Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Jak probíhá komunikace s rodiči integrovaného žáka?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=761&t=24215
Stránka 1 z 1

Autor:  Mgr. Miloslav Khas [ ned 01. lis 2015 23:57:23 ]
Předmět příspěvku:  Jak probíhá komunikace s rodiči integrovaného žáka?

Pokud mají být rodiče a škola partnery, měla by být komunikace oboustranně otevřená a založená na důvěře.
Cílem této diskuze je sdílení zkušeností týkajících se integrace žáků, práce pedagogicko-psychologických poraden, vzájemné komunikace atd.

Otázky k diskuzi
1. Pokud škola integruje postižené dítě, které je v péči Speciálně pedagogického centra, má toto centrum poskytnout učiteli takovou podporu, aby mu usnadnil integraci do třídy? Jakou by měla mít tato podpora formu?
2. Jaké máte se spoluprací zkušenosti? Jak se tato skutečnost odrazí v komunikaci mezi učitelem a rodičem?
3. Jak řešíte situaci, kdy rodič nepředloží škole zprávu z vyšetření v pedagogické poradně (není to jeho povinnost), ale přesto žádá zohlednění žákových problémů?

Autor:  Alena PÍšová [ pát 06. lis 2015 22:56:44 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak probíhá komunikace s rodiči integrovaného žáka?

V komunikácii rodiča integrovaného dieťaťa s učiteľom by mala byť jednoznačne otvorenosť a uvádzanie pravdivých údajov. Škola by mala také dieťa vzdelávať podľa pokynov špeciálneho pedagogického centra, pod vedením špeciálneho pedagóga. Ale čo robiť v prípade, keď sa pozvanie na vyšetrenie zo strany centra predlžuje a rovnako aj na výsledky vyšetrenia sa čaká neprimerane dlho? A sme v začarovanom kruhu: rodič požaduje prihliadať na postih dieťaťa, škola vie, čo by mala robiť, ale nemá na to "papier" ... Zohľadňovať postih dieťaťa? A ako by na taký postup reagovala inšpekcia? Aké máte skúsenosti?

Autor:  Jozefka [ stř 11. lis 2015 18:39:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak probíhá komunikace s rodiči integrovaného žáka?

Ak sa bežná škola rozhodne integrovať žiaka so zdravotným postihnutím, ktorý je v starostlivosti CŠPP alebo CPPPaP, je určite potrebná spolupráca rodiny žiaka so školou a poradne. Podľa platnej legislatívy práve poradenské centrum by malo v tomto procese hrať hlavnú úlohu, lebo má rodičom, žiakom, pedagógom a ďalším fyzickým osobám, ktoré sa na výchove a vzdelávaní podieľajú, poskytovať komplexný špeciálno-pedagogický servis (psychologický, diagnostický, poradenský, rehabilitačný, preventívny, metodický, výchovno-vzdelávací,..). Forma podporných činností môže byť ambulantná a terénna.
Ambulantná forma prebieha v priestoroch poradenského centra, terénna na pôde školy alebo školského zariadenia, pri ťažkých postihnutiach aj priamo v rodine dieťaťa.
Aká je realita?
Ambulantná forma – Nekonečný príbeh
Celý príbeh začína tým, že učiteľ dlhodobým pozorovaním zistí, že žiak má problémy v učení. Nasleduje komunikácia so zákonným zástupcom, ktorý obyčajne nechce pripustiť, že jeho dieťa môže mať problémy. Keď sa Vám ho konečne podarí presvedčiť, aby začal s Vami spolupracovať, nastupuje fáza č. 2.. Chcete využiť možnosť ambulantnej pomoci, teda diagnostiku a poradenstvo. Skôr, než sa k tomuto cieľu dopracujete, musíte vyplniť formuláre, napísať podrobnú charakteristiku žiaka i jeho problému. Potom nasleduje „podpisová akcia“. Na informovaný súhlas s vyšetrením musíte najnovšie zohnať podpis obidvoch zákonných zástupcov. Situácia graduje, ak nežijú v spoločnej domácnosti, alebo ak jeden z nich nesúhlasí. Ak sa Vám úspešne podarí zdolať fúzu č. 2, môžete postúpiť do vyššieho levelu. Škola odošle príslušnú dokumentáciu do poradenského centra. Ocitnete sa v čakateľskej fáze, kde čakáte a čakáte na výsledky diagnostiky a jej závery. Neviem, čím je táto zdĺhavosť zapríčinená. Či je to neochota spolupracovať :P zo strany zákonného zástupcu, či malým počtom zamestnancov poradenského centra a vyšším počtom požadovaných diagnostík? Jedno je však isté, že čas v triede hrá proti Vám. Keď sa jedného dňa dočkáte správy z diagnostiky, zistíte, že vo vzťahu k žiakovi postupujete správne, lebo mnohé veci už tak dávno robíte. V záverečnom leveli si teda položíte niekoľko rečníckych otázok: „Či Vám toto celé bolo treba? Ako to veci pomohlo? Čo máte robiť v dohľadnej dobe?
Terénna forma – Rodinka úžasných
V tomto príbehu sa stretne tím ľudí s nasledovným obsadením: učiteľ – špeciálny pedagóg, lekár – pedopsychiater, psychológ z poradenského centra, liečebný pedagóg, asistent učiteľa, prípadne ešte mediátor a kňaz. Títo ľudia sú z praxe a obyčajne väčšina z nich pôsobí v škole. Sú v centre diania a môžu oveľa efektívnejšie a flexibilnejšie riešiť problémy. Žiaľ, takýchto „Rodín úžasných“ je ako šafranu. A teda toto všetko vyznieva ako sci-fi.

Autor:  Magda Zerzánová [ ned 15. lis 2015 9:58:23 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak probíhá komunikace s rodiči integrovaného žáka?

Podle novinek od září 2016 by mělo ŠPZ poskytovat metodickou podporu škole ve větším rozsahu, stejně tak by se měl navýšit počet výjezdů a osobních kontaktů pracovníků ŠPZ a školského zařízení.
V případě výrazné nespolupráce ZZ bude možnost kontaktovat OSPOD.

Asi všichni tuší, jak by měl vypadat ideál .... tak jen zbývá umět pojmenovat slabá místa skutečnosti a umět vymyslet řešení.

Autor:  Pavlína Hublová [ pát 20. lis 2015 15:13:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: Jak probíhá komunikace s rodiči integrovaného žáka?

Je smutné (reaguji na příspěvek Jozefky), že Vámi popsaný kolotoč je i v ČR poměrně dobře známý.
Možná bych ještě přidala dvě komplikace, které mohou nastat:
  1. Rodič se nakonec rozhodne vše ignorovat (nedohodne si termín setkání v OPPP, nepřijde na setkání)...
  2. Rodič odmítne předat škole výsledek vyšetření.
Jak píšete v závěru - stejně budeme dělat maximum pro to, aby byl žák úspěšný, a to i přesto, že pro to nemá papír.

Ještě si dovolím nabídnout webinář Možnosti spolupráce mezi školou a školským poradenským zařízením. Není od věci podívat se na téma i z druhé strany.

Stránka 1 z 1 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/