Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Heterogenní uspořádání tříd - ano či ne?
PříspěvekNapsal: úte 11. kvě 2010 19:22:26 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 20:19:04
Příspěvky: 674
Párkrát už se toto téma v naší diskusi nakouslo. Pojďme si tedy povědět, jaký máme názor na tzv. smíšené třídy. Osvědčil se vám tento styl v praxi, nebo k němu máte výhrady? Pokud ano, jaké? Velmi by mne názor ostatních zajímal.

_________________
Bohunka T.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku : 5
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Heterogenní uspořádání tříd - ano či ne?
PříspěvekNapsal: úte 11. kvě 2010 21:18:45 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Omlouvám se, ale nerozumím tomu terminu "heterogenní třídy". Můžeš mi to objasnit?

_________________
Zdraví Jenda


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Heterogenní uspořádání tříd - ano či ne?
PříspěvekNapsal: stř 12. kvě 2010 12:43:35 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 20:19:04
Příspěvky: 674
Jsou to třídy, kam jsou umísťovány děti různě staré. Tzn., že v MŠ mám třídu 2 a půl až 7mi letých dětí(děti s odloženou šk. docházkou). Kapacita třídy je 28 dětí. Těch nejmladších, tříletých (v průběhu roku už dosáhli tří let věku), kteří maximálně vyžadují mou neustálou přítomnost, mám 10. Předškoláků, kteří potřebují zase jiný přístup v edukačním procesu mám 9. Zbytek jsou tzv středňáci. Ti vyžadují také jiný přístup. Navíc dopoledne, kdy probíhá hlavní výchovně-vzdělávací proces, je učitelka na všechny úplně sama. Až v 10 hod. přichází kolegyně, to už se jde ven. Tak teď bych ráda znala názory ostatních, zda je tento způsob ten správný, či nikoliv. Já se bez ostychu přiznám, že jsem nespokojena. Tříleťáky si nemohu dovolit spustit z očí za žádnou cenu - z důvodu bezpečnosti. Když si s předškoláky začneme rozvíjet nějaké téma, malé děti velmi narušují. Pochopitelně. Vždy je někdo zanedbáván kvůli někomu. Jsem dosti zkušená kantorka, vyzkoušela jsem několik způsobů, jak na tohle všechno vyzrát. Ale, bohužel, vše marné :) . Domů chdím už jak mátoha, práce mne nebaví, jsem nervózní, vysílená, vyčerpaná z toho, jak musím být NEUSTÁLE ve střehu a neustále musím něco řešit, vysvětlovat, organizovat, utěšovat a obsluhovat ty mrňousy, a nevidím žádný efekt. Řešením by možná byly snížené stavy dětí na třídách, ale to je fantasmagorie :( .

_________________
Bohunka T.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Heterogenní uspořádání tříd - ano či ne?
PříspěvekNapsal: stř 12. kvě 2010 15:54:02 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 25. říj 2009 17:24:17
Příspěvky: 318
Bohunko, právě z toho co popisujete mám obavu taky. Zatím máme v MŠ třídy rozdělené podle věku dětí. Od příštího školního roku nás (možná) čekají třídy věkové smíšené a upřímně řečeno, i když nemůžu srovnávat (pracovala jsem pouze v třídě stejně starých dětí), netěším se na to. Veškerá činnost se musí přizpůsobit ne nejlepším, ale nejslabším ve skupině. A v tom předškoláci budou v nevýhodě. Jak popisujete – nemůžete plně uspokojit potřeby všech dětí. (Jak byste taky mohla při tom počtu?) Někteří doporučují zařazovat skupinové činnosti, ano s předškoláky (i středňáky) klidně, ale tříleté děti NEJSOU z vývojového hlediska ještě schopny pracovat ve skupině.
Já jsem s věkově homogenní třídou spokojena. Někdo namítá, že ve třídě věkově smíšené se starší učí pomáhat mladším, mladší se učí od starších – ale to se děje i ve třídě věkově stejně starých dětí, všechny děti přece nejsou na stejné vývojové úrovni.
Když pominu dopolední činnosti v MŠ napadají mě další problémy (i když jsou to možná banality):
:arrow: Procházka - se středňáky, které mám, vyrazíme klidně za vesnici – na louku, do lesa aj. S malošky bych nedošla ani na konec vesnice.
:arrow: Pohádky před spaním – předškoláci si určitě zaslouží jiné pohádky než tříletá prťata.
:arrow: Vybavení třídy – teď si předškoláci můžou vybrat cca z 20 společenských her přiměřených jejich vývojové úrovni. Kdyby byla třída věkově smíšená, tolik hraček pro děti všech věkových skupin určitě nabízet nebude. Předškolák si vybere ne z 20, ale třeba z 5 her.

Co vidím jako nevýhodu tříd věkově stejně starých dětí je opravdová náročnost pro paní učitelky, které s dětmi pracují, ale je pak úžasné sledovat, co se z těch malých bobíšků, které si neumí natáhnout kalhoty, za rok, dva, tři „vyklubalo“.

Moc by mě zajímal názor ostatních :)

_________________
Mgr. Marcela Zajícová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Heterogenní uspořádání tříd - ano či ne?
PříspěvekNapsal: stř 12. kvě 2010 18:57:48 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 20:19:04
Příspěvky: 674
Marci,
v každém bodu s Tebou souhlasím. Je to přesně, jak říkáš. Je pravda, že na vycházku si můžeme děti rozdělit. Ale malým už je líto, že nešli "taky do lesa", že. Skupinové činnosti samozřejmě také provádíme, ale o individuální práci už nemůže být řeč. Jak se mám indiv. věnovat předškolákovi, nebo dítěti s odloženou docházkou, když se nemůžu hnout od prťat, které co chvíli doprovázím na záchod, utírám jim prdelku, umýváme si ruce, smrkáme, atd. Jinak se ty základní hygienické návyky ty děti nenaučí. Naštěstí mám na třídě pár šikovných předškoláků, kteří mi v tomto dokáží pomáhat. Pokaždé to ale nejde. A na druhou stranu, co bezpečnost, že? Je toho opravdu hodně, s čím nesouhlasím. Ale ráda bych znala názor i ostatních kolegyň.

Přidáte se do diskuze :?: Jaké máte názor na heterogenní uspořádání tříd v MŠ :?: Máte i nějaké zkušenosti :?: Jaké :?:

_________________
Bohunka T.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Heterogenní uspořádání tříd - ano či ne?
PříspěvekNapsal: čtv 13. kvě 2010 7:51:03 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 25. říj 2009 17:24:17
Příspěvky: 318
Ještě by mě zajímalo, jestli nemáte někdo zkušenost s třídou, kde jsou děti od 3 - 5 let (malošci a středňáci). Tak mě napadá, že to může být dobrý kompromis, ale nemůžu posoudit... ;)

_________________
Mgr. Marcela Zajícová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Heterogenní uspořádání tříd - ano či ne?
PříspěvekNapsal: čtv 13. kvě 2010 8:14:22 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 20:19:04
Příspěvky: 674
Marci,
tenhle kompromis by byl ideální. Navrhovaly jsme také naší ředitelce, ať založí třídy, kde budou děti 3-5leté´a 4-6leté. To už by bylo o něčem jiném. Prý to nejde. Nevím, proč by to nešlo, ale jsem malý pán, abych něco řešila :( .

_________________
Bohunka T.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Heterogenní uspořádání tříd - ano či ne?
PříspěvekNapsal: čtv 13. kvě 2010 8:23:46 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Vidím, že máte již bohaté zkušenosti s heterogenní třídou. Zajímalo by mne, zda jste v rámci učitelek na škole tuto problematiku již společně kolektivně diskutovaly a sdělily ředitelce Vaše zkušenosti.

_________________
Zdraví Jenda


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Heterogenní uspořádání tříd - ano či ne?
PříspěvekNapsal: čtv 13. kvě 2010 11:00:03 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: ned 25. říj 2009 17:24:17
Příspěvky: 318
Bohunko, myslím, že je na každé MŠ, jak přistoupí k rozdělení dětí do tříd.
Vyjímkou jsou (myslím) tzv. zdravé MŠ - ty věkově smíšené třídy mít musí. Jednou ze zásad podpory zdraví v MŠ v Kurikulu podpory zdraví v MŠ jsou právě věkově smíšené třídy... Ale nevím, jestli se nepletu...

_________________
Mgr. Marcela Zajícová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Heterogenní uspořádání tříd - ano či ne?
PříspěvekNapsal: čtv 13. kvě 2010 12:53:31 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 20:19:04
Příspěvky: 674
Ne, Marci. Nepleteš se. My jsme právě onou zmíněnou školou podporující zdraví :D . Bohužel, tohle mi zdraví opravdu nepodporuje :( . A u dětí bych o tom také polemizovala. Ale jinak proti programu podpory zdraví na školách absolutně nic nemám :!: V jiných bodech mi naprosto vyhovuje 8-) .

Ještě k Jendovi. Ano, vše jsme s kolegyněmi probraly, ale jsme onou zmiňovanou školou podporující zdraví, a tam je toto uspořádání tříd podmínkou :| .

_________________
Bohunka T.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 44 ]  Přejít na stránku: 1, 2, 3, 4, 5  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: