My máme ŠVP napsaný. Jediné, co jsme použili, byl Word. Neznám žádný editor ŠVP - jako profesionální program - i když vím, že existují. Neumím si ovšem představit, jak mohou fungovat. Vždyť podoba ŠVP je čistě na škole, jediné, co je dáno, je struktura, tedy zjednodušeně řečeno pořadí kapitol. Každý takový editor mě nutně musí nutit do podoby, kterou si usmyslel někdo jiný - autor programu. Koukal jsem velmi zběžně na zmiňované články a komentáře k nabízeným programům. Když se např. terminologie programu nekryje zcela přesně s terminologií RVP, okamžitě bych "pomocníka" vyhodil - v jednom z programů jsou např. termíny ˇživotní kompetence" a "oborové kompetence" - podle mě okamžitá diskvalifikace, autor se neseznámil s RVP. Jestli takový program hlídá, zda máme v našem ŠVP všechny výstupy uvedené v RVP, zda máme naplněné všechny kapitoly, tak to může být jakási pomoc, ale stejně, jak takový program pozná, že jsem tam napsal smysluplný text a ne hlouposti? Word má taky své nevýhody - proto, že ŠVP píše hodně lidí - zejména kapitolu o učebních osnovách. Tady je opravdu nutné stanovit naprosto striktní pravidla pro psaní osnov, hlavně co se týká formátování textu, volby stylů apod, tedy spíš nastavit a zakázat pod pohrůžkou "useknutí ruky nebo vraždy" jakkoli nastavení měnit. Pohrůžka obecně nezabere, tak potom nekompromisně vracet k přepracování. Totiž - koordinátor je ten člověk, který bude dávat dokumentu konečnou podobu. A když někdo vloží řádek do tabulky tak, že ho tam vloží, a někdo jiný tak, že tam prostě nakreslí kreslícím nástrojem čáru, nebo když si někdo změní šířky sloupců, protože má užší monitor, pak je to příšerná práce. Ale to je určitě jasné. Jinak si myslím, že když chce škola, resp. koordinátor, mít obsah ŠVP pod kontrolou, musí ho celý "napsat", nebo aspoň vlastnoručně seskládat z dodaných textů a pak naformátovat. Jestli někdo používáte editor ŠVP, napište, v čem je vám nápomocen? Velmi by mě to zajímalo, protože jen sestavování textu mi zabralo týden "dovolené".
_________________ Petr Krupka
|