Mgr. Jan Zouhar píše:
Jaký je vztah gramotnosti občanské a kompetence občanské. A i obecněji gramotnost x kompetence. Můžete mi to vysvětlit?
Já, ani mnoho učitelů nevědí a rádi by věděli.
V této oblasti se opravdu setkáváme s pojmovou nejasností. Ale obávám se, že komplexního vysvětlení nebudu schopna, otázka míří na širokou odbornou veřejnost, ne pouze na "jednu didaktičku". Snad budete proto k mé odpovědi shovívavý.
V RVP ZV a RVP G se setkáme pouze s pojmem
kompetence občanské, pojem občanská gramotnost se zde nevyskytuje.
V RVP pro SOŠ, které vytváří NÚOV se můžeme setkat s pojmem
Občanské kompetence a kulturní povědomí.
Podle RVP G "Klíčové kompetence představují soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot, které jsou důležité pro osobní rozvoj jedince, jeho aktivní zapojení do společnosti a budoucí uplatnění v životě."
Podle naší WIKI je gramotnost toto: "termín gramotnost vyjadřuje požadavky společnosti na kompetentnost jedince a tyto požadavky se v proměnách času mění. Za funkční gramotnost je považována schopnost člověka aktivně participovat na světě informací." Viz
http://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogic ... Gramotnost.
S pojmem
občanská gramotnost jsem se setkala na již zmiňovaném kulatém stole. Více informací se můžete dozvědět na těchto adresách:
http://www.ucitelske-listy.cz/2009/11/j ... tnost.htmlhttp://www.skav.cz/cz/aktivity/kulate-s ... 09/?id=268.
ZÁVAŽNÉ PROBLÉMY VÝCHOVY K OBČANSTVÍ V ČR, KTERÉ BYLY ÚČASTNÍKY KULATÉHO STOLU 3.4.2009 SPOLEČNĚ POJMENOVÁNY např.:"Není jasně definováno, co se výchovou k občanství vlastně rozumí." Viz
http://www.skav.cz/admin/upload/fck/fil ... 0%2009.pdf.
Další otázkou je, jak je občanství, občanská gramotnost, občanská kompetence definována ve světě a zda se lze tímto inspirovat.
Pokud to shrnu, tak odpověď na Vaši otázku bohužel nemůžu poskytnout, Vaše otázka přede mnou otevírá další a další otázky.... To, čím můžu posloužit, jsou výše uvedené materiály, ze kterých si názor můžete utvořit sám.
Domnívám se, že terminologické vyjasnění je nutným krokem pro všechny kompetence a gramotnosti (aktuálně jsme o tomto hovořili i na VÚP).
U OBV bychom se možná terminologickým problémům mohli vyhnout, pokud bychom používali pojmu OBČANSTVÍ, což ale zcela neřeší obsah. Můj osobní názor názor: v určitém kontextu lze pojmy kompetence a gramotnost vnímat jako ekvivalenty.
Zdravím Alena