Nechtěl jsem se hádat, jestli pan profesor Piťha myslí, že státní maturita je potřebná, tak to jsem z toho dopisu nepoznal. V tom případě se omlouvám. Mé hlesání má jeden cíl - odstranit nedostatky, které vidíme tak, aby se ze státní maturity stala životaschopná záležitost, která pomůže současné mizerné úrovni středního školství. Skutečně, v této podobě je situace pravdu špatná. Kde mám hlesat dál? Kde to bude efektivnější? Když se přikloním na stranu dopisu, který považuji za přehnaný a nesprávně napsaný?
RVP a ŠVP je úplně jiná záležitost - ano, souhlasím s Vámi, že třeba na 90% škol jde o Potěmkinovu vesnici. Opět můžeme říci, že dobrý nápad byl proveden špatně. Já jsem ale rád za těch 10%, kde ŠVP znamenalo změnu. Přibudou další školy a možná mezi nimi i Vaše. Ano, napsat ŠVP pořádně je moc práce a je to nepohodlné a nepříjemné - úplně stejné na každém typu školy. Nejsou na to finance a ani na to není v rámci pracovní doby čas. Nedá se divit, že jde o Poťemkinovu vesnici. A přesto někde ŠVP napsali dobře - i na učilištích.
Ale to jsme od maturit odešli jinam. Mě se na dopise pana profesora Piťhy nelíbí to, že jen povrchně kritizuje a nenavrhuje řešení. Že překrucuje. Navíc mám podle toho dopisu dojem, že o koncepci maturit nemá úplné informace. V reálu maturitní generálka vůbec nevypadala tak katastrofálně. Nepochybuji ovšem, že je jeho dopis míněn vážně a že je veden dobrými pohnutkami. Panu profesoru Piťhovi vždycky šlo o dobrou úroveň našeho školství a je tomu tak i nyní. Jak jsem psal v úvodu svého předchozího příspěvku, vážím si ho. Nyní doplňuji, že hodně. Je dobře, ža je ochoten zvednout kritický hlas. Přestože si ho vážím, tak s ním tentokrát nesouhlasím.
Takže postupně k jednotlivým bodům dopisu mé konkrétní výhrady: 1) Dvě úrovně maturitní zkoušky jsou diskutovaná otázka. Šo by to s jednou úrovní. Já si ale nemyslím, že jde ale o degradaci. Vysoké školy mohou k přijetí požadovat vyšší úroveň té které zkoušky, ten kdo ji k dalšímu studiu potřebovat nebude, může zvolit nižší úroveň. 2) Kvalifikační jednotnost není kánonem podryta, protože na materiálu, který si žáci zvolí sami, bude zkoušeno i něco jiného, než tento materiál - názory, kontext. Navíc - je to jen část zkoušky. 3) Absolutně nesouhlasím s tím, že maturitní zkoušku z češtiny zvládne žák 9. třídy základní školy. Součástí zkoušky jsou obecné základní otázky, není však taková ani zdaleka celá. 4) Ke složení maturity nestačí znalost 20 knih. Dvacet knih je součástí, nikoli náplní. Navíc u těch knih jde o ten kontext, ne jen o papouškování obsahu. 5) Ano, to se mi vůbec nelíbí. U cizího jazyka jde ale zase pouze o menší součást dle mého názoru poměrně náročné zkoušky. 6) Existuje třetinová pravděpodobnost u každé otázky zvlášť. Když bych ale měl vypočítat provděpodobnost, že třeba z deseti otázek náhodou správně vyplním správně 50% z nich, dojdu k číslu 0,136, což je asi jedna osmina (při výpočtu jsem vycházel z toho, že jsou vždy nabízeny tři odpovědi). Ano, může se stát, že někdo získá nějaké body neprávem. Ano, vypovídací hodnotu to znevažuje. Ale šance, že při náhodném odpovídání odpovím chybně je tak vysoká, že to spíš bude znamenat, že u maturty propadnu. 7) Tady neumím odpovědět. Neznám nijak zvlášť kvůli malé náročnosti demoralizované studenty ani učitele. Spíš převládá obava z neznámého a u učitelů naštvání z neustálých odkladů a změn. 8) Ano, domnívám. Dokonce bych navrhoval vše odeslat do té organizace. Dokud bude mít jen část vyhodnocení v rukou škola, na které žák studuje a která je na jeho výsledku závislá, nebudou výsedky dostatečně validní. 9) To by bylo špatné. Naštěstí tomu tak není - autorem testů se může stát kdokoli, náplň těchto testů je dána katalogy maturitních požadavků, ze kterých tito autoři musí vycházet a testy jsou jen součástí maturit - máme školní část. 10) Tady neumím odpovědět - CERMAT odvádí práci špatně, Výzkumný ústav pedagogický s maturitou nesouvisí. Jistě by bylo možné práci přío řízených organizací zefektivnit. 11) Ano, vynaložit peníze na paskvil je nehospodárné. Ano, bylo možné pracovat lépe. Nevím, kdo jsou neschopní státní zaměstnanci (já?, učitelé v mé škole?, zaměstnanci CERMATU?). Ale, bohužel, přítomný čas není namístě. Peníze už byly vynaloženy a nelze je získat zpět. Jsem přesvědčený, že hospodárnější je projekt dokončit a maturity spustit.
Několik slov pro jiné adresáty mě uráží - to už jsem zmiňoval.
_________________ Petr Krupka
|