Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Obecné připomínky
PříspěvekNapsal: stř 13. dub 2016 21:21:35 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 15:06:14
Příspěvky: 49
Prosíme o vaše obecné připomínky k návrhu Standardu digitálních vzdělávacích zdrojů.

Kompletní návrh Standardu digitálních vzdělávacích zdrojů najdete v úvodu do této diskuze.

Děkujeme!


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Obecné připomínky
PříspěvekNapsal: pon 18. dub 2016 13:45:05 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 09. črc 2012 21:00:31
Příspěvky: 51
Já oceňuji, že je materiál poměrně stručný a krátký.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Dotazy a doporučení
PříspěvekNapsal: úte 19. dub 2016 9:31:04 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. dub 2016 9:20:57
Příspěvky: 1
1) Zásadním problémem je skutečnost, že navrhovaný standard se týká pouze volně dostupných digitálních výukových zdrojů. K tomu cituji pana Andrew Marcinka „Nechceme vést válku s nakladateli. Chceme, aby se stali našimi partnery, s nimiž domlouváme, jak nám mohou pomoci." Celý článek najdete na http://www.ceskaskola.cz/2016/03/borivo ... ricke.html Prosím vysvětlit, proč standart není připravován pro volně dostupné i placené digitální výukové zdroje.
2) V České republice by mělo být cílem MŠMT, aby každý žák měl k dispozici vysoce kvalitní výukové zdroje – bez ohledu na to, zda jsou volně dostupné či placené. Proto by mělo MŠMT s nakladateli jednat.
3)Doporučuji, aby problematiku autorského práva a IT práva řešili právníci, didaktiku didaktici apod.
4) Mohu znát kritéria pro hodnocení kvality digitálních výukových zdrojů ve třech navrhovaných oblastech?
5) Mohu znát komu a k čemu bude standard sloužit, od kdy do kdy?


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Obecné připomínky
PříspěvekNapsal: úte 19. dub 2016 11:57:13 
Dobrý den, je možné do materiálu dát jako doporučení/eventuelně požadavek, na pro začátek alespon minimální standard příštupnosti - Universal Design (design pro všechny) - asi pod technickými parametry...

Co třeba alespoň v té míře, jak o tom mluví Julie Tomeňová zde: http://slideslive.com/38896148/jak-udel ... ?locale=cs

Zároveň k tomu brzy vyjde příručka, jak dělat svoje vzděl. materiály přístupné. Zatím ji (asi pro Ondřeje N.) mohu dodat v draftu (tj před grafikou a korekturou).

Díky za zvážení, Tamara Kováčová


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dotazy a doporučení
PříspěvekNapsal: úte 19. dub 2016 20:59:40 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 15:06:14
Příspěvky: 49
Dobrý den.
Jitka Kunčarová píše:
1) Zásadním problémem je skutečnost, že navrhovaný standard se týká pouze volně dostupných digitálních výukových zdrojů. K tomu cituji pana Andrew Marcinka „Nechceme vést válku s nakladateli. Chceme, aby se stali našimi partnery, s nimiž domlouváme, jak nám mohou pomoci." Celý článek najdete na http://www.ceskaskola.cz/2016/03/borivo ... ricke.html Prosím vysvětlit, proč standart není připravován pro volně dostupné i placené digitální výukové zdroje.


Standard digitálních vzdělávacích zdrojů podpořených z veřejných rozpočtů vzniká v rámci realizace Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 (SDV). Opatření 1.1 "Prosazení otevřených vzdělávacích zdrojů" této vládou schválené strategie ukládá MŠMT "…zajistit uveřejnění digitálních obsahů nejrůznějšího charakteru, které byly podpořeny z veřejných prostředků, pod otevřenou licencí Creative Commons (příp. jinou), a tím k nim zjednodušit přístup a umožnit jejich sdílení všem aktérům ve vzdělávání" (SDV, str. 20). Zároveň hovoří o otevřených vzdělávacích zdrojích, které budou využívány bezúplatně.
Připravovaný standard "placené" digitální zdroje v současné době neřeší.

Jitka Kunčarová píše:
3)Doporučuji, aby problematiku autorského práva a IT práva řešili právníci, didaktiku didaktici apod.

Děkujeme. Tak jako každý důležitý materiál i tento projde posouzením legislativců MŠMT. Některé konzultace v tomto směru již proběhly.
Pozvánku k připomínkám v této diskuzi jsme směrovali kromě učitelů i mezi komunity, které se autorským právem v oblasti otevřených zdrojů zabývají.

Jitka Kunčarová píše:
4) Mohu znát kritéria pro hodnocení kvality digitálních výukových zdrojů ve třech navrhovaných oblastech?

Otázce bohužel nerozumím. Veškeré dosud formulované požadavky na zdroje/materiály jsou uvedeny v návrhu. Ten vychází z obdobného přístupu, který MŠMT uplatňuje např. pro udělování schvalovacích doložek učebnicím a učebním textům nebo u standardu e-learningových kurzů DVPP.

Jitka Kunčarová píše:
5) Mohu znát komu a k čemu bude standard sloužit, od kdy do kdy?

Dle SDV by se mělo jednat o digitální obsahy "nejrůznějšího charakteru, které byly podpořeny z veřejných prostředků". Předpokládá se využití standardu u plánovaných konkrétních výzev OP VVV. O dalším využití se jedná a bude jednat.

_________________
--
Ondřej Neumajer
ondrej@neumajer.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Obecné připomínky
PříspěvekNapsal: úte 19. dub 2016 21:08:09 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 19. kvě 2009 15:06:14
Příspěvky: 49
Tamara Kováčová píše:
Dobrý den, je možné do materiálu dát jako doporučení/eventuelně požadavek, na pro začátek alespon minimální standard příštupnosti - Universal Design (design pro všechny) - asi pod technickými parametry...

Zcela souhlasím, že přístupnost by měla být součástí požadavků. U webových dokumentů se lze odkázat na Vyhlášku o přístupnosti 64/2008 Sb., která toto řeší, což návrh standardu také činí (vuz bod 4.1).
Přivítáme jakékoli náměty na využitelné standardy elementaristiky práce s elektronickým textem, které by bylo možné do standardu integrovat, resp. se na ně odkázat.

_________________
--
Ondřej Neumajer
ondrej@neumajer.cz


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Dotazy a doporučení
PříspěvekNapsal: stř 20. dub 2016 11:32:03 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 06. lis 2007 15:23:23
Příspěvky: 32
Jitka Kunčarová píše:
1) Zásadním problémem je skutečnost, že navrhovaný standard se týká pouze volně dostupných digitálních výukových zdrojů.

To je nedorozumění: jde o Standard digitálních vzdělávacích zdrojů podpořených z veřejných rozpočtů. Tedy jde o podmínky pro veřejnou podporu.

Zasahování do tržních principů by asi nebylo vhodné. Na druhou stranu, je otázkou, co budeme chápat jako podporu z veřejných rozpočtů: nejde o jakýkoli nákup školou z ONIV? Ale to je otázkou skutečně pro právníky.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Obecné připomínky
PříspěvekNapsal: sob 23. dub 2016 22:01:18 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 27. srp 2009 8:27:37
Příspěvky: 35
Tamara Kováčová píše:
Dobrý den, je možné do materiálu dát jako doporučení/eventuelně požadavek, na pro začátek alespon minimální standard příštupnosti - Universal Design (design pro všechny) - asi pod technickými parametry...

Vstřícnost k různým vzdělávacím potřebám jsme se snažili postihnout v bodu 7.4 Možnost individuální diferenciace. Materiál vychází vstříc potřebám učícího se jedince s různými vzdělávacími potřebami, s různým znevýhodněním, poruchami učení apod., lze ho přizpůsobit konkrétní osobě. Možná bude nutné tento bod ještě rozvést, upozornit alespoň na základní znaky. OK, zapisuji si.

_________________
Daniela


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Obecné připomínky
PříspěvekNapsal: pon 25. dub 2016 8:16:13 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. zář 2010 10:13:42
Příspěvky: 30
Ondřej Neumajer píše:
Přivítáme jakékoli náměty na využitelné standardy elementaristiky práce s elektronickým textem, které by bylo možné do standardu integrovat, resp. se na ně odkázat.

Standard Unicode: http://www.unicode.org/standard/standard.html
Plně se orientovat a používat tento standard však dělá problémy i profesionálním sazečům. Pro použití v elektronické sazbě je bohužel zvládnutí tohoto standardu nezbytné.
Nedělám si velké iluze o respektování Unicode standardu, ale pro lepší informovanost by bylo dobré ve "Standardu digitálních vzdělávacích zdrojů" zdůraznit, že rozlišování kódů znaků podle Unicode standardu přispěje k lepší interpretaci v technologii text-to-speech a také ve vyhledávání slov a symbolů v dokumentech.
Možná by pomohlo vytvořit tabulku jen výběrem některých znaků. Pro obory přírodních věd by to byla ale poměrně rozsáhlá tabulka.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Obecné připomínky
PříspěvekNapsal: stř 27. dub 2016 14:52:48 
Týká se pouze volně dostupných digitálních výukových zdrojů .
Prosím vysvětlit, proč standart není připravován pro volně dostupné i placené digitální výukové zdroje.

Ano, výstižný dotaz i z mého pohledu .
Do škol jsou a byly distribuovány i jiné digitální výukové zdroje hrazené či spoluhrazené z veřejných zdrojů ( viz. článek v Prague Post ze dne 28.11.2012 s názvem Private companies profiting from public schools via TV) .
Jako příklad uvádím video spoty a k nim přepravené „metodické výukové listy“ (například k spotu ASTMA, o jehož revizi byl požádán i Výzkumný ústav pedagogický za dob pana náměstka PhDr. Ondřeje Neumajera, VÚP odmítl poskytnout součinnost) na nosičích CD a DVD. Vysílatel je zdarma poskytoval školám účastnícím se projektu dle nevybalancované smlouvy (kritizované Transparency International v kauze My hrajeme fér na https://www.transparency.cz/my-hrajeme-fer/ ).V rámci sofistikovaného business modelu patchwork marketingu cíleného na žáky jako captive audience s mixem sociální reklamy a placené reklamy (více viz. cenník 2012) a informací spolejené s tzv. triangulací partnerů a sponzorů při vůdčí roli vysílatele jako gatekeepera vysílaného obsahu.

Znáte prosím personální obsazení Rady pro vysílání, kterou jmenuje majitel?

Školní vysílací kanál byl na úvodní konferenci v Centru Babylon avizován jako víceúčelový „interaktivní“ nástroj „prezence v obraze, informace v kostce“ :
Moderní komunikační kanál
Primární prevence sociálně patologických jevů.
UČEBNÍ POMUCKA atď.

MŠMT v tiskové zprávě v roce 2013 na svém webu upozornilo, že se nejedná o vysílatelem deklarovanou primární prevenci (svým obsahem a ani vysílatel nesplňoval kritéria a nebyl licencován MŠMT jako poskytovatel prevence).
Bude se nyní SDV na vysílatele/vysílaní vztahovat?

"Dle SDV by se mělo jednat o digitální obsahy "nejrůznějšího charakteru, které byly podpořeny z veřejných prostředků". Předpokládá se využití standardu u plánovaných konkrétních výzev OP VVV. O dalším využití se jedná a bude jednat."

Dle stále platných smluv (některé na 10 let) školy poskytují bezplatně i internetovou konektivitu.
Můj další dotaz zní : Bude se nově připravovaný -v rámci IROP 2.4.- Standard konektivity škol, specifikace opatření a aktivit vztahovat i na konektivitu, kterou školy bezplatně poskytují vysílateli ?
Dokument totiž má definovat základní technická kritéria cílového stavu školní síťové infrastruktury a přijatelnosti aktivit projektů naplňující strategický cíl IROP 2.4 v oblasti zajištění vnitřní konektivity škol a připojení k internetu - rozvoj vnitřní konektivity v prostorách škol a školských zařízení a připojení k internetu. Oba standardy svým způsobem spolu souvisí.

Děkuji za odpovědi.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 11 ]  Přejít na stránku: 1, 2  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: