Diskuzní fórum https://diskuze.rvp.cz/ |
|
Obecné připomínky https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=773&t=24637 |
Stránka 1 z 2 |
Autor: | Ondřej Neumajer [ stř 13. dub 2016 21:21:35 ] |
Předmět příspěvku: | Obecné připomínky |
Prosíme o vaše obecné připomínky k návrhu Standardu digitálních vzdělávacích zdrojů. Kompletní návrh Standardu digitálních vzdělávacích zdrojů najdete v úvodu do této diskuze. Děkujeme! |
Autor: | Daniel Lessner [ pon 18. dub 2016 13:45:05 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Obecné připomínky |
Já oceňuji, že je materiál poměrně stručný a krátký. |
Autor: | Jitka Kunčarová [ úte 19. dub 2016 9:31:04 ] |
Předmět příspěvku: | Dotazy a doporučení |
1) Zásadním problémem je skutečnost, že navrhovaný standard se týká pouze volně dostupných digitálních výukových zdrojů. K tomu cituji pana Andrew Marcinka „Nechceme vést válku s nakladateli. Chceme, aby se stali našimi partnery, s nimiž domlouváme, jak nám mohou pomoci." Celý článek najdete na http://www.ceskaskola.cz/2016/03/borivo ... ricke.html Prosím vysvětlit, proč standart není připravován pro volně dostupné i placené digitální výukové zdroje. 2) V České republice by mělo být cílem MŠMT, aby každý žák měl k dispozici vysoce kvalitní výukové zdroje – bez ohledu na to, zda jsou volně dostupné či placené. Proto by mělo MŠMT s nakladateli jednat. 3)Doporučuji, aby problematiku autorského práva a IT práva řešili právníci, didaktiku didaktici apod. 4) Mohu znát kritéria pro hodnocení kvality digitálních výukových zdrojů ve třech navrhovaných oblastech? 5) Mohu znát komu a k čemu bude standard sloužit, od kdy do kdy? |
Autor: | Tamara Kováčová [ úte 19. dub 2016 11:57:13 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Obecné připomínky |
Dobrý den, je možné do materiálu dát jako doporučení/eventuelně požadavek, na pro začátek alespon minimální standard příštupnosti - Universal Design (design pro všechny) - asi pod technickými parametry... Co třeba alespoň v té míře, jak o tom mluví Julie Tomeňová zde: http://slideslive.com/38896148/jak-udel ... ?locale=cs Zároveň k tomu brzy vyjde příručka, jak dělat svoje vzděl. materiály přístupné. Zatím ji (asi pro Ondřeje N.) mohu dodat v draftu (tj před grafikou a korekturou). Díky za zvážení, Tamara Kováčová |
Autor: | Ondřej Neumajer [ úte 19. dub 2016 20:59:40 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Dotazy a doporučení |
Dobrý den. Jitka Kunčarová píše: 1) Zásadním problémem je skutečnost, že navrhovaný standard se týká pouze volně dostupných digitálních výukových zdrojů. K tomu cituji pana Andrew Marcinka „Nechceme vést válku s nakladateli. Chceme, aby se stali našimi partnery, s nimiž domlouváme, jak nám mohou pomoci." Celý článek najdete na http://www.ceskaskola.cz/2016/03/borivo ... ricke.html Prosím vysvětlit, proč standart není připravován pro volně dostupné i placené digitální výukové zdroje. Standard digitálních vzdělávacích zdrojů podpořených z veřejných rozpočtů vzniká v rámci realizace Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 (SDV). Opatření 1.1 "Prosazení otevřených vzdělávacích zdrojů" této vládou schválené strategie ukládá MŠMT "…zajistit uveřejnění digitálních obsahů nejrůznějšího charakteru, které byly podpořeny z veřejných prostředků, pod otevřenou licencí Creative Commons (příp. jinou), a tím k nim zjednodušit přístup a umožnit jejich sdílení všem aktérům ve vzdělávání" (SDV, str. 20). Zároveň hovoří o otevřených vzdělávacích zdrojích, které budou využívány bezúplatně. Připravovaný standard "placené" digitální zdroje v současné době neřeší. Jitka Kunčarová píše: 3)Doporučuji, aby problematiku autorského práva a IT práva řešili právníci, didaktiku didaktici apod. Děkujeme. Tak jako každý důležitý materiál i tento projde posouzením legislativců MŠMT. Některé konzultace v tomto směru již proběhly. Pozvánku k připomínkám v této diskuzi jsme směrovali kromě učitelů i mezi komunity, které se autorským právem v oblasti otevřených zdrojů zabývají. Jitka Kunčarová píše: 4) Mohu znát kritéria pro hodnocení kvality digitálních výukových zdrojů ve třech navrhovaných oblastech? Otázce bohužel nerozumím. Veškeré dosud formulované požadavky na zdroje/materiály jsou uvedeny v návrhu. Ten vychází z obdobného přístupu, který MŠMT uplatňuje např. pro udělování schvalovacích doložek učebnicím a učebním textům nebo u standardu e-learningových kurzů DVPP. Jitka Kunčarová píše: 5) Mohu znát komu a k čemu bude standard sloužit, od kdy do kdy? Dle SDV by se mělo jednat o digitální obsahy "nejrůznějšího charakteru, které byly podpořeny z veřejných prostředků". Předpokládá se využití standardu u plánovaných konkrétních výzev OP VVV. O dalším využití se jedná a bude jednat. |
Autor: | Ondřej Neumajer [ úte 19. dub 2016 21:08:09 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Obecné připomínky |
Tamara Kováčová píše: Dobrý den, je možné do materiálu dát jako doporučení/eventuelně požadavek, na pro začátek alespon minimální standard příštupnosti - Universal Design (design pro všechny) - asi pod technickými parametry... Zcela souhlasím, že přístupnost by měla být součástí požadavků. U webových dokumentů se lze odkázat na Vyhlášku o přístupnosti 64/2008 Sb., která toto řeší, což návrh standardu také činí (vuz bod 4.1). Přivítáme jakékoli náměty na využitelné standardy elementaristiky práce s elektronickým textem, které by bylo možné do standardu integrovat, resp. se na ně odkázat. |
Autor: | Janek Wagner [ stř 20. dub 2016 11:32:03 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Dotazy a doporučení |
Jitka Kunčarová píše: 1) Zásadním problémem je skutečnost, že navrhovaný standard se týká pouze volně dostupných digitálních výukových zdrojů. To je nedorozumění: jde o Standard digitálních vzdělávacích zdrojů podpořených z veřejných rozpočtů. Tedy jde o podmínky pro veřejnou podporu. Zasahování do tržních principů by asi nebylo vhodné. Na druhou stranu, je otázkou, co budeme chápat jako podporu z veřejných rozpočtů: nejde o jakýkoli nákup školou z ONIV? Ale to je otázkou skutečně pro právníky. |
Autor: | Daniela Růžičková [ sob 23. dub 2016 22:01:18 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Obecné připomínky |
Tamara Kováčová píše: Dobrý den, je možné do materiálu dát jako doporučení/eventuelně požadavek, na pro začátek alespon minimální standard příštupnosti - Universal Design (design pro všechny) - asi pod technickými parametry... Vstřícnost k různým vzdělávacím potřebám jsme se snažili postihnout v bodu 7.4 Možnost individuální diferenciace. Materiál vychází vstříc potřebám učícího se jedince s různými vzdělávacími potřebami, s různým znevýhodněním, poruchami učení apod., lze ho přizpůsobit konkrétní osobě. Možná bude nutné tento bod ještě rozvést, upozornit alespoň na základní znaky. OK, zapisuji si. |
Autor: | Robert Janák [ pon 25. dub 2016 8:16:13 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Obecné připomínky |
Ondřej Neumajer píše: Přivítáme jakékoli náměty na využitelné standardy elementaristiky práce s elektronickým textem, které by bylo možné do standardu integrovat, resp. se na ně odkázat. Standard Unicode: http://www.unicode.org/standard/standard.html Plně se orientovat a používat tento standard však dělá problémy i profesionálním sazečům. Pro použití v elektronické sazbě je bohužel zvládnutí tohoto standardu nezbytné. Nedělám si velké iluze o respektování Unicode standardu, ale pro lepší informovanost by bylo dobré ve "Standardu digitálních vzdělávacích zdrojů" zdůraznit, že rozlišování kódů znaků podle Unicode standardu přispěje k lepší interpretaci v technologii text-to-speech a také ve vyhledávání slov a symbolů v dokumentech. Možná by pomohlo vytvořit tabulku jen výběrem některých znaků. Pro obory přírodních věd by to byla ale poměrně rozsáhlá tabulka. |
Autor: | Eva Vrbová [ stř 27. dub 2016 14:52:48 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Obecné připomínky |
Týká se pouze volně dostupných digitálních výukových zdrojů . Prosím vysvětlit, proč standart není připravován pro volně dostupné i placené digitální výukové zdroje. Ano, výstižný dotaz i z mého pohledu . Do škol jsou a byly distribuovány i jiné digitální výukové zdroje hrazené či spoluhrazené z veřejných zdrojů ( viz. článek v Prague Post ze dne 28.11.2012 s názvem Private companies profiting from public schools via TV) . Jako příklad uvádím video spoty a k nim přepravené „metodické výukové listy“ (například k spotu ASTMA, o jehož revizi byl požádán i Výzkumný ústav pedagogický za dob pana náměstka PhDr. Ondřeje Neumajera, VÚP odmítl poskytnout součinnost) na nosičích CD a DVD. Vysílatel je zdarma poskytoval školám účastnícím se projektu dle nevybalancované smlouvy (kritizované Transparency International v kauze My hrajeme fér na https://www.transparency.cz/my-hrajeme-fer/ ).V rámci sofistikovaného business modelu patchwork marketingu cíleného na žáky jako captive audience s mixem sociální reklamy a placené reklamy (více viz. cenník 2012) a informací spolejené s tzv. triangulací partnerů a sponzorů při vůdčí roli vysílatele jako gatekeepera vysílaného obsahu. Znáte prosím personální obsazení Rady pro vysílání, kterou jmenuje majitel? Školní vysílací kanál byl na úvodní konferenci v Centru Babylon avizován jako víceúčelový „interaktivní“ nástroj „prezence v obraze, informace v kostce“ : Moderní komunikační kanál Primární prevence sociálně patologických jevů. UČEBNÍ POMUCKA atď. MŠMT v tiskové zprávě v roce 2013 na svém webu upozornilo, že se nejedná o vysílatelem deklarovanou primární prevenci (svým obsahem a ani vysílatel nesplňoval kritéria a nebyl licencován MŠMT jako poskytovatel prevence). Bude se nyní SDV na vysílatele/vysílaní vztahovat? "Dle SDV by se mělo jednat o digitální obsahy "nejrůznějšího charakteru, které byly podpořeny z veřejných prostředků". Předpokládá se využití standardu u plánovaných konkrétních výzev OP VVV. O dalším využití se jedná a bude jednat." Dle stále platných smluv (některé na 10 let) školy poskytují bezplatně i internetovou konektivitu. Můj další dotaz zní : Bude se nově připravovaný -v rámci IROP 2.4.- Standard konektivity škol, specifikace opatření a aktivit vztahovat i na konektivitu, kterou školy bezplatně poskytují vysílateli ? Dokument totiž má definovat základní technická kritéria cílového stavu školní síťové infrastruktury a přijatelnosti aktivit projektů naplňující strategický cíl IROP 2.4 v oblasti zajištění vnitřní konektivity škol a připojení k internetu - rozvoj vnitřní konektivity v prostorách škol a školských zařízení a připojení k internetu. Oba standardy svým způsobem spolu souvisí. Děkuji za odpovědi. |
Stránka 1 z 2 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |