Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Individuální logopedická péče v MŠ
PříspěvekNapsal: pon 29. dub 2013 9:32:23 
Milé kolegyně, mám na Vás dotaz. Probíhá ve vaší mateřské škole individuální logopedická péče logopedický asistent- dítě a rodič? Platí si rodiče tutu nadstandartní šlužbu ( jaká částka)? Účtuje se to přes mateřskou školu nebo má učitelka- logopedická asistentka živnostenský list?
Předem děkuji za reakce a odpovědi


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Logopedický kroužek v MŠ
PříspěvekNapsal: sob 27. črc 2013 11:19:57 
Pro Ilonu -
V MŠ by individuální logo péče probíhat neměla a už vůbec né za peníze. Individuální logopedická péče je plně v kompetenci klinických logopedů (platí to většinou pojišťovny) a logo asistenti by neměli samostatně provádět logopedickou péči. Mohou rozvíjet výše zmíněné oblasti, ale né cíleně upravovat výslovnost. Pracuji jako klinický logoped a už jsem se setkala s mnohými dětmi, které chodily k "logopedce" - myšleno paní učitelce ve školce a zbytečně ztratily třeba dva roky času, které se potom obtížně dohání. Dneska má spousta dětí nerovnoměrný rozvoj a pokud se paní učitelka soustředí pouze na artikulaci, ničeho nedosáhne a naopak to dítě začne zaostávat v rozvoji rozumových schopností.
Martina z Lub.(jinak zdravím Marcelku :-) - jak je svět malý :-)


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Logopedický kroužek v MŠ
PříspěvekNapsal: ned 28. črc 2013 19:48:40 
Je to tak, takové je legislativa ale pokud mohu soudit, dřívější příprava učitelek MŠ byla v oblasti logo velice kvalitní a na druhou stranu máme zkušenost, že NĚKTEŘÍ kliničtí logopedové se dětem věnují 10 minut, netrvají ani na pečlivé domácí přípravě a opakování, protože takto mají klientelu dlouhodobě zajištěnou.
Navíc někteří rodiče ani nemají možnost dojíždět, někam nechtějí dojíždět klinici.....Mělo by se to opravdu důsledně a hlavně kvalitně vyřešit.


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: odpověď
PříspěvekNapsal: pon 29. črc 2013 16:20:11 
Tak v každé profesi najdete odborníka na slovo vzaného ale také člověka, který tam nemá co dělat. Myslím, že náš obor (klinická logopedie) se hodně zkvalitňuje, mladé logopedky jsou opravdu výborné. Tím nechci říct, že ty starší nestojí za nic. To vůbec ne.
Záleží ale také na rodičích. Pokud jim na dítěti záleží, cestu si vždycky najdou. Je spousta rodičů, kteří docházku do ambulance považují spíše za obtěžující povinnost, doma netrénují a ani po opakovaných urgencích trénovat nebudou. Já osobně mám dítě v ambulanci 30-45 minut, což ovšem ocení tak půlka rodičů. Druhá půlka už kouká na hodinky a kalkuluje, co by za tu dobu všechno stihli udělat :-)
Sama spolupracuji s některými učitelkami z MŠ, respektive spíš ze ZŠ a vím, že mi škodu mezi dětmi neudělají. Ale ty, které si "jedou na svoje triko" dost často neplechu napáchají.
Martina


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Individuální logopedická péče v MŠ
PříspěvekNapsal: ned 11. srp 2013 21:15:37 
Ne všechna péče klinických logopedů je kvalitní a ne každá péče logopedických asistentů je špatná.
Rozsah kompetencí v rámci zajištění logo péče ve školství upravuje Metodické doporučení č.j. 14 712/2009-61 k zabezpečení logopedické péče ve školství. Toto doporučení rozděluje pravomoci logopedických asistentů do dvou skupin dle "vzdělání" v oblasti logopedie:

Ti logo asistenti, kteří mají státnice z logo anebo absolvovali program celoživ. vzděl. v oblasti logo (v rámci spec. pedagogiky) mají pravomoce vyšší. Mohou provádět:
přímou logopedickou intervenci u žáků se zjištěnou prostou vadou výslovnosti,
• logopedem stanovené edukační, resp. reedukační postupy a cvičení u svěřených žáků
• vyhledává žáky s narušenou komunikační schopností,
• u svěřených žáků činnosti zaměřené na podporu přirozeného rozvoje řeči a prevenci vzniku poruch řeči a prevenci vzniku čtenářských obtíží,
• v rozsahu své působnosti poskytuje zákonným zástupcům žáků s příznaky rizikového vývoje řeči informace o dostupnosti logopedické péče

Logopedičtí asistenti, kteří svou odbornou způsobilost získali absolvováním akreditovaného kurzu zaměřeného na logopedii mohou:
• na podporu přirozeného rozvoje komunikačních schopností a dovedností u dětí v předškolním věku a mladším školním věku,
• na prevenci vzniku poruch řeči,
• na prevenci vzniku čtenářských obtíží,
• v rozsahu své působnosti poskytuje zákonným zástupcům žáků s příznaky rizikového vývoje řeči informace o dostupnosti logopedické péče.

Nicméně, zajištění logo ve školství péče je stále (i přes metodický pokyn) ožehavým a velice sporným tématem, jak uvádí PaedDr.Eva Škodová - předsedkyně Asociace klinických logopedů ČR. Logo péči považuje za natolik odbornou, že trvá na jejím zaštítění především v resortu zdravotnictví. Poukazuje především na plnou zodpovědnost klinických logopedů za případnou špatnou diagnózu či intervenci (zatímco pedagogický logoped zodpovědnost nemá). Živnost zaměřenou na oblast logopedie považuje za naprosto nepatřičnou. - viz. http://www.klinickalogopedie.cz/res/fil ... GEROVA.odt

Otázkou stále však zůstává, zda jsou kliničtí logopedi schopni plně - a kvalitně pokrýt celou škálu nedostatků oblasti logopedie u všech věkových kategorií a to tak, aby služba byla dostupná a respektovala všechny zásady logopedické intervence.

Dle výsledku mé bakalářské práce (která se zaměřovala na zajištění péče na vesnicích, kde je s tímto opravdu problém) vyplývá, že nejlepším řešením pro zajištění logo péče v mš je následující:
- logopedické vyšetření prováděno u všech dětí klinickým logopedem - návštěvou mš. Ten vyčlení děti s komplikovaným narušeným vývojem řeči, které si ponechává ve vlastní péči - rodiče dojíždějí do ambulance klinického logopeda. Děti s prostými vadami výslovnosti ponechává v péči logopedického asistenta (učitelka mš s patřičným vzděláním), jehož práci "kontroluje" následující rok při opětovném vyšetření dítěte.

Co se týče odměňování logopedických asistentů v MŠ, řeší se několika způsoby:
- nejčastější je způsob odměny dle Zákona o pedagogických pracovnících § 9a: Pedagogickému pracovníkovi, který vedle přímé pedagogické činnosti vykonává také specializované činnosti, k jejichž výkonu jsou nezbytné další kvalifikační předpoklady, se poskytuje příplatek ve výši 1 000 až 2 000 Kč měsíčně.
- druhým častým případem je odměna za vedení logopedického kroužku.
- jindy je logopedická prevence považována jako součást vzdělávacího programu dětí (oblast dítě a psychika - jazyk a řeč) a tudíž není důvodem zvláštního příplatku.

Zdraví logopedická asistentka Lucka :-)


Nahoru
  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 5 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: