Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Jak pracovat s historickou mapou a kartogramem
PříspěvekNapsal: stř 10. bře 2010 14:31:39 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. bře 2010 13:05:21
Příspěvky: 50
Dobrý den, chtěla bych otevřít diskuzi na téma efektivního využívání kartografických prostředků v dějepisném vyučování. Jak jsme měli možnost vidět v prezentované hodině, vyučující ukazuje zásadní geografické informace na mapách v průběhu výkladu převážně sám (např. rozdělení Polska na počátku války). Jaké máte zkušenosti s aktivním používáním historických map a kartogramů (žáci ukazují buď na nástěnné mapě nebo pracují se školním atlasem, zaznačují do slepých map či do map promítnutých na interaktivní tabuli elektronickým perem)? Jak můžeme lépe rozvíjet historicko-geografické dovednosti?


Naposledy upravil Denisa Labischová dne úte 16. bře 2010 17:22:58, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak pracovat s historickou mapou a kartogramem
PříspěvekNapsal: čtv 11. bře 2010 10:11:00 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Také jsem si myslel kdysi dávno na začátku své pedagogické praxe že stačí nástěnná mapa, nebo dnes interaktivní tabule (mimochodem se mi zdá, že se v současné době interaktivní tabule stává jakýmsi fetišem). Když jsem pak při opakování a zkoušení chtěl po žácích aby mi ukázaly prostorové skutečnosti historického vývoje, zjistil jsem, že jim to jde velmi špatně. To mne přesvědčilo, že historický atlas je nezbytnou součástí výbavy žáka při vyučování dějepisu. Je to prvek interaktivity, který ho aktivizuje: musí si danou skutečnost sám najít, aby odpověděl na kontrolní otázky učitele, takže míra zapamatování se tím podstatně zvyšuje.
Ale to není jedinou možností jak pracovat s atlasem. Měli bychom ho naučit v atlase se orientovat: pracovat s rejstříkem, se souřadnicemi, srovnávat situaci v dané oblasti z delšího časového úseku na několika mapách. Tím vlastně rozvíjíme komunikativní kompetenci. Ta totiž podle mne neznamená jen porozumět psanému, ale také porozumět a využít ikonografické zdroje.
Pak je tady ještě jeden aspekt a tady se ptám pana kolegy: jak to děláte u maturity? Chcete aby žák ukázal územní změny na mapě? Pokud ano na čem to ukazuje? Měl by se to asi v průběhu studia naučit.

_________________
Zdraví Jenda


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak pracovat s historickou mapou a kartogramem
PříspěvekNapsal: čtv 11. bře 2010 10:54:45 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 01. bře 2010 13:00:13
Příspěvky: 37
Dobrý den,
Podle mého názoru - žák co by viděl před sebou v atlase, vidí i na interaktivní tabuli a navíc interaktivní tabule mi neslouží pouze k využití v rámci power - pointových prezentací, její využití je mnohem širší a troufám si tvrdit pro žáky mnohdy jednodušší a srozumitelnější než práce s atlasem. Ale jak říkám – jedná se o můj subjektivní názor, který nemusí být správný.
Na škole jsme v rámci 4. ročníku – semináře využívali atlasy - jednak starou edici ze 70. let - Školní atlas světových a československých dějin a pak novou z konce 90. let Atlas světových dějin ( 1. a 2. díl – zelený a modrý).U maturity žáci měli k dispozici atlasy, které jsme využívali během hodin. Má zkušenost je ovšem taková, že během 15 minut maturitní zkoušky na nějaké širší využití atlasu moc času nezbývalo. Nevím jaké mají zkušenosti ostatní kolegové.
S pozdravem Václav Chochol


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak pracovat s historickou mapou a kartogramem
PříspěvekNapsal: čtv 11. bře 2010 14:04:37 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Václav Chochol píše:
. Má zkušenost je ovšem taková, že během 15 minut maturitní zkoušky na nějaké širší využití atlasu moc času nezbývalo. l

Při maturitní zkoušce je čas na to, co považujeme za důležité. Pokud má žák atlas již na "potítku" a tam si připraví jednotlivé mapy, pak ukázat určitou skutečnost je otázkou vteřin. Jak třeba například vysvětlovat vznik císařského Německa bez pomoci také atlasu?
Takže otázka zní: považujeme za důležitou prostorovou orientaci žáků v dějepise?

_________________
Zdraví Jenda


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak pracovat s historickou mapou a kartogramem
PříspěvekNapsal: čtv 11. bře 2010 14:23:01 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pát 04. pro 2009 10:09:24
Příspěvky: 30
Myslím, že odpověď je nasnadě: orientace v prostoru je jednou ze základních kategorií používaných při výuce dějepisu. Někde např. ve Francii učí dějepis a zeměpis dohromady, jak nás o tom na Portálu informovala Zuzana Loubetová.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak pracovat s historickou mapou a kartogramem
PříspěvekNapsal: čtv 11. bře 2010 15:02:32 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. bře 2010 19:13:01
Příspěvky: 1
Dobrý den,

ačkoli používám internetové mapy i školní atlasy v lavicích, ukazuje se, že nejvíc si studenti odnesou, když si mají do své vlastní mapy něco zakreslit. Takže jim např. pošlu naskenovanou slepou mapu meziválečné Evropy mailem (na jejich třídní mail) s tím, že si ji sami vytisknout (navíc si můžou zvolit velikost od A5 po A4) a do hodiny přinesou. A opravdu si zapamtovali o změnách hranic po 2. sv. v. mnohem víc, když si do své mapy měli změny zanést, než když jsem se dřív spokojil s "pouhým" ústním popisem.

Vyzkoušel jsem to i u dospělých studentů (3. a 4. roč.), i když jsem se zprvu obával, jestli to nebude na jejich vkus moc "dětinské". A docela to vyšlo ;) .


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Jak pracovat s historickou mapou a kartogramem
PříspěvekNapsal: ned 14. bře 2010 20:42:14 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 29. říj 2009 17:20:26
Příspěvky: 447
Kolegové,

jen připomínám, že i do online map se dá snadno doplňovat viz test http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=108450533386969313538.000481c76a397ee25a96d.

Historické digitální mapy si můžete vyhledat Googlem ve formátu KML viz http://goo.gl/08wl nebo KMZ viz http://goo.gl/Urqs.

Zkuste si v Mapách Google třeba:

http://www.googlelittrips.com/GoogleLit/Downloads_etc._files/HanasSuitcase.kmz
http://bbs.earthviewer.com/ubb/placemarks/30231.kmz
http://www.ushmm.org/maps/encyclopedia.kml


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 7 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron