Ne všechna péče klinických logopedů je kvalitní a ne každá péče logopedických asistentů je špatná.
Rozsah kompetencí v rámci zajištění logo péče ve školství upravuje Metodické doporučení č.j. 14 712/2009-61 k zabezpečení logopedické péče ve školství. Toto doporučení rozděluje
pravomoci logopedických asistentů do dvou skupin dle "vzdělání" v oblasti logopedie:
Ti
logo asistenti, kteří mají
státnice z logo anebo absolvovali
program celoživ. vzděl. v oblasti logo (v rámci spec. pedagogiky) mají pravomoce vyšší. Mohou provádět:
přímou logopedickou intervenci u žáků se zjištěnou prostou vadou výslovnosti,• logopedem stanovené edukační, resp. reedukační postupy a cvičení u svěřených žáků
• vyhledává žáky s narušenou komunikační schopností,
• u svěřených žáků činnosti zaměřené na podporu přirozeného rozvoje řeči a prevenci vzniku poruch řeči a prevenci vzniku čtenářských obtíží,
• v rozsahu své působnosti poskytuje zákonným zástupcům žáků s příznaky rizikového vývoje řeči informace o dostupnosti logopedické péče
Logopedičtí asistenti, kteří svou odbornou způsobilost získali
absolvováním akreditovaného kurzu zaměřeného na logopedii mohou:
• na podporu přirozeného rozvoje komunikačních schopností a dovedností u dětí v předškolním věku a mladším školním věku,
• na prevenci vzniku poruch řeči,
• na prevenci vzniku čtenářských obtíží,
• v rozsahu své působnosti poskytuje zákonným zástupcům žáků s příznaky rizikového vývoje řeči informace o dostupnosti logopedické péče.
Nicméně, zajištění logo ve školství péče je stále (i přes metodický pokyn) ožehavým a velice sporným tématem, jak uvádí PaedDr.Eva Škodová - předsedkyně Asociace klinických logopedů ČR. Logo péči považuje za natolik odbornou, že trvá na jejím zaštítění především v resortu zdravotnictví. Poukazuje především na plnou zodpovědnost klinických logopedů za případnou špatnou diagnózu či intervenci (zatímco pedagogický logoped zodpovědnost nemá). Živnost zaměřenou na oblast logopedie považuje za naprosto nepatřičnou. - viz.
http://www.klinickalogopedie.cz/res/fil ... GEROVA.odt
Otázkou stále však zůstává, zda jsou kliničtí logopedi schopni plně - a kvalitně pokrýt celou škálu nedostatků oblasti logopedie u všech věkových kategorií a to tak, aby služba byla dostupná a respektovala všechny zásady logopedické intervence.
Dle výsledku mé bakalářské práce (která se zaměřovala na zajištění péče na vesnicích, kde je s tímto opravdu problém) vyplývá, že nejlepším řešením pro zajištění logo péče v mš je následující:
- logopedické vyšetření prováděno u všech dětí klinickým logopedem - návštěvou mš. Ten vyčlení děti s komplikovaným narušeným vývojem řeči, které si ponechává ve vlastní péči - rodiče dojíždějí do ambulance klinického logopeda. Děti s prostými vadami výslovnosti ponechává v péči logopedického asistenta (učitelka mš s patřičným vzděláním), jehož práci "kontroluje" následující rok při opětovném vyšetření dítěte.
Co se týče
odměňování logopedických asistentů v MŠ, řeší se několika způsoby:
- nejčastější je způsob odměny dle Zákona o pedagogických pracovnících § 9a: Pedagogickému pracovníkovi, který vedle přímé pedagogické činnosti vykonává také specializované činnosti, k jejichž výkonu jsou nezbytné další kvalifikační předpoklady, se poskytuje příplatek ve výši 1 000 až 2 000 Kč měsíčně.
- druhým častým případem je odměna za vedení logopedického kroužku.
- jindy je logopedická prevence považována jako součást vzdělávacího programu dětí (oblast dítě a psychika - jazyk a řeč) a tudíž není důvodem zvláštního příplatku.
Zdraví logopedická asistentka Lucka