Diskuzní fórum https://diskuze.rvp.cz/ |
|
Kvalita ostrých didaktických testů https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=77&t=18377 |
Stránka 3 z 5 |
Autor: | Jiří Lukáš [ pon 13. čer 2011 14:28:02 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kvalita ostrých didaktických testů |
VÝCHOZÍ TEXT K ÚLOHÁM 2–4 Je to festival mezinárodní, trvá pět dní, bývá tam tak pětadvacet samostatných programů. Chci, aby to nebylo suchý, tak vymýšlím různý spojení poezie s jinými žánry. Hrajou tam různý kapely, je tam vždycky nějaký divadlo – a teď třeba Slam Poetry, na kterou se určitě spousta klasických básníků bude koukat spatra. (z Internetu) 3. Který z následujících úseků výchozího textu nejspíše zachycuje osobní vztah mluvčího k festivalu? A) Chci, aby to nebylo suchý B) Je to festival mezinárodní, trvá pět dní C) vymýšlím různý spojení poezie s jinými žánry D) na kterou se určitě spousta klasických básníků bude koukat spatra Úloha 3 má dvě rovnocenná řešení:A, C Zdůvodnění: A) Jedná se o osobní vztah ve smyslu úmyslu a hodnocení („chci“, „suchý“). C) Jedná se o osobní vztah ve smyslu vyvíjené aktivity („vymýšlím“). Jde zde tedy o různě se projevující osobní vztah. Osobní vztah C) je navíc důsledkem osobního vztahu A). 19. Rozhodněte o každém z následujících větných celků, zda připouští dvojí výklad (ANO), či nikoli (NE): 19.1 Panu Krbcovi se splní dávný sen, stane se kastelánem na hradě Kulíkov. Přestěhuje se tam i s kocourem Kokešem a spolu vysvobodí sovu Kukulu. 19.2 Ferda mravenec, veselý chlapík s červenou puntíkovanou mašlí, který se ničeho nezalekne, už potěšil několik generací malých čtenářů knížek Ondřeje Sekory. 19.3 Kreslil jsem a kreslil, až se z ošklivého krtka stal hezký a milý krteček, vzpomíná Zdeněk Miller. Dětem se líbí proto, že je vtipný, milý, nemračí se ani se nevzteká. 19.4 Na makovém poli se poprvé setkal motýl s oranžovým cylindrem jménem Emanuel s panenkou, která má červenou sukničku a představila se jako Maková panenka. Úloha 19 připouští dvojí výklad („ANO“) ve třech nabízených případech. 19.1 Dávný sen = 1. dlouholeté přání, 2. starý sen. („Dávný“ má podle SSČ mimo jiné významy dlouholetý a starý.) 19.2 Dětem se líbí 1. krteček, 2. Zd. Miller. 19.3 Emanuel je jméno 1. motýla, 2. cylindru. Dá se předpokládat, že Cermat bude za správné považovat jen 19.3 a 19.4. |
Autor: | Radek Sárközi [ pon 13. čer 2011 16:22:41 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kvalita ostrých didaktických testů |
Zajímalo by mě, zda vznikne nějaká petice učitelů češtiny (nikoliv studentů-maturantů), ve které bude odborně popsáno, proč by měla státní maturita z češtiny vypadat jinak. Můj názor je, že by měla obsahovat pouze jeden didaktický test, který bude zkoumat, jaké úrovně student dosáhl - byly by tam tedy otázky ze současné nižší i vyšší úrovně. Zkoušku by studenti skládali na jiné škole, než kde se učí, aby bylo zajištěno, že jim jejich učitelé nebudou pomáhat. Na vysvědčení by nebyla z didaktického testu známka, ale pouze procento správných odpovědí. Slohová práce i ústní zkouška by byla v kompetenci školy a součástí státních maturit by nebyla. Zadání by tedy bylo pouze na učitelích dané školy... |
Autor: | Miroslav Melichar [ úte 14. čer 2011 7:33:21 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kvalita ostrých didaktických testů |
Test z CH: celkem 33 položek + následující nedostatky: položka 5: "Na ohřev vody (za normálních podmínek) se za den spotřebuje 600 dm3 zemního plynu." - normální podmínky jsou důležité pro plyn a ne pro vodu položka 16: fosforečnany mohou být v "barvicích prostředcích" - nevím, nevím ani, co je barvicí prostředek, snad barvivo položka 27: "hydroxylové anionty" - z NaOH se ovolňují hydroxidové anionty položky 28 a 32: v současném organickém názvosloví je normou používat v názvech kyselin pořadí přídavné jméno + kyselina a v názvech cukrů koncovku -osa. Test používá obecnou češtinu - kyselina octová, glukóza - nesplňuje pravidla odborného textu Tyto nedostatky zřejmě neovlivní řešení testu, jsou jen formální. Závažnější jsou tyto: položka 28: Mezi 4 organickými kyselinami máme vybrat tu, která je používána v analytické chemii a je vysoce toxická. Správným řešením je nejspíše šťavelová kyselina. Tato látka však není vysoce toxická, ale jen zdraví škodlivá (klasifikace nebezpečnosti je daná Vyhláškou č.369/2005, která doplňuje Zákon o chemických látkách a ch.přípravcích). položka 29: Je použit velmi zjednodušený racionální vzorec uhlovodíku - neobsahuje značky prvků, zakresleny jsou jen vazby mezi uhlíky. Takové zjednodušení je přípustné, běžně se ale zapisují alespoň některé atomy, v učebnicích CH pro G (a tím asi také ve výuce) se používají úplné vzorce se všemi zapsanými atomy. Žáci zde mají doplnit rovnici - tedy npsat dalkší vzorec, logicky by měl být zapsán podobným způsobem, není jasné, zda bude jako řešení přijat i klasický zápis. položka 32: Vzorce cukrů-disacharidů: V organické chemii platí, že vzorce lze zapsat několika způsoby, zejména všelijak otočit. Vztorce cukrů jsou vyjímkou - zapisují se standardními způsoby. V testu je použit nestandardní způsob, v němž se těžko orientuji - asi bych se měl víc učit. Tyto 2 položky neobsahují věcné chyby, jsou ale formulovány tak, že na jejich řešení jsem svoje žáky nepřipravoval, takovou formulaci úloh jsem nečekal. |
Autor: | Stanislav Zajíček [ úte 14. čer 2011 9:39:46 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kvalita ostrých didaktických testů |
Jirka píše: Stanislav Zajíček píše: Když jsem o této úloze uvažoval, volil jsem D), CERMAT prý nabízí B), ale pan O. Šteffl objevil, že:"...tento text je převzat z http://www.hory-krkonose.cz/clanek/299/ - a jako zdroj je označen Krkonošský deník. ... ale Google najde (kromě zadání maturitních otázek) článek z časopisu Lidé a Země (http://www.lideazeme.cz/clanek/dlouhokrke-prirustky). Když se na článek podíváte blíže, zjistíte, že je to převzato odtamtud, ne z KrD (ačkoli je možné,že články spolu nějak, ehm, souvisejí, jsou v nich drobné rozdíly).Děkuji Jirkovi za upozornění na svůj hrubý omyl. Nicméně tím se objevuje zajímavý problém - Krkonošský deník uveřejnil zprávu, měsíčník Lidé a země ji (jemně přepracovanou) přebral; žák má rozhodnout o přílušnosti úryvku k určitému typu publikace. Praxe tedy ukazuje, že takový text může být uveřejněn prakticky kdekoliv; jakou tedy schopnost či dovednost žák prokáže? Že si všimne slova červenec, a to jej oslím můstkem spojí se slovem měsíčník? Nebo že příroda ukazuje k žirafám? Budu vděčný za žáka, který bude uvažovat o poměru slov příroda a zoo. Pro něhož natura nebude cosi (vulgárně řečeno) uzavřeného v kleci. Který bude vědět, že almanach není jen čistě literární "souborník". Ale takový testem neprojde. |
Autor: | Mgr. Zdeněk Sotolář [ úte 14. čer 2011 11:14:30 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kvalita ostrých didaktických testů |
Radek Sárközi píše: Zajímalo by mě, zda vznikne nějaká petice učitelů češtiny (nikoliv studentů-maturantů), ve které bude odborně popsáno, proč by měla státní maturita z češtiny vypadat jinak. Můj názor je, že by měla obsahovat pouze jeden didaktický test, který bude zkoumat, jaké úrovně student dosáhl - byly by tam tedy otázky ze současné nižší i vyšší úrovně. Zkoušku by studenti skládali na jiné škole, než kde se učí, aby bylo zajištěno, že jim jejich učitelé nebudou pomáhat. Na vysvědčení by nebyla z didaktického testu známka, ale pouze procento správných odpovědí. Slohová práce i ústní zkouška by byla v kompetenci školy a součástí státních maturit by nebyla. Zadání by tedy bylo pouze na učitelích dané školy... Rozhodně bych se vrátil k tomu, aby slohové práce byly v rukou školy, a nejlépe vyučujícího. |
Autor: | Radek Sárközi [ úte 14. čer 2011 13:31:27 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kvalita ostrých didaktických testů |
Otevřené dopisy ředitelů škol ministrovi školství: http://www.ceskaskola.cz/2011/06/otevre ... od_14.html http://www.ceskaskola.cz/2011/06/otevre ... vi-od.html |
Autor: | Ondřej Hausenblas [ úte 14. čer 2011 19:38:58 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kvalita ostrých didaktických testů |
Mgr. Zdeněk Sotolář píše: Radek Sárközi píše: Zajímalo by mě, zda vznikne nějaká petice učitelů češtiny (nikoliv studentů-maturantů), ve které bude odborně popsáno, proč by měla státní maturita z češtiny vypadat jinak. Můj názor je, že by měla obsahovat pouze jeden didaktický test, který bude zkoumat, jaké úrovně student dosáhl - byly by tam tedy otázky ze současné nižší i vyšší úrovně. Zkoušku by studenti skládali na jiné škole, než kde se učí, aby bylo zajištěno, že jim jejich učitelé nebudou pomáhat. Na vysvědčení by nebyla z didaktického testu známka, ale pouze procento správných odpovědí. Slohová práce i ústní zkouška by byla v kompetenci školy a součástí státních maturit by nebyla. Zadání by tedy bylo pouze na učitelích dané školy... Rozhodně bych se vrátil k tomu, aby slohové práce byly v rukou školy, a nejlépe vyučujícího. Já si myslím, že máme pořád opakovat, že zodpovědnosti školy a učitele za kvalitu výuky na SŠ nemůže stát dosáhnout tím, že na učitele uvalí kontrolory (testy) shora a zvenku. Naopak, historie nás učí, že to (přinejmenším u Čechů) vždy vedlo jen k většímu šlendriánu na obou stranách (u poddaných i u nadřízených). St. Jerzy Lec napsal kdysi něco jako "Kdo ustanoví kontrolora, musí ustanovit kontrolora kontrolora..." (Tak to asi platí i u Poláků.) A my teď plníme tuhle dublovanou funkci, jen proto, že si Zelený a comp. usmyslili, že na státních maturitách se dá vydělat. I nás, kritiky zpackaných maturitních testů, pak bude zase někdo kontrolovat, zda jsme udělali chybu v kritice, a vše se zvrhá jen v debatu, hádku, chaos. Zodpovědnost patří do rukou učiteli, a způsoby, jak ho k ní povolat, musejí být jiné než direktivní kontrolorství či dráb nad robotníky. Je to věc kultury národa, ne administrace a moci. A kultura se může vyvinout (když jsme ji patrně ztratili) jen ve svobodném protředí, a v něm zase jsou nevyhnutelným jevem i omyly a prohřešky - jakmile se pokusíme vyloučit, že by školy nebo žáci podváděli, zavádíme totalitu a nesvobodu. A z nich plyne nevzdělanost a ministři, kterým chybí kultura a ani jim to nechybí... |
Autor: | Pavlína Hublová [ stř 15. čer 2011 9:10:15 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kvalita ostrých didaktických testů |
Tato diskuze má přesah na web Česká škola (a ještě i dál). Děkuji. |
Autor: | Mgr. Jan Zouhar [ stř 15. čer 2011 16:48:01 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kvalita ostrých didaktických testů |
Petice učitelů Masarykova gymnázia Vsetín je zde. Vyjádřete se i vy k maturitám. |
Autor: | Mgr. Jan Zouhar [ stř 15. čer 2011 16:56:58 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kvalita ostrých didaktických testů |
Přetiskuji konkrétní připomínky učitelů českéhojazyka k maturitě z českého jazyka: Připomínky vyučujících českého jazyka a literatury ke státní maturitní zkoušce: - Pracovní listy (PL) dodané Cermatem byly povětšinou nepoužitelné – jednak zde byla zpracována díla, která opravdu, ale opravdu nepatří mezi ta, která školy nabízejí v seznamech (můžete se přesvědčit sami), jednak měla většina PL nerozpracovanou strukturu, což je samo o sobě absurdní. Ty s rozpracovanou strukturou pak měly tak jednoduchou a stále se opakující osnovu, že jsme se styděli je použít. Výběr textů byl mnohdy nevhodný a za neumělecký text se v mnoha případech vydával text jasně umělecký. V několika případech pak byl neumělecký text podrobnou analýzou textu uměleckého. Takže jsme si hezky bezplatně mohli udělat asi 300 pracovních listů, jelikož jsme vyšli studentům vstříc a dali jim v seznamu k dispozici téměř 180 děl na obou úrovních. - Doba přípravy k ústní zkoušce je zbytečně dlouhá – stačilo by 15 minut jako dříve. - Celá ústní zkouška je pak nesrovnatelně jednodušší než zkouška v minulých letech, studenti se nenaučí nic soustavně a ztrácejí základní kulturní přehled a souvislosti, místo aby je nalezli………… - Rozbor 20/30 knih je demotivační, proč chodit 4 roky do školy, když stačí přečíst předepsaný počet titulů? Pro gymnazistu nedůstojné a degradující. - Je-li tomu tak kvůli učňovským školám, pak nesrovnávejme nesrovnatelné. Studenti gymnázií mají skládat důstojnou a náročnou zkoušku, která prokáže široký záběr jejich znalostí, schopností a dovedností. - Otázky týkající se našeho předmětu by měly být vázany také na prokázání vědomostí, a to nejenom testem diskutabilní úrovně a odpověďmi, které nejsou jednoznačné a jako testové neumožňují studentovi to podstatné, k čemu je v hodinách vedeme - argumentovat, proč volí právě tento výklad, a uplatnit protiargumentaci v případě, že s tvrzením nesouhlasí. Didaktický test z ČJ není zaměřen na jazyk či literaturu, ale také na ZSV, logiku a jiné předměty, čili je obdobou tzv. OSP. Odpovědi jsou nejednoznačné, dalo by se o nich diskutovat, kdyby to nebyl písemný test... Didaktické testy se zabývají spíše čtenářskou gramotností, porozuměním textu, nezjišťují vědomosti z českého jazyka a literatury (nebo jen minimálně). - Za mimořádně nespravedlivé pokládáme rovnocenné bodování ve všech částech ústní zkoušky: za rozbor uměleckého textu, který zabere minimálně dvě třetiny samotné zkoušky a student při něm prokáže největší kus svého umu, dostane dotyčný stejný maximální počet bodů jako za rozbor neuměleckého textu, který pokládáme za naprosto irelevantní vycpávku ústní části, a stejného maxima dosáhne i za to, jak elegantně nám to všechno poví. Navrhujeme změnu poměru bodů a také širší bodovou škálu, např. 6:3:3 u výše jmenovaných částí (jedná se o základní úroveň). - Úroveň písemných prací pak odráží nesmyslně krátkou dobu pro vypracování. 60 minut čistého času je skutečně málo na to, aby student napsal elegantní práci, která po všech stránkách odpovídá požadavkům. - Celá koncepce základní a vyšší úrovně je nesprávná. Má-li být maturitní zkouška objektivní a srovnatelná, pak nemůže obnášet dvě úrovně. V rámci objektivity a srovnatelnosti výsledků by pak bylo ideální, kdyby i slohové práce byly centrálně opraveny např. pracovníky Cermatu či jinými pověřenými osobami, nikoli vyučujícími. - Od 7.30 do 18.30 jsme po dva týdny bez nároku na odměnu zkoušeli a příseděli při ústní části. Pan ministr sice pravil, že to bylo v naší pracovní době, ale myslím, že to nevystihl úplně přesně:((( V době maturit mnozí i učili, takže se po návratu domů měli i připravovat na další den. Jen aby si to pan ministr, který sám nikdy neučil, uvědomil. - Absolvovali jsme proškolování, dělali zkoušky, PUP dokonce v době finišování práce na pracovních listech.To je zvyšování kvalifikace, takže by to mělo být ohodnoceno. - Ve vyhlášce se vůbec nepočítá s odměnami pro místopředsedy maturitních komisí a třídní učitele, kteří jsou administrativně nejvíce vytíženi (nehledě na to, že jsou často i zkoušejícími či přísedícími. - Mrzí nás také neskutečné plýtvání – nejen časem a energií nás vyučujících, ale i finančními prostředky, které školy musely do realizace státních maturit vložit (viz obrovské množství papíru a zavařené tiskárny….). A tři vyplněné formuláře na jednoho vyzkoušeného studenta v jednom předmětu také o čemsi vypovídají… - Studenti nemají možnost seznámit se s výsledky svých písemných prací a didaktických testů dostatečně dlouho před vyhlášením výsledků maturitní zkoušky (mají je dostat v tentýž den jako maturitní vysvědčení). Takže co bude dál????? Bude někdo brát v úvahu naše připomínky a praktické zkušenost? Myslím, že hin se hukáže, jak praví klasik…………… Za předmětovou komisi českého jazyka PhDr. Dagmar Pavloušková Masarykovo gymnázium Vsetín |
Stránka 3 z 5 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |