Michal Rubáš píše:
Denisa Labischová píše:
Chtěla bych trošinku navázat na kolegu Rubáše a zeptat se, jakým poznatkovým základem žáci disponují - v oblasti lidské sexuality, genderu, sociálních stereotypů (jedna z otázek se týkala právě stereotypů a předsudků, ale měla jsem pocit, že žákům význam a rozdíl mezi těmito pojmy není zcela zřejmý).
Vycházel jsem z toho, že žáci nedisponují žádným "poznatkovým základem", takže dle mého názoru v té hodině nebylo co "dynamizovat". Vaše jiné sdělení naopak naznačovalo, že se žákům dostalo nebo dostane poučení v hodině, kterou jsme neviděli. Děkuji za vstřícnou reakci.
Žáci v maturitním ročníku již rozhodně disponují "poznatkovým základem" - sexuální výchova je u nás zařazena na nižším stupni gymnázia. Zároveň jsou některá témata (stereotyp, předsudek, sexuální chování a orientace, proměnlivost norem, ... ) zařazena v průběhu studia na vyšším gymnáziu především v rámci sociologie. Co máte za onen "poznatkový základ" ? Možná Vás zcela nechápu.
V následující hodině jsem si neměli vysvětlovat, jednotlivé pojmy, hodina měla vést k zamyšlení nad tím, jaké případné etické rozměry vlastně lidská sexualita má, jak je chápou moji studenti.
Domníval jsem se, že hodina měla tematizovat činitele způsobující proměnlivost norem a vztah mezi etikou a sexualitou. "Poznatkový základ" je termín pí dr. Labischové, která jej použila zřejmě jako výtku, že předpokládám u studentů znalosti, které nemají. Odpověděl jsem, že nepředpokládám nic. Došlo tedy k nedorozumění. Souhlasím, že znalost pojmů z oblasti sexuality nebyla cílem hodiny. Jinak se i u nás genderová problematika probírá v sociologii. V tom se shodujeme.