Pokusím se Vám odpovědět stručně, i když by to zabralo klidně velmi dlouhou debatu.
1) Existují dva dokumenty, podle kterých se musíme při sestavování ŠVP řídit. První z nich je RVP, a v něm je nadefinováno, co by měl zvládnout každý absolvent (!) školy (tedy ne maturant). Slováci pěkně říkají, že to je to, "co mají z matematiky absolvovat budoucí herečky". Náplň učiva v RVP tedy s maturitou nesouvisí - a ani ji nikde nezmiňuje. Náplň učiva z předmětů, které jsou sestaveny pouze na základě ŠVP, tedy nemusí k maturitě stačit (pozor! ještě rozeberu dále). Druhý dokument (resp. sada dokumentů) jsou katalogy maturitních požadavků (nebo jak se to jmenuje), tam se hovoří právě o objemu učiva potřebného k maturitní zkoušce - k její společné části. Tady zase lze říci, že učivo potřebné k maturitě nemusí absolvovat ten žák, který z daného předmětu maturovat nechce. V současné době se nacházíme v "podivném období" - katalogy maturitních požadavků se vztahují k předchozímu školskému zákonu - týkají se současných žáků. Nové katalogy nejsou sestaveny, lze se jen dohadovatt, jak budou vypadat.
2) Společná část maturitní zkoušky bude společná pro všechny typy škol (nebo budou dvě úrovně, ale i v tom případě bude ta vyšší úroveň i třeba pro maturanty na průmyslovkách), proto se rozhodně nemusí gymnázia obávat, že by jejich žáci, kteří se rozhodnou skládat některou ze zkoušek ve společné části. měli mít vážnější problémy.
3) V reálu si myslím, že to tedy znamená: ve všeobecně vzdělávacích předmětech společných pro všechny žáky by mělo být učivo z RVP, případně pouze rozumně posíleno podle profilace školy, protože je to učivo, které se týká každého absolventa. Příprava k maturitě by měla být náplní volitelných předmětů, a tam lze jít i nad rámec současného objemu učiva - prostě jenom proto, že např. chemii (či chem. seminář apod.), si nevyberou studenti se zájmem o práva (a kteří tedy budou nejspíš maturovat ze společenskovědního základu) a naopak, do předmětu Psychologie a sociologie se nepřihlásí žáci, kteří uvažují o medicíně (a maturovat asi budou z přírodovědného základu).
4) Školní část maturitní zkoušky je čistě věcí školy, záleží na ní, jak ji pojme. Klidně je možné maturovat pouze z učiva dvouletého dvouhodinového předmětu a je klidně možné dovolit či zakázat z tohoto předmětu maturovat žákům, kteří jej nenavštěvovali. Je také možné možnost volby tohoto předmětu žákům podmínit absolvováním jiného předmětu atp. možností je nepřeberně mnoho. Vše se jen musí přesně zapsat do ŠVP do podkapitoly Organizace maturitní zkoušky.
Snad jsem Vám odpověděl, přidejte klidně další otázky, nebo se se mnou můžete přít. Podoba ŠVP je věcí dohody na škole, to, co funguje na jedné, může být pro druhou naprosto nepřijatelné - a v obou případech to může být správně.
Zase příště na shledanou!
_________________ Petr Krupka
|