Z evaluačního dotazníku 8. minikonference OP ČG z listopadu 2020 vybíráme nejčastější návrhy doporučení:
1. oblast: materiály pro inspiraci
iustrace: "vhodné materiály, odkazy např. na youtube, kde by si mohli aktivitu 'osahat', vhodné metody, formy práce s neučebnicovými texty, 'inspiromat'." "Vydávat soubory vybraných, vhodných, ozkoušených textů, (jak má vzniknout z projektu NŠ) jelikož to je největší časová položka v přípravách pedagogů (hledání vhodných textů)." "Dostupností dětských časopisů typu ABC, 21. století Junior a pod., které jsou dost drahé, ale obsahují hodně odborných článků, se kterými se dobře pracuje."
2. oblast: setkávání lidí a semináře
ilustrace: "možnost se setkávat s lidmi stejného smýšlení - sdílení a vzájemná inspirace." "Učitelé by se měli v rámci své školy (města) inspirovat a předávat příklady dobré praxe navzájem." "Tvůrčí kolektiv, který chce na sobě pracovat a propojovat jednotlivé předměty."
3. oblast: profesionalizace vedení škol (aj. organizací)
ilustrace: "DVPP tímto směrem, nejen pro učitele, ale hlavně vedení - ovládat schopnost rozhovoru."
4. oblast: profesionalizace učitelů
ilustrace: "Co by se muselo stát? Změna v přístupu u některých učitelů. Pochopení toho, že i učitel se musí neustále učit, hledat jiné přístupy, možnosti, porozumění tomu, že je průvodcem při učení. Odstoupit od toho, že určitou kapitolu musím probrat naprosto podrobně se všemi pojmy apod." "Učitelé tu možnost (číst neučebnicové texty, pozn. autoři) mají, nic jim v tom nebrání, ale učebnice je bohužel stále 'zákon'." "Zvýšení profesní zdatnosti učitelů a jejich motivace k vytváření vhodných podmínek pro zvyšování podpory čtenářských dovedností žáků a účelné využívání představených metodických postupů ve výuce."
5. změna pojetí státem organizovaných přijímacích zkoušek
ilustrace: "redukce testování a revize úloh v přijímacích testech na SŠ."
6. redukce vzdělávacího obsahu ve státem vydávaných RVP
ilustrace: "zredukovat RVP (tlak na výkon změnit na individuální přístup a talent žáka)." "Rozvolnění osnov, aby učitel neměl obavy, že nestihne předepsané učivo."
7. podpora MAP
ilustrace: "Ze své pozice v projektu MAP mohu doporučit ředitelům a učitelům v území začlenění oborového čtení neučebnicových textů do každodenní práce v různých předmětech."
8. propagace žádoucích změn
ilustrace: "Zdůrazňovat daleko více význam práce se zdroji informací na všech stupních vzdělávání." "Dlouhodobá motivace vedení škol, propagace mezi rodičovskou veřejnost."
9. otázka udržitelnosti výsledků projektů podporující ČG dětí a žáků
ilustrace: "V odpoledním WS byla diskutována udržitelnost projektů týkajících se čtenářské gramotnosti."
10. V předškolním vzdělávání "to" jde... když chce ředitel školy
ilustrace: "V mateřské škole nejsou v tomto ohledu pedagogové vázáni ani počtem hodin, ani předmětem. Je jen na nich, kdy aktivity k rozvoji předčtenářské gramotnosti zařadí do vzdělávání. Cíle z této oblasti jsou zakotveny v rámcovém vzdělávacím programu, potažmo v ŠVP, preference a schopnosti pedagoga jsou tedy klíčové.... Orientaci celé mateřské školy na předčtenářskou gramotnost však ovlivňuje ředitel."
|
|