Já netvrdím, že výuka psaní je u žáků oblíbená. I já měl s psaním problémy. Pro šestileté dítě je psaní něčím opravdu zcela mimořádným, něčím, co přesahuje jeho představivost i veškeré dosavadní zkušenosti. Ale je to něco, co ho posouvá o řády dál, do zcela jiné kategorie lidství (to zní hodně vzletně, že?
) . Aniž si to, samozřejmě, uvědomuje, takže se učí psaní s vrcholným odporem - nejde to snadno, pokroky jsou pomalé a hlavně - aby byly vidět pokroky, je třeba nemalé úsilí, na což nejsou děti zvyklé. Není divu, že většina dětí je na výuku psaní alergická, protože vyžaduje něco, co se po nich doposud nikdy nevyžadovalo.
Bohužel za celou tuto diskusi nikdo neodpověděl na otázku, zda změna psací typu změní či odstraní i tyto "minusy" psací gramotnosti.
Stejně neoblíbené jako psaní v první či druhé třídě je později matematika nebo fyzika (či jiné předměty). Někdo nemá hudební vlohy, zpívat mu nejde a tak je alergický na hodiny zpěvu. Přestaneme je vyučovat? Ani na tuto otázku nikdo neodpověděl, byť je - v souladu s hojně používanou argumentací pro změnu - logická i legitimní.
Ano, písmo je nástroj, jak říká Autoklav. Ale to je přece matematika, fyzika a další také. Je to nástroj, kterým se lze dorozumět na dálku i v čase. S jeho pomocí jsme gramotní. Pakliže pomineme část tohoto nástroje, jsme méně gramotní, neboť část nástroje neovládáme. Ať zde píše kdokoli, stále z toho vychází, že potíže jsou s "oblíbeností" výuky písma, od které se odvíjí krása písma (zvládnutí krasopisu) a vice versa. Nasnadě je pak tedy řešení způsobů výuky a níkoliv to, co se učí, tedy písmo. Pro děti bude psaní pořád jenom psaní, ať se učí jakékoliv typy písma. Pořád to bude pro ně nová, nepříjemná realita (tedy něco, s čím se už budou potkávat celý život
). Možná jim opravdu půjde vytváření (nějak se sem nehodí ani
psaní ani
tisknutí) tiskacího písma lépe, ale to jen svědčí o již dříve zmíněném snižování laťky na výuku i znalosti. A jak říkával už Komenský, stromek se má ohýbat, dokud je mladý, což lze parafrázovat tak, že jen vytrénovaní na stres a nepříjemnou realitu se později nezhroutí nad banálním problémkem - ale to již zacházíme příliš daleko od meritu tohoto vlákna.
Nicméně - pokud tato má laická logika ohledně výuky psaní je špatně, jsem asi trotl. I přes znalost psacího písma a další vzdělání.