku a dokonce i po jeho skončení přístup k těmto datům a souborům. MOODLE neumí u úkolů sebehodnocení žáka, ale moje hodnocení žáci vidět mohou, časem možná promyslím vylepšení i ksebehodnocení. Příklad "portfolia" žáka 6tř v IKV za minulý školní rok přikládám (jen struktura).
http://cihlinek.posterous.com/portfolio-6c

Při seminářích KURIKULUM G, které jsem lektoroval, jsem doporučoval učitelům, aby si portfolio v informatice zavedli (forma sdílené složky ve škole, MOODLE, google dokumenty, blog a podobně) tak, aby k souborům žáků mělo přístup více učitelů a mohli je hodnotit z více úhlů - např. prezentaci z dějepisu učitel informatiky i dějepisu.

A do třetice - doporučuji vaší pozornosti projekt INGOT (http://ingots.cz/), ve kterém žáci vytvářejí své digitální portfolio, sami sebe hodnotí, nakolik dosáhli předem určené úrovně (úkolu), učitel jim schvaluje toto sebehodnocení a sám jim vystavuje "medialy" (zlatou, stříbrnou nebo bronzovou) žákovi je pak i vydán certifikát. Jde o nenásilnou motivaci žáků k osvojování digitálních dovedností. V Anglii již takto bylo vydáno na tisíce certifikátů, projekt se aktuálně rozšiřuje i v ČR.

A na závěr - velké zkušenosti s portfolii mají v projektu RWCT, viz například
http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty2_portfolio
http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty9_portfolio
http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty6_portfolio
a mnoho dalších :-)

Hezkou neděli, Petr Naske

P.S. No a máme tu i související koncepce
DIGIFOLIO na RVP :-)
http://umim.to/

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ stř 05. led 2011 9:23:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: Portfolio jako nástroj autoevaluce a hodnocení žáka

O využití portfolia v hodinách cizího jazyka informuje tento zajímavý článek Ivany Frýbové. Ukazuje jak portfolio může vést k větší motivaci žáků a zlepšit jejich dovednost sebehodnocení.

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/