Diskuzní fórum
https://diskuze.rvp.cz/

Heterogenní uspořádání tříd - ano či ne?
https://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=96&t=9089
Stránka 1 z 5

Autor:  Bohunka Trelová [ úte 11. kvě 2010 19:22:26 ]
Předmět příspěvku:  Heterogenní uspořádání tříd - ano či ne?

Párkrát už se toto téma v naší diskusi nakouslo. Pojďme si tedy povědět, jaký máme názor na tzv. smíšené třídy. Osvědčil se vám tento styl v praxi, nebo k němu máte výhrady? Pokud ano, jaké? Velmi by mne názor ostatních zajímal.

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ úte 11. kvě 2010 21:18:45 ]
Předmět příspěvku:  Re: Heterogenní uspořádání tříd - ano či ne?

Omlouvám se, ale nerozumím tomu terminu "heterogenní třídy". Můžeš mi to objasnit?

Autor:  Bohunka Trelová [ stř 12. kvě 2010 12:43:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Heterogenní uspořádání tříd - ano či ne?

Jsou to třídy, kam jsou umísťovány děti různě staré. Tzn., že v MŠ mám třídu 2 a půl až 7mi letých dětí(děti s odloženou šk. docházkou). Kapacita třídy je 28 dětí. Těch nejmladších, tříletých (v průběhu roku už dosáhli tří let věku), kteří maximálně vyžadují mou neustálou přítomnost, mám 10. Předškoláků, kteří potřebují zase jiný přístup v edukačním procesu mám 9. Zbytek jsou tzv středňáci. Ti vyžadují také jiný přístup. Navíc dopoledne, kdy probíhá hlavní výchovně-vzdělávací proces, je učitelka na všechny úplně sama. Až v 10 hod. přichází kolegyně, to už se jde ven. Tak teď bych ráda znala názory ostatních, zda je tento způsob ten správný, či nikoliv. Já se bez ostychu přiznám, že jsem nespokojena. Tříleťáky si nemohu dovolit spustit z očí za žádnou cenu - z důvodu bezpečnosti. Když si s předškoláky začneme rozvíjet nějaké téma, malé děti velmi narušují. Pochopitelně. Vždy je někdo zanedbáván kvůli někomu. Jsem dosti zkušená kantorka, vyzkoušela jsem několik způsobů, jak na tohle všechno vyzrát. Ale, bohužel, vše marné :) . Domů chdím už jak mátoha, práce mne nebaví, jsem nervózní, vysílená, vyčerpaná z toho, jak musím být NEUSTÁLE ve střehu a neustále musím něco řešit, vysvětlovat, organizovat, utěšovat a obsluhovat ty mrňousy, a nevidím žádný efekt. Řešením by možná byly snížené stavy dětí na třídách, ale to je fantasmagorie :( .

Autor:  Mgr. Marcela Zajícová [ stř 12. kvě 2010 15:54:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Heterogenní uspořádání tříd - ano či ne?

Bohunko, právě z toho co popisujete mám obavu taky. Zatím máme v MŠ třídy rozdělené podle věku dětí. Od příštího školního roku nás (možná) čekají třídy věkové smíšené a upřímně řečeno, i když nemůžu srovnávat (pracovala jsem pouze v třídě stejně starých dětí), netěším se na to. Veškerá činnost se musí přizpůsobit ne nejlepším, ale nejslabším ve skupině. A v tom předškoláci budou v nevýhodě. Jak popisujete – nemůžete plně uspokojit potřeby všech dětí. (Jak byste taky mohla při tom počtu?) Někteří doporučují zařazovat skupinové činnosti, ano s předškoláky (i středňáky) klidně, ale tříleté děti NEJSOU z vývojového hlediska ještě schopny pracovat ve skupině.
Já jsem s věkově homogenní třídou spokojena. Někdo namítá, že ve třídě věkově smíšené se starší učí pomáhat mladším, mladší se učí od starších – ale to se děje i ve třídě věkově stejně starých dětí, všechny děti přece nejsou na stejné vývojové úrovni.
Když pominu dopolední činnosti v MŠ napadají mě další problémy (i když jsou to možná banality):
:arrow: Procházka - se středňáky, které mám, vyrazíme klidně za vesnici – na louku, do lesa aj. S malošky bych nedošla ani na konec vesnice.
:arrow: Pohádky před spaním – předškoláci si určitě zaslouží jiné pohádky než tříletá prťata.
:arrow: Vybavení třídy – teď si předškoláci můžou vybrat cca z 20 společenských her přiměřených jejich vývojové úrovni. Kdyby byla třída věkově smíšená, tolik hraček pro děti všech věkových skupin určitě nabízet nebude. Předškolák si vybere ne z 20, ale třeba z 5 her.

Co vidím jako nevýhodu tříd věkově stejně starých dětí je opravdová náročnost pro paní učitelky, které s dětmi pracují, ale je pak úžasné sledovat, co se z těch malých bobíšků, které si neumí natáhnout kalhoty, za rok, dva, tři „vyklubalo“.

Moc by mě zajímal názor ostatních :)

Autor:  Bohunka Trelová [ stř 12. kvě 2010 18:57:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: Heterogenní uspořádání tříd - ano či ne?

Marci,
v každém bodu s Tebou souhlasím. Je to přesně, jak říkáš. Je pravda, že na vycházku si můžeme děti rozdělit. Ale malým už je líto, že nešli "taky do lesa", že. Skupinové činnosti samozřejmě také provádíme, ale o individuální práci už nemůže být řeč. Jak se mám indiv. věnovat předškolákovi, nebo dítěti s odloženou docházkou, když se nemůžu hnout od prťat, které co chvíli doprovázím na záchod, utírám jim prdelku, umýváme si ruce, smrkáme, atd. Jinak se ty základní hygienické návyky ty děti nenaučí. Naštěstí mám na třídě pár šikovných předškoláků, kteří mi v tomto dokáží pomáhat. Pokaždé to ale nejde. A na druhou stranu, co bezpečnost, že? Je toho opravdu hodně, s čím nesouhlasím. Ale ráda bych znala názor i ostatních kolegyň.

Přidáte se do diskuze :?: Jaké máte názor na heterogenní uspořádání tříd v MŠ :?: Máte i nějaké zkušenosti :?: Jaké :?:

Autor:  Mgr. Marcela Zajícová [ čtv 13. kvě 2010 7:51:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Heterogenní uspořádání tříd - ano či ne?

Ještě by mě zajímalo, jestli nemáte někdo zkušenost s třídou, kde jsou děti od 3 - 5 let (malošci a středňáci). Tak mě napadá, že to může být dobrý kompromis, ale nemůžu posoudit... ;)

Autor:  Bohunka Trelová [ čtv 13. kvě 2010 8:14:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Heterogenní uspořádání tříd - ano či ne?

Marci,
tenhle kompromis by byl ideální. Navrhovaly jsme také naší ředitelce, ať založí třídy, kde budou děti 3-5leté´a 4-6leté. To už by bylo o něčem jiném. Prý to nejde. Nevím, proč by to nešlo, ale jsem malý pán, abych něco řešila :( .

Autor:  Mgr. Jan Zouhar [ čtv 13. kvě 2010 8:23:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Heterogenní uspořádání tříd - ano či ne?

Vidím, že máte již bohaté zkušenosti s heterogenní třídou. Zajímalo by mne, zda jste v rámci učitelek na škole tuto problematiku již společně kolektivně diskutovaly a sdělily ředitelce Vaše zkušenosti.

Autor:  Mgr. Marcela Zajícová [ čtv 13. kvě 2010 11:00:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Heterogenní uspořádání tříd - ano či ne?

Bohunko, myslím, že je na každé MŠ, jak přistoupí k rozdělení dětí do tříd.
Vyjímkou jsou (myslím) tzv. zdravé MŠ - ty věkově smíšené třídy mít musí. Jednou ze zásad podpory zdraví v MŠ v Kurikulu podpory zdraví v MŠ jsou právě věkově smíšené třídy... Ale nevím, jestli se nepletu...

Autor:  Bohunka Trelová [ čtv 13. kvě 2010 12:53:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Heterogenní uspořádání tříd - ano či ne?

Ne, Marci. Nepleteš se. My jsme právě onou zmíněnou školou podporující zdraví :D . Bohužel, tohle mi zdraví opravdu nepodporuje :( . A u dětí bych o tom také polemizovala. Ale jinak proti programu podpory zdraví na školách absolutně nic nemám :!: V jiných bodech mi naprosto vyhovuje 8-) .

Ještě k Jendovi. Ano, vše jsme s kolegyněmi probraly, ale jsme onou zmiňovanou školou podporující zdraví, a tam je toto uspořádání tříd podmínkou :| .

Stránka 1 z 5 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/