Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 49 ]  Přejít na stránku: 1, 2, 3, 4, 5  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Kvalita ostrých didaktických testů
PříspěvekNapsal: ned 12. čer 2011 3:29:26 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. úno 2011 17:08:59
Příspěvky: 72
Milé kolegyně, milí kolegové,
nejen na http://maturantiproti.cz/ se objevují nářky nad kvalitou DT. Mám prosbu - pokud jste narazili na pochybnost, mohli byste nás s ní seznámit? Samozřejmě s tou licencí, že porůznu uveřejněné testy nejsou oficiálními.

Jako ochutnávku přikládám poznámku k DT z ČJaL, základní úroveň:

VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOZE 11
Hokejová liga ještě ani nezačala, ale domácí neandertálci podobně jako v minulých ročnících nenechávají nikoho na pochybách, že jsou divokou nemyslící zvěří a že jí nejspíše i nadále zůstanou. (podle sportovního tisku)

11. Kterou z následujících spojek lze nahradit výraz ale ve výchozím textu tak, aby byl vztah mezi větami při zachování jejich smyslu vyjádřen přesněji?
A) a
B) než
C) protože
D) jenomže

Úloha
1) má (uplatníme-li dobrou vůli) 3 řešení,
2) je nesmyslná (uplatníme-li mluvnici češtiny) .

Při rozboru vycházím z akademické Mluvnice češtiny, díl 3. (Skladba).

1)
Předpokládám, že „vztah mězi větami“ je vztah syntaktický (logický či věcný nelze dobře zkoumat, pokud neznáme kontext souvětí, a tedy jeho hodnotu jako výpovědi). Tento vztah má být zachován, resp. „vyjádřen přesněji“ (k tomu viz oddíl 2). Tento vztah je vztahem koordinačním, adverzativním (odporovacím), a to ve smyslu „A a proti očekávání též B“.

Možnost a) připadá v úvahu (spojka a je primárně určena pro kopulativní (slučovací) vztah, ale s interpunkčním doplněním, tedy ...nezačala, a domácí... může doplňovat do souvětí adverzativní význam. Toto vyjádření vztahu poskytuje ovšem pole pro výklad, o jaký vztah se vlastně jedná (vyloučený není ani vztah gradační). Tuto možnost údajně CERMAT označuje za správnou.

Možnost b) nabízející spojku než (knižní až zastaralou) zadání splňuje. Jde o spojku vyjadřující vztah koordinační a adverzativní.

Možnost c) nepřipadá v úvahu (spojka protože je primárně určena pro subordinační (podřadicí) vztah (a to příčinný)).

Možnost d) nabízející spojku jenomže zadání splňuje. Jde o spojku vyjadřující vztah koordinační a adverzativní.

Správná odpověď je a), b), d).

2)
Co znamená vyjádřit vztah mezi větami „přesněji“? Použít takové spojky, která lépe vystihuje komunikační záměr autora. Užitím ale autor vyjádřil pro čtenáře svůj záměr přesně (a nijak se samozřejmě neprohřešil proti např. syntaktickým pravidlům). Vyjádřil-li tím přesně i svůj (zamýšlený) komunikační záměr, ví jen on a Bůh.

Jen ten by tedy mohl vyjádřit autorův záměr přesněji.

Summa sumarum, není v lidských silách úlohu splnit.

Jiný příklad chybného zadání představuje úloha 20.

VÝCHOZÍ TEXTY K ÚLOZE 20
Umělecký text
Avšak bratr Minz, jenž jsouce otcem vyřazeného závodníka, protestoval proti výsledku, vskutku rozhodnutím starosty bratra Vévody byl vítězem prohlášen poražený Berta Minz. Pětikoruna však nebyla již po ruce, i nařízeno Vocenilovi, by minci tu, až z něho vyjde, předal právoplatnému držiteli.
A tu druhého dne, když Berta dožadoval se stříbrné pětikoruny, odevzdal jemu Vocenil z nařízení pana učitele Picka dvě kovové koruny a padesát haléřů, řkouce, že více z požité pětikoruny z něho nevyšlo. (J. Škvorecký, Ze života lepší společnosti)

Odborný text
Sponu v tvaru přítomného času můžeme někdy vynechat, takže přísudek je vyjádřený pouze podstatným jménem (Mladost radost), přídavným jménem (Otec nemocný), příčestím trpným (Vrah dopaden) nebo příslovcem (Okna dokořán).
(Učte se s námi skladbě češtiny)

20. Rozhodněte na základě odborného textu, který z následujících úseků uměleckého textu obsahuje přísudek beze spony:
A) až z něho vyjde
B) a tu druhého dne
C) Berta dožadoval se
D) i nařízeno Vocenilovi


Úloha nemá řešení.

Žádný z těchto „úseků uměleckého textu“ totiž neobsahuje přísudek beze spony.

Pojem spona je označení pro slovesa být/bývat v analytických predikátech (slovesně-jmenný přísudek typu Karlík je hodný indián), nikoli pro slovesa, jež jsou „pouze“ součástí predikátu syntetického (slovesný přísudek). Předpokládané řešení D) obsahuje přísudek syntetický s elipsou být (resp. bylo) ; přísudek je tu tvořen tvarem opisného pasíva slovesa nařídit (nikoli sponovu konstrukcí, proto tu spona být nemůže).

Autor úlohy zřejmě podlehl vábení pojmu spona v přiloženém odborném textu; zde však jde o příklad (zvláštní) konstrukce (Vrah (je) dopaden), kde příčestí trpné není součást opisného pasíva, ale dvojčlenné věty se sponovým predikátem. Lze mu jen doporučit studovat nikoli pouze publikaci Učte se s námi skladbě češtiny, ale především Skladbu spisovné češtiny (obě publikace ostatně spoluvytvářeli Miroslav Grepl a Petr Karlík), resp. akademickou Mluvnici češtiny.


Naposledy upravil Stanislav Zajíček dne ned 12. čer 2011 15:29:21, celkově upraveno 1

Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kvalita ostrých didaktických testů
PříspěvekNapsal: ned 12. čer 2011 7:56:50 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 6–8
Zejména nyní, kdy se firmy bojí poklesu zakázek, může být zaměstnání přes agenturu řešeno, jak načas získat práci, nebo dlouhodou práci najít. Vždy je však nutné vybrat si agenturu, u které budete mít jistotu, že s vámi podepíše seriózní smlouvu.

7 Kterým z následujících slov lze nahradit výraz seriózní tak, aby zůstal zachován význam výchozího textu?

A) solidní
B) výsadní
C) prestižní
D) srozumitelnou

Synonymem pro seriózní je zřejmě výraz solidní (viz SSČ), ale bude nějak narušen význam textu, když použijeme výraz srozumitelnou? Zadání úkolu totiž nevyžaduje právě synonymum. Není solidní smlouva také srozumitelná? Nevidím důvod, proč by nemohla být správná dvě řešení, totiž A) D).

Orientovat se právě ve významu výchozího textu, který obsahuje dva stylistické nedostatky určené k opravě (viz zadání 6 a 8), je podle mého názoru zbytečně matoucí a takové zadání didakticky pochybné.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kvalita ostrých didaktických testů
PříspěvekNapsal: ned 12. čer 2011 8:56:02 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Nejdřív dovolte povzdech, že číst tolik různorodých textů je opravdu nadlidský výkon. Ale to už bylo řečeno i jinde. Teď k úlohám.
Možná budu muset vrátit maturitní vysvědčení, ale mám spoustu nejasností. Tak např. v testu z "vyšší češtiny":

úloha 8
Při nákupu nad 1000 Kč po slevě dárek zdarma. - Napište slovo, které je ve výchozím textu nadbytečné. (za 2 body)

Já skutečně nevím, které slovo je zde nadbytečné! Jedna varianta, která se nabízí, je "po slevě", ale to bych se pak, jako zákazník, mohla domáhat dárku i při nákupu nad 1000 Kč v cenách před slevou, což je pro mě výhodnější. Druhá možnost je slovo "zdarma", ale i o jeho nadbytečnosti bych se dohadovala. Všichni máme plné schránky nabídek, kde si za dárek musíte připlatit. Takže v dnešní době ani dárek (v obchodní branži) nemusí být zákonitě zdarma.

Pokračování...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kvalita ostrých didaktických testů
PříspěvekNapsal: ned 12. čer 2011 9:26:38 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Otázka 10 (k textu o Josefovi Roubíčkovi)

Dílo neznám a z ukázky není zcela jasný vztah mezi Roubíčkem a vyslýchaným (dělá to na mě dojem, že on sám je Roubíček). Ale kromě odpovědi B (tu vylučuji kvůli slovesu v ženském rodě) by mohly (?) přicházet v úvahu všechny ostatní, ale zároveň mi všechny připadají málo výstižné. Odpověď A by přicházela v úvahu asi nejméně. Tak nevím...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kvalita ostrých didaktických testů
PříspěvekNapsal: ned 12. čer 2011 12:55:37 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 21. čer 2009 12:14:57
Příspěvky: 673
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 23–24
Rabi Löw, slavný a vzdělaný znalec talmudu, ze sebe přímo vyzařoval mysticicmus a magično. Měl zřejmě schopnost uzdravovat nemocné pomocí nadpřirozených sil a používáním různých amuletů a talismanů. Kdykoliv uvěznili některého nevinného příslušníka jeho náboženské obce, rabi Löw nelenil a šel prokázat nebožákovu nevinu. Mnoho lidí věřilo, že kdyby jeho náboženské obci hrozilo velké nebezpečí, rabi Löw by uměl přivolat na pomoc anděly a dokonce i démony a zlé duchy.

23 Která náboženská obec je označována spojením jeho náboženská obec ve výchozím textu?

A) katolická
B) židovská
C) muslimská
D) evangelická

Nemám v tomto případě pochybnosti o správné odpovědi, ale spíše o smyslu této otázky. Co bylo vlastně cílem otestovat? Pouhou znalost, že rabi Löw byl členem židovské obce? Proč kvůli tomu číst tolik textu?

Zvolená otázka nesměřuje do textu, např. které slovo dokládá jeho příslušnost k židovské náboženské obci (rabi) nebo které ji alespoň naznačuje (znalec talmudu).

A nechybí v poslední větě zadání čárka před "a dokonce i" ? Hádám, že jde o několikanásobný větný člen ve významovém poměru stupňovacím.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kvalita ostrých didaktických testů
PříspěvekNapsal: ned 12. čer 2011 13:40:09 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. úno 2011 17:08:59
Příspěvky: 72
Jana Petrů píše:
Druhá možnost je slovo "zdarma", ale i o jeho nadbytečnosti bych se dohadovala. Všichni máme plné schránky nabídek, kde si za dárek musíte připlatit. Takže v dnešní době ani dárek (v obchodní branži) nemusí být zákonitě zdarma...

Přesně tak!!! Toto je příklad, jak jazyk reflektuje cosi, co sice je pleonasmem, ale v kontextu reklamních letáků má své plné místo.
Je doba dárků zdarma... Taková úloha přece musí přemýšlivého studenta vytočit.Typická úloha pro školní výuku, kdy je čas na kritickou analýzu kontextuální a lexikologickou. Tyto testy však bojují proti takové výuce. Navíc je onen příklad pleonasmu v heslu wikipedie, což bude pro autory testu myslím značná autorita.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kvalita ostrých didaktických testů
PříspěvekNapsal: ned 12. čer 2011 13:55:20 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Potýkám se s otázkou 24 (stále "vyšší" čeština)
Přiřaď k následujícím úryvkům výchozího textu slohový útvar (A-F), kterému nejspíše odpovídají jazykové prostředky daného úryvku:
24.1 Jedněm naháněl hrůzu, u druhých vzbuzoval soucit
24.2 Jednou mu po večeři paní Vauquerová řekla posměvačně
24.3 neslzely už a jejich červený lem jako by plakal krví
24.4 Očividně zhubnul; jeho lýtka splaskla

A) charakteristika
B) líčení
C) popis
D) úvaha
E) výklad
F) vyprávění

Velmi se mi příčí "cupovat" text na styly jednotlivých částí vět. Pochopila bych, kdyby se posuzovala celá ukázka, ale takhle...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kvalita ostrých didaktických testů
PříspěvekNapsal: ned 12. čer 2011 13:57:17 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. úno 2011 17:08:59
Příspěvky: 72
Mgr. Zdeněk Sotolář píše:
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 23–24
(...) Zvolená otázka nesměřuje do textu, např. které slovo dokládá jeho příslušnost k židovské náboženské obci (rabi) nebo které ji alespoň naznačuje (znalec talmudu).
A nechybí v poslední větě zadání čárka před "a dokonce i" ? Hádám, že jde o několikanásobný větný člen ve významovém poměru stupňovacím.

Zcela souhlasím - otázka Co žák prokáže za vědomost, schopnost atd., když odpoví na otázku? je jednou ze základních, které si autor testu musí klást. Ta otázka skutečně mohla a měla směřovat přímo do textu!

Důvod té hrubé pravopisné chyby nechápu. Její existence není ničím omluvitelná. Ani výmluvou, že "to tak ve zdrojovém textu bylo". Prostě hrubý didaktický a textologický prohřešek.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kvalita ostrých didaktických testů
PříspěvekNapsal: ned 12. čer 2011 14:21:01 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. úno 2011 17:08:59
Příspěvky: 72
Jana Petrů píše:
Potýkám se s otázkou 24 (stále "vyšší" čeština)(...)Velmi se mi příčí "cupovat" text na styly jednotlivých částí vět. Pochopila bych, kdyby se posuzovala celá ukázka, ale takhle...
Tahle testová úloha se mi líbí, i když rozumím Vašemu povzdechu. Ale je tu zjevná charakteristika chováním - 1), počátek akce - vypravování - 2), líčení s přirovnáním - 3), popis pohlížejícího pozorovatele - 4).

Bez záruky...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Kvalita ostrých didaktických testů
PříspěvekNapsal: ned 12. čer 2011 14:24:42 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 09. úno 2011 17:29:04
Příspěvky: 818
Výchozí text k úlohám 26 - 27

Když byl geniální zločinec Jakub Collin polapen policií v pensionu paní Vauquerové, kde žil pod jménem Vautrin, nepobyl si na galejích dlouho. Utekl a po mnoha dobrodružstvích vracel se znovu do Paříže. Tentokrát v novém přestrojení, pod jménem španělského diplomata abbé Carlose Herrery. Na cestě potkal mladého muže, který se právě odhodlával k sebevraždě. Byl to Lucien de Rubempré. Herrera se ho ujal, pozvedl ho ze dna smrti i bídy a učinil předmětem své lásky i nástrojem svého velkolepého, cynického boje se společností. Veškerou ctižádost promítl do něho. Připravoval mu velkou kariéru.

Otázka 27 Který z následujících výrazů nejlépe vystihuje Herrerův vztah k Lucienovi ve výchozím textu?
A) asertivita
B) manipulace
C) donchuánství
D) pragmatismus

Nedokážu se rozhodnout mezi B a D.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 49 ]  Přejít na stránku: 1, 2, 3, 4, 5  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na: