Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

7. A je ta technika vůbec nutná?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=763&t=24283
Stránka 1 z 2

Autor:  Jitka Rambousková [ sob 28. lis 2015 8:08:11 ]
Předmět příspěvku:  7. A je ta technika vůbec nutná?

Trochu provokativní otázka na závěr.

    Nepoužíváte techniku při výuce? Proč?
    Je opravdu tak nutná?

Autor:  Pavlína Hublová [ pát 11. pro 2015 10:45:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: 7. A je ta technika vůbec nutná?

Můžeme se těšit na text o tom, proč nevyužívají techniku v MŠ Montessori. Už brzy v modulu Články...

Autor:  Petr Vanický [ ned 20. pro 2015 12:39:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: 7. A je ta technika vůbec nutná?

Techniku se sice snažím používat, ale ne za každou cenu a ve všech předmětech. Důvodů je několik, především je to nedostatek kvalitních aplikací, které skutečně přináší něco navíc (mluvím o M na střední škole, za zš je to jiné). Dále to, že například v matematice je podle mě prostě potřeba aby studenti co nejvíc sami počítali a nic je nerozptylovalo. To žádná aplikace nenahradí.
Jasně, existují aplikace na procvičování jednodušších oblastí matematiky jako rovnice, výrazy atd. Ale třeba na kombinatoriku, komplexní čísla, řady atd jsem zatím nic neobjevil.

Autor:  Mgr. Ludmila Kovaříková [ úte 29. pro 2015 21:03:44 ]
Předmět příspěvku:  Re: 7. A je ta technika vůbec nutná?

U této otázky si vždycky vzpomenu, jak v MOOCu kurzu Learning to teach online platilo základní pravidlo: nedělat aktivity s technikou, pokud nepřinášejí něco navíc. Dá se říct, že téměř každou aktivitu bych mohla nahradit jinou, bez techniky, dokonce i nahrávání a natáčení lze předvést před třídou. Ale i když nic navíc nenajdu, přesto se dá říct, že rozvíjíme digitální gramotnost a její dovednosti. A ty nutné jsou.

Autor:  Bohuslav Hora [ pon 04. led 2016 11:24:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: 7. A je ta technika vůbec nutná?

Petr Vanický píše:
Techniku se sice snažím používat, ale ne za každou cenu a ve všech předmětech. Důvodů je několik, především je to nedostatek kvalitních aplikací, které skutečně přináší něco navíc (mluvím o M na střední škole, za zš je to jiné). Dále to, že například v matematice je podle mě prostě potřeba aby studenti co nejvíc sami počítali a nic je nerozptylovalo. To žádná aplikace nenahradí.
Jasně, existují aplikace na procvičování jednodušších oblastí matematiky jako rovnice, výrazy atd. Ale třeba na kombinatoriku, komplexní čísla, řady atd jsem zatím nic neobjevil.


Petře, opravdu potřebujeme speciální aplikace pro tu kterou oblast matematiky? Nemohli bychom např. použít aplikaci pro bílou tabuli, kde student řeší nějaké zadání, aby ukázal ostatním spolužákům, kde se ztrácí, nebo student učí ostatní studenty řešení příkladu, ostatní si mohou kdykoliv pustit? Myslím, že i na střední škole jsem zbavili studenty možnosti objevovat. Nebo tomu tak není?
Vím, jak jsme např. dokázali využít LinoIt nástěnky, které jsou prapůvodně určeny k něčemu úplně jinému. :) Až pod rukama pedagoga dostává aplikace pedagogický rozměr.

Autor:  Petr Vanický [ pon 04. led 2016 22:30:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: 7. A je ta technika vůbec nutná?

Přiznám se, že s využitím nějaké sdílené tabule ještě nemám zkušenosti, ale nebráním se nějakým radám.

Autor:  Pavlína Hublová [ úte 05. led 2016 9:02:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: 7. A je ta technika vůbec nutná?

Petr Vanický píše:
Techniku se sice snažím používat, ale ne za každou cenu a ve všech předmětech. Důvodů je několik, především je to nedostatek kvalitních aplikací, které skutečně přináší něco navíc (mluvím o M na střední škole, za zš je to jiné).

Možná bychom se mohli zamyslet, co je to to "něco navíc". Asi se shodneme, že nějaké ty "klikačky" už máme za sebou a že zkušenější uživatel IT (a zároveň učitel) požaduje něco, kde může žák např.:
  • hledat správné řešení a dělat při tom chyby
  • postupně pomocí různých kroků zjišťovat, co a jak funguje (objevovat)
  • volit si náročnost zadání úkolu, popř. hledat další/jiná řešení
Další požadavky na superaplikaci?

Autor:  Pavlína Hublová [ úte 05. led 2016 9:07:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: 7. A je ta technika vůbec nutná?

Bohuslav Hora píše:
Vím, jak jsme např. dokázali využít LinoIt nástěnky, které jsou prapůvodně určeny k něčemu úplně jinému. :) Až pod rukama pedagoga dostává aplikace pedagogický rozměr.

Souhlasím. Nakonec se všichni stejně vrátíme k nějakým univerzálním aplikacím (prostředím), která pak budeme používat přesně tak, jak aktuálně potřebujeme.
Aplikace pro konkrétní cvičení pak budou jen prostorem pro domácí procvičování, nebo opakování (dril).

Autor:  Bohuslav Hora [ úte 05. led 2016 15:33:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: 7. A je ta technika vůbec nutná?

Pavlína Hublová píše:
Další požadavky na superaplikaci?


Superaplikace asi neexistuje. :) Nebo sem s ní. :D

Autor:  Jitka Rambousková [ úte 05. led 2016 19:53:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: 7. A je ta technika vůbec nutná?

Budu souhlasit s Petrem a troufnu si říct, že žádná nástěnka matematiku neprocvičí. Na procvičení matematiky prostě jsou potřeba ty správné programy a aplikace. Pozor - mluvíme o procvičení, utvrzení, nebavíme se o nějakém průzkumu a odvození.
A "superaplikaci" ani žádnou nechci :D Raději něco úzce zaměřeného a pořádně.

Stránka 1 z 2 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/