Mgr. Jan Zouhar píše:
Jedno bychom ale měli připustit: i při relativně lehké maturitě se projevila rozdílná úroveň škol: v padesáti dvou šklách neudělalo 50 % žáků, v jedenácti školách neudělalo 60 % žáků. Bohužel se nedovíme, zda mezi nimi jsou i nějaká gymnázia. Pokud ne, ta je jasně vidět, že některé tzv. učňovské obory s maturitou by se měly změnit na obory pouze učňovské. Protě někteří žáci na maturitu nemohou dosáhnout vzhledem ke svému intelektu.
Jenže dají se tato data brát při úrovni zejména testu z češtiny brát vážně? Nejsou mezi tím i studenti, kteří bohužel vsadili na tu z několika možností, jež CERMAT nepovažuje za správné? A množí se (samozřejmě šeptandou, naplno to nikdo neřekne) indicie, že na mnoha školách si "pomáhali" k lepšímu výsledku kolektivní prací pod dozorem zadavatele i komisaře.
A slyšel jsem o škole, kde se rozbor neuměleckého textu při ústní zkoušce z češtiny skládal z vyjmenování všech slovních druhů v úryvku - což asi nebyl smysl té zkoušky. Nejprve tedy nechť je průkazný a jednoznačný nástroj měření, pak se dá mluvit o "špatných" školách.