Evzen Tersl píše:
FAKT na trhu je stale vice zarizeni a aplikaci rozpoznavajicich rukou psane pismo - jedno maji spolecne - rozeznavaji pouze nespojite pismo
Měla-li být primárním důvodem k zavádění Comenie (či vzorů na stejné bázi) strojová čitelnost rukopisů, je třeba se ptát, zda by nemalé prostředky určené na vývoj nového písma neměly být směrovány úplně jinam.
Technický pokrok, alespoň zatím, kráčí mílovými kroky vpřed.
Populace dětí naopak vyrůstá poměrně konstantní rychlostí.
Prvňáci z r.2010/11 budou až na výjimky maturovat v roce 2023.
Možná myslíte na strojové vyhodnocování státních maturit, o nichž ale není tak úplně jisté, zda a jak se budou v roce 2023 provádět. Ovšem nedovedu si představit, jak byste chtěl strojově vyhodnocovat např. slohovou práci z českého jazyka (bude snad počítač vyhledávat klíčová slova a porovnávat jejich poměr v daném textu a následně mezi výtvory jednotlivých žáků ???)
Dobře, řekněme, že po 2 letch pokusů zavedete Comenii plošně a za takových 15 let (kdy budou mít po maturitě 2 ročníky pokusných králíků a 1. várka českých dětí znajících jen Comenii) tedy mezi námi bude cca 2x40x20+90.000 dospělých jedinců dokonale píšících Comenií (plus zhruba 11x90.000 dětí ve 2.-12.třídách - ZŠ a SŠ společně, 13. třída jsou v této úvaze maturanti).
Ostatní dospělí, zhruba "10.500.000-(2x40x20 +90.000 +11x90.000 + n předškoláků)" budou i nadále vesele používat písmo, na jaké jsou zvyklí, protože jejich způsob psaní se již plně automatizoval - s tím nic nenaděláte.
Čili zavádění Comenie do 1.tříd je z tohoto hlediska poněkud neefektivní.
Za 15 let ale asi nebudete vůbec používat takové počítače, laptopy, televize, jaké znáte dnes. Diskety, CD, DVD, mp3, atd… si příští prvňáci budou prohlížet v muzeích. Přístroje schopné přečíst rukopis budou zcela jistě na jiné úrovni než dnes.
POKUD…..!!!..... Pokud ovšem úroveň našeho vzdělávání bude plynule stoupat.
Dojde-li naopak k úpadku, a media nás obden upozorňují, že už tomu tak je, nebudou příští generace schopny vyrobit ani to, co umíme nyní. Podíváte-li se zpět do historie, zjistíte, že takové situace nastaly už mnohokrát.
Bylo by tedy mnohem efektivnější a ekonomičtější prostředky plýtvané na změnu vzoru psacího písma investovat do zintenzivnění technického vzdělávání našich dětí.
Jednoduchým a všem velmi dobře srozumitelným krokem v tomto směru by bylo např. přidání alespoň jedné hodiny matematiky týdně v každém ročníku, aby jí naše děti větším procvičováním lépe porozuměly a nemusely se jí tedy bát (tím m.j. vzroste i jejich sebevědomí - to zdravé).
Zjednodušeně řečeno: „Více dobrých matematiků = rychlejší technický pokrok“.