Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Heterogenní uspořádání tříd - ano či ne?
PříspěvekNapsal: pát 13. zář 2013 19:39:58 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Poslední video s ročními dětmi s pomůckami montessori: http://www.youtube.com/watch?v=qVpBG6lb ... F594337BCF (komu nestačí k pochopení videa, bude se muset někam osobně zajít podívat).

Montessori je ale jen jeden koncept, který cíleně pracuje s heterogenní třídou. Heterogenní třídy MŠ a ZŠ jsou v integrované tematické výuce (Kovaliková), lesních školkách...

http://www.youtube.com/watch?v=NlnHVxJKEiM

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Heterogenní uspořádání tříd - ano či ne?
PříspěvekNapsal: úte 17. zář 2013 5:18:45 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 24. kvě 2011 19:30:43
Příspěvky: 39
...ti mladší si hrají - činnosti jsou jednodušší k dennímu, týdennímu záměru. V září si vše zorganizujte, konzultujte s kolegyní. Je to fuška, nebojte se toho.
V krátkosti to snad ani popsat nejde, každá třída má jiné podmínky a dětské osobnosti.
Pro mne je základem rozmanitost nabídky činností u stolků i na koberci (skládání, stavění, stříhání, lepení, obkreslování tvarů,...) a možnosti i zájem každého dítěte, jejich zkušenosti a znalosti z domova... S předškoláčky pracujeme také při "zkráceném" odpočinku...
organizace + nabídka = výhra pro všechny
př. v lese: motivace společná, přibl. 10 min všichni, poté ve skupinách - nejmladší skládají stromy a houbičky ze stavebnice -připravují les, prostředňáci ve dvojicích puzzlový obrázek, předškoláci s učitelkou... pak předškol. samostatnou práci, věnujete se mladším, společná hra "v lese" - Na houbaře... Některé mladší okukuje starší a obráceně.
Také "staré" metodiky mají nápady, jsou platné i dnes.
Hodně elánu, Marta


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Heterogenní uspořádání tříd - ano či ne?
PříspěvekNapsal: čtv 26. zář 2013 15:16:53 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 10. pro 2010 15:17:05
Příspěvky: 606
Výborné video o metodě montessori:

http://www.youtube.com/watch?v=EsMjrdMM3h8

A ještě dokument o Marii Montessori:

http://www.youtube.com/watch?v=mAn4Gf97ZNk

_________________
prezident spolku Pedagogická komora


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Heterogenní uspořádání tříd - ano či ne?
PříspěvekNapsal: čtv 17. dub 2014 23:33:49 
Přečetla jsem si vaše příspěvky a ráda se podělím se svým názorem. Zamýšlela bych se nad organizací pracovní doby, východiskem by mohlo být, samozřejmě tam, kde to je možné, aby na dopolední řízené činnosti chodily obě učitelky. Na odpoledne by se mohly starší děti spojit do jiné třídy. Mám s tím dobré zkušenosti, velmi se nám tento způsob osvědčil. Dle schoností dětí se dají aktivity různě modifikovat. Během škol. roku se skupiny hodně vyrovnaly. S těmi nejmenšími vlivem treninku chůze a pohyb aktivit jsme dosáhli výborných výsledků.V některých sebeobsloužných činnostech běžně vypomáhá i nepedagogický personál.
Za předpokladu, že bychom mohli porovnat práci v jiných zemích Unie, zmiňuji příklad Německa, kde děti mohou přicházet do Mš během celého dne, vždy ale pouze na určitý počet hodin. Samy mají možnost si vybírat aktivity a funguje tam běžně asistent pedagoga.
Možná by pomohlo i požádat o pomoc některé maminky na mateřské dovolené. Mám opět zkušenost, že taková forma spolupráce je velmi přínosná a rodiče tak mají možnost vidět naši práci a možnost se zapojit.
Větší děti 5-6 leté nebo s odkladem škol. docházky mohou některé řízené činnosti vykonávat i odpoledne, nemají ve většině případů potřebu odpoledního spánku.
Jako jednu z dalších možností bych poradila využití venkovních prostor, např. škol. zahrady,parku, lesa apod. k co největšímu množství činností. Omezí se tím hlučnost a menší děti si mohou během řízené činnosti starších dětí hrát.
Já sama jsem pracovala v době , kdy jsme měli povolenou výjimku a měli jsme 38 dětí ve třídě. Vím, že práce s velkým počtem dětí je obtížná, ale současný velký populační nárůst a neschopnost situaci řešit nám příliš možností nenabízí.
Současná situace ale nebude trvat dlouho a množství předškolních dětí se bude snižovat. Reálně se uvažuje o běžném zařazování dětí 2 letých, budou se muset měnit podmínky a upravovat programy výchovné práce.
Pro nás učitele to bude znamenat do budoucna změny v přístupu k výchovnému působení. Dá se očekávat, že smíšené třídy budou běžnější variantou uspořádání tříd.


Nahoru
  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 44 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: