matejkoj@seznam.cz píše:
Miloš Čermák:
jásá nad tím, že konečně "objektivně" porovnáme školy a vynucuje zveřejnění celých žebříčků pořadí, aby všichni viděli, jaká tedy která škola je. Čtenáří v diskuzi s ním plně souhlasí a jásají, jak to skvěle vystihl.
Tuto hloupost si nemyslí jen veřejnost, ale opakuje ji také vedení MŠMT - díky testům ví veřejnost i ředitelé, co se jim děje ve třídách. Tak to je velká nehoráznost. Samozřejmě, že dobrý ředitel velmi dobře ví, kde má škola navrch a kde je třeba průměrná a kde ji tlačí bota.
A ví to i ředitel horší školy - protože má v září poloprázdné třídy!
A veřejnost - ta jásá nad srovnáváním dětí a škol jen do té chvíle, než se to negativně dotkne jejich školy, jejich dětí. (je to zkratka, ale formát to jinak neumožňuje)
Ve školství je mnoho problémů, je fajn, že se o nich velmi živě a veřejně diskutuje. Je však otázkou, kdo a jak tuto diskusi vyhodnocuje; a zda vůbec. Pokud volíme nástroje na zlepšení školy, měl by to být promyšlený komplex a ne soubro ad-hoc neodborných zásahů.
Musíme znát otázky, kam směřují obory a proč, jaký je stav didaktik, jak reagují žáci na obory a jek na jednotlivé metody, co je efektivní a je třeba šířit, a co je naopak negativní aneefektivní. To, že zjistíme, že žáci z dysfunkčních rodin jsou ve škole neúspěšní, nám k ničemu samo o sobě není - navíc to všichni dávno vědí!!