Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Kvalita ostrých didaktických testů
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=77&t=18377
Stránka 5 z 5

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ čtv 16. čer 2011 20:46:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kvalita ostrých didaktických testů

Lukáš Foldyna píše:
Kritéria anonym nezná, asi proto píše anonymně :-) Mně ale nepřipadají úplně špatné údaje, které nám posílá Scio - tam se dozvíme dost věcí, i to, jak si stojíme mezi ostatními školami.
Ale potřebuj vůbec stát takový nástroj srovnání, nebo je to z jeho strany jen další buzerace?


Je ale rozumné, aby Scio pomalu přebíralo monopol na testování? To je velký byznys. A rizika. Soukromá společnost kontroluje mnoho dat. Letos to bylo důvodem pro některé VŠ, aby se Scia zřekli. CERMAT se teď předvádí v tom nejhorším světle, Scio boduje, ale mnohé jeho postupy jsou mi proti srsti.

Autor:  Radek Sárközi [ čtv 16. čer 2011 22:51:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kvalita ostrých didaktických testů

Stát získal ze státních maturit spoustu dat. Co s nimi teď udělá, aby se vzdělávání na školách zkvalitnilo? Když se podívám na test z češtiny, vůbec bych nevěděl, co výsledky státních maturit říkají o kvalitě výuky - co žákům jde a co ne a na co by se učitelé měli zaměřit... Jedinou zpětnou vazbu získal CERMAT - měl by vytvářet testové úlohy s jednoznačnějším zadáním. To je trošku málo, ne?

Autor:  Mgr. Zdeněk Sotolář [ pát 17. čer 2011 7:16:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kvalita ostrých didaktických testů

Radek Sárközi píše:
Stát získal ze státních maturit spoustu dat. Co s nimi teď udělá, aby se vzdělávání na školách zkvalitnilo? Když se podívám na test z češtiny, vůbec bych nevěděl, co výsledky státních maturit říkají o kvalitě výuky - co žákům jde a co ne a na co by se učitelé měli zaměřit... Jedinou zpětnou vazbu získal CERMAT - měl by vytvářet testové úlohy s jednoznačnějším zadáním. To je trošku málo, ne?


Maturita z češtiny nevypovídá o ničem (kromě Cermatu). Zuřivost s jakou Dobeš odmítá o zprzněných otázkách diskutovat (viz třeba Hyde Park) prozrazuje jeho strach tento problém vůbec otevřít. Moc by mě zajímalo, jak by dopadla soudní dohra u nějakého konkrétního studenta.

Autor:  Ondřej Hausenblas [ pát 17. čer 2011 7:27:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kvalita ostrých didaktických testů

Lukáš Foldyna píše:
Mgr. Jan Zouhar píše:
Jedno bychom ale měli připustit: i při relativně lehké maturitě se projevila rozdílná úroveň škol: v padesáti dvou šklách neudělalo 50 % žáků, v jedenácti školách neudělalo 60 % žáků...

Jenže dají se tato data brát při úrovni zejména testu z češtiny brát vážně? Nejsou mezi tím i studenti, kteří bohužel vsadili na tu z několika možností, jež CERMAT nepovažuje za správné? ...


No právě!Na tohle bychom si měli dávat vážně velký pozor:
Vlastně jakékoliv výroky o číslených výsledcích těchto zpackaných státních maturit jsou neplatné. A už jen tím, že si je bereme do úst a opakujeme je, posilujeme pozici celého toho šlendriánu. Není žádných n % studentů, kteří neuspěli, není x % škol, které propadly, protože celý nástroj je křivý.
Je to, jako byste měřili délku zdi, a měli na to plechový metr zauzlovaný na desítkách míst! (Dovedete si představit, kolik cm zabere každý uzel na vysouvacím metru, to není uzlíček na 3 mm, ale nejmíň na 10 cm, a navíc ani nevíme, kolik vlastně uzlů na něm máme. A pak stavějte pevný dům na skále, jejž bouře hlupství nesmete...)

Autor:  Stanislav Zajíček [ pát 17. čer 2011 9:07:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kvalita ostrých didaktických testů

Ondřej Hausenblas píše:
Není žádných n % studentů, kteří neuspěli, není x % škol, které propadly, protože celý nástroj je křivý.
Ano, to je základní problém.
Situace je jasná. Prošli jsme maturitami a mnozí jsme pod tlakem toho nepříjemného (pro mě ponižujícího) zážitku konečně porozuměli kritikům jejich podoby. Cítíme, že věc se musí změnit, a chtěli bychom tomu napomoci.

Jenže nyní je času málo a voda stoupá! Díky recenzím didaktického testu z Čj, zákl. úroveň (který dělalo 97% žáků), je jasné, že jde o test nevyhovující, jehož výsledky je nutné anulovat. CERMAT a MŠMT to samozřejmě ignorují; nikde se věcně nehájí, nikde neprezentují názory svých univerzitních bohemistů, nikde nevystupují autoři těch otázek. Dokonce ti lidi odmítli včasné zveřejnění oficiální verze testů a správných odpovědí, aby se vyhnuli vlně stížností.

Ale té se nesmí vyhnout!!!!

Proto úkol č.1 je nyní napomoci žákům, aby včas podali na MŠMT správně formulovaný protest proti výsledkům testu - neboť to jedině oni můžou. Žáci by měli napadnout své výsledky, pokud jsou podle kritiků CERMATEM zhodnoceny nesprávně. Musí to učinit do pěti dnů po doručení výsledků zkoušek.

Právně je ta situace velice komplikovaná nejen kvůli našemu úděsnému stavu práva. Především je nyní CERMAT v pozici někoho, kdo testy vydává jako nezpochybnitelná dogmata. Podle mého názoru musí dojít k soudnímu jednání, aby byl nucen CERMAT reagovat věcně, na zákadě faktů plynoucího z akademického popisu ČJ (nikoli z toho, že on to prostě říká, a proto je to pravda).

Pokud vím, iniciativa maturantiproti.cz chystá vzory podání a různá doporučení.

Nicméně každý znás, kdokoli, zkrátka občan, může např. navštívit poslance a senátora, žádat ho, aby interpeloval ministra školství, předat mu podklady atd. Zvláště je-li tento ve školském výboru. Může žádat CERMAT o revizi testů úředním dopisem (marně, samozřejmě, vyzkoušeli jsme na podzim, ale obcházet bychom to neměli).

Je to na dlouhé lokte. A bohužel činy na tomto poli představují vždy vynaložení obří energie s minimální účinností... Ale s tím musí počítat nejen uživatelé parního stroje.

Autor:  Lukáš Foldyna [ pát 17. čer 2011 9:30:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kvalita ostrých didaktických testů

Máte naprostou pravdu. Jako třídní a zároveň češtinář čtvrťáků ale cítím tu strašlivou únavu studentů a nechuť s tím teď ještě něco dělat - všichni testy udělali, část si jich oddechla, část je ráda, že má hezký výsledek, část je naštvaná, že jsme jim (já a CERMAT) zkazili vysvědčení ("přece když jsem měla čtyři roky dvojku, tak jak můžu mít teď trojku/čtverku"). Ale podstatné je, že to mají. Jiná situace by byla, kdyby testy neudělala třeba polovina studentů, navíc ještě podstatná část gymnazistů. Takto nad tím už většina lidí máchne rukou - rozprchli se do ciziny a po přijímačkách, je potíž je dostat na maturitní večírek a na předávání vysvědčení, natož po nich chtít nějaké odvolání.
Teď s Vámi nepolemizuji, jen je mi jasné, že i tohle je taktika CERMATu - oni na uvedenou situaci spoléhají! Tím více je třeba si vážit každého studenta, který nezůstane lhostejným...

Autor:  Jana Petrů [ pát 17. čer 2011 15:22:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kvalita ostrých didaktických testů

Naprosto chápu jejich znechucení a únavu. Nejsem příliš zkušená v oblasti právní, ale myslím, že lze podávat něco jako hromadnou žalobu. Stálo by to asi méně energie i peněz a snad by se zvýšila šance na úspěch... Ale určitě by jim s tím měl někdo pomoci. To už není jenom otevřený dopis.

Autor:  Radek Sárközi [ pát 17. čer 2011 18:53:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kvalita ostrých didaktických testů

Otevřený dopis ministrovi školství (ať jím bude kdokoli) od učitelů ČJL

Pane ministře,

připojujeme se k studentům a ředitelům gymnázií, kteří jasně a zřetelně formulovali své výhrady ke státním maturitám. Plně se s jejich názory ztotožňujeme.

Jako učitele ČJL nás negativa prosazeného maturitního systému zasahují nejvíce. Jsme totiž nuceni přizpůsobovat své hodiny a svou práci nárokům CERMATU, respektive tomu, co tvůrci didaktických testů považují za důležité a směrodatné. Po dvaceti letech relativní svobody ve výběru literárních děl i prostředků, kterými studentům přibližujeme rodný jazyk, se nám do škol vrací POVINNÁ ČETBA, ROZBORY POEZIE s jediným správným výkladem a FAKTOGRAFICKÁ DREZURA maturantů. Kromě toho je nezbytné, abychom své svěřence opět naučili „MYSLET JAKO ONI“ - kritické myšlení, vlastní názor a originalita budou pro úspěšné zvládnutí státní maturity spíše překážkou.

Dopřejme našim dětem slušnou maturitu, ve které se bude prověřovat ověřitelné, nikoli dohady, dojmy a schopnost trefit se do průměrného myšlení.

Nebráníme se srovnávacím zkouškám, budou-li rozumné. Nebráníme se centrálnímu zadávání slohových prací, bude-li studentům ponechán čtyřhodinový limit na psaní.

Co se ústního zkoušení týče, prosíme, věřte středoškolským učitelům. Zvládnou o literatuře i jazyce hovořit se studenty sami, bez nařízení a povelů ministerských úředníků. Školení, certifikáty a nesmyslné zásahy do systému z nás lepší češtináře neudělají.

Prosíme všechny odpovědné činitele a všechny občany, kterým není náš společný osud lhostejný: POMOZTE!

Veronika Valíková,
učitelka ČJL, Arcibiskupské gymnázium, Praha

ver.valikova@seznam.cz

http://www.ceskaskola.cz/2011/06/otevre ... vi-at.html

Autor:  Stanislav Zajíček [ pon 20. čer 2011 20:32:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: Kvalita ostrých didaktických testů

Vážené kolegyně, vážení kolegové,
v rozhovoru s ministrem Dobešem uveřejněném v příloze sobotního vydání Lidových novin (Orientace) dne 18. června 2011 můžeme číst tento komentář k právě proběhlým státním maturitám:

„A samotného mě překvapilo, že k žádným chybám nedošlo. Zejména díky učitelům a ředitelům. To je pro mě největší argument, že odborná veřejnost stojí za mnou. Kdyby mě chtěla potopit, udělala by to.“

Domníváme se, že toto tvrzení není pravdivé. Koncepce i průběh státních maturit si vysloužily mnoho kritiky nejen na internetových fórech zabývajících se školstvím (např. EDUin.cz, toto fórum). Pan ministr tuto kritiku odmítá vidět. Studentský protest maturantiproti.cz nazývá „uměle vyvolaným“. Považujeme za nepřijatelné, aby mlčení pedagogické veřejnosti vyvolávalo dojem, že všichni máme za to, že se nestala „žádná chyba“.

Proto Vás prosíme – zvažte podporu otevřeného dopisu, který jsme podepsali s kolegou Lippmannem z Českých Budějovic a který právě začal být dostupný. S dopisem se můžete seznámit na http://uciteleproti.cz

Stránka 5 z 5 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/