Kromě toho že jsem učitelka, jsem i matkou žáka s ADHD. V současné chvíli je v 8. ročníku. Samozřejmě to s ním nikdy nebylo jednoduché, ale díky učitelům, jejich pedagogickému taktu jsme to zvládali. Od letošního roku je na škole nová paní ředitelka. Od samého počátku je její prioritou zlepšit kázeň na škole. Zakázala pohyb po škole - o přestávkách, účast na soutěžích a jiných školních akcí (dočasně), vyzývá žáky ke zdravení, zakázala nošení MP3 do školy a diskmanů, žvýkaček.... Samozřejmě to vyvolalo velký ohlas mezi rodiči (někteří i odešli. Doufala jsem, že to vše přejde po jejím usazení. Domnívala jsem se, že pedagogové sami pochopí, že tahle cesta dle mého vede akorát k větší agresi (příp. skryté), manipulaci, lhaní...
Jaké překvapení bylo, když moje dítě se provinilo proti jejich školnímu řádu a na odpolední přestávku (domů to má daleko) si vzal na poslouchání MP3. Bohužel ji neuklidit hned před školou, ale v přízemí školy. I stalo se, že ho chytila sama paní ředitelka. Udělila mu ředitelskou důtku za porušení jejího nařízení. (upozorňuji, že byl chycen poprvé - kde je práce učitele s chybou? ... že MP3 neposlouchal).
Ve stejném období vzniká Doložka k TK (s tím jako pedagog souhlasím), kam zapisují učitelé, co žáci zapomenou, jak zlobí...
25. 1. diskutuji s třídní učitelkou, upozorní mě na Doložku, že syn zlobí u některých učitelů. Ona sama ho chválila a další zkušení pedagogové. Obešla jsem ostatní, domluvili jsme se a já synovi domluvila. Po dané ředitelské důtce jsem svého syna ještě více kontrolovala (měl tam i nějaké drobné zapomínání, občas nějakou poznámku - jako v jiné roky).
S třídní učitelkou jsem hovořila okolo 12. února znovu a vše bylo v pořádku, v žákovské knížce 2 pochvaly, domnívala jsem se, že je to dobré. Jaké překvapení bylo pro mne, když 16. 2. přináší třídní napomenutí. Šla jsem do školy, abych zjistila, co syn vyvedl, že má třídní napomenutí /on mi řekl, že něco někdy zapomněl, trochu zlobení/ a bylo mi řečeno, že nastavili systém hodnocení chování: za 4 poznámky - třídní napomenutí, + 2 třídní důtka, + 2 ředitelská důtka, + 2 dvojka z chování, + 2 trojka z chování; tak podobně řeší zapomínání: 10 poznámek- třídní napomenutí, + 5 třídní důtka, atd. Že i když se syn zlepšíl (jak všichni tvrdili), provinil se tím, že získal od 25. 1. 2006 4 poznámky. Zcela opominuli 2 udělené pochvaly v žákovské knížce. Dle mého je toto smutné vysvědčení pedagogů. Nemohu si pomoci, ale takto hodnotit chování přece nelze. Co žáci s ADHD? Co práce s chybou?
Opět jsem se domluvila s kolegy, s ředitelkou školy, která uznala, že pochvaly by mohli uznávat, že by mohli nastavit zvýhodněný systém hodnocení chování pro děti s vývojovou poruchou chování, např. 6 + 2 + 2.
Pravděpodobně všichni učitelé této školy to považují za spravedlivé, mě to tak nepřipadá. Jen to tak na oko vypadá, ale přece je nutné každé dítě posuzovat individuálně, každá poznámka je přece i jiná?
Ten den přinesl znovu ředitelskou důtku - teď už poslouchal MP 3, ale ve školní jídelně. Paní učitelce neodmlouval, uposlechl a MP3 okamžitě uklidil. Paní učitelka upozornila manžela a domluvili se, že ho potrestá sám, že mu MP3 vezme (12. 2.). Paní učitelka mu slíbila, že to tedy dále nebude řešit. Ale měla strach, jak mi pověděla 20.2.2007 a vše zapsala do Doložky. Kde je pedagogický vzor - slíbí a nedodrží. I tak si myslím, že dochází tímto nastavením školního řádu, systému hodnocení chování žáků akorát k agresi, a teď i naší (zákonných zástupců), jelikož získat 3 výchovná opatření během 3 týdnů je i na mne, zkušeného pedagoga, ale zároveň matky, která ví, že pracovat s dětmi je těžké, dost.
V dnešní době, kdy pracujeme dle nového školského zákona, zpracovávám ŠVP, je tato koncepce školy (která je zapojena navíc do projektu Zdravá škola) dle mého výsměchem celé filozofii MŠMT. Cíl naprosto chápu, ale metody? Nevím, vyjádřete se Vy.
|