Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se

Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 355 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 36  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: etická výchova
PříspěvekNapsal: sob 28. úno 2009 14:34:11 

S radostí pročítám disk. příspěvky všech příznivců etické výchovy.Mějme na mysli Komenského----Neb děti opičátka jsou. Dnes a denně vidíme, že se to netýká pouze dětí. Začít se musí,věřme, že se svými argumenty obstojíme. Vyprošuji nám všem hodně sil a elánu. Smnoha pozdravy Věra Vášová, Vsetín



Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Etická výchova - kde a jak
PříspěvekNapsal: sob 28. úno 2009 15:32:44 
Zabývám se hledáním souvislostí mezi psychologií osobností (kterou přednáším na vysoké školy) a etickou kulturou osobnosti. Jsem přesvěsdčený, že bez propojování informací o vlastnostech a dispozicích osobnosti s morálními důsledky jednání nelze rozvíjet etickou kulturu osobnosti. K tomu se nabízí občanská výchova a základy společenských věd, ale také školní výlety či pobyty v přírodě. Etickou výchoivu nelze rozvíjet poučováním, ale využitím situací, kde dojde k nějakému střetu zájmů či konfliktu a ještě nejlépe organizováním her v rámci hodin občanské výchovy (je škoda, že už se málo praktikuje dramatická výchovy, která byla součástí koncepce Obecná a občanská škola. Nabízejí se i hodiny mateřského jazyka, dějepisu a vlastivědy, kde na rozboru jednání literárních postav či osobností dějin se dá také hodně ukázat. Ale nejdůležitější je příklad, inscenační hry a využití situací. Podstatné ovšem je, aby vyučující byl sám vzorem spravedlivosti a etičnosti, aby měl smysl pro humor a dokázal glosovat situace.
Je naprosto neoddiskutovatelné, že zavedení etické výchovy do vzdělávacího systému je  naprosto nutné, nechceme-li v blízké budoucnosti morálně zdegenrovat.


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Myšlení a etika
PříspěvekNapsal: sob 28. úno 2009 15:37:10 
Nad diskusí mne v prvé řadě napadá, jestli se její účastníci chovají eticky, když tohoto portálu využívají k prosazování svých bohulibých zájmů. 
Stejně, jako bychom měli učit žáky myslet ve všech oborech, nejen ve volitelném předmětu, stejně tak by etika neměla být  vnímána jako něco, co je volitelná nadstavba, ale stále žitá potřeba a příležitost. 
Je celkem jedno, kde se učitelé naučí vést žáky k vnímání etického rozměru života nebo k myšlení. Dobrých kurzů je k tomu již dosti. Ve škole prosím ať pak učitelé spolu s žáky myslí a dbají na étos neustále, nejen ve vyhrazených pětačtyřicetiminutovkách, dvouhodinovkách nebo projektech.


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: etická výchova jako samostatný předmět
PříspěvekNapsal: sob 28. úno 2009 16:08:46 
Připojuji svůj hlas pro Etickou výchovu jako samostatný předmět vedený učitelem - absolventem kurzu Etická výchova. Zralá osobnost může přivést vychovávané systematicky a metodicky
k osvojení si a zachovávaní zlatého pravidla etiky. Při výchovném procesu se zapojuje rozum, vůle i cit a přivádí
k základnímu rozhodování se pro dobro, pravdu a krásu. Myslím, že s ochotou poučit se, je to program na celý život.  


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Podstatné otázky a cíle oborů
PříspěvekNapsal: sob 28. úno 2009 17:20:50 

Nemohli by absolventi  kurzu etické výchovy pomoci svým kolegům - oborářům - hledat podstatné (tedy etické) otázky v jejich oborech? Dovede si někdo představit, jaký by to mohlo mít přínos pro školní vzdělávací programy?  



Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: etická výchova
PříspěvekNapsal: sob 28. úno 2009 21:14:22 
Dovoluji si připojit k diskuzi jako máma, babička a člověk, kterému není lhostejný morální stav našeho národa.
Etická výchova je vyzkoušená cesta jak toto zlepšit, tak proč se tak dlouho váhá? Chápu, že velký problém jsou učitelé, ale když se chce, tak mnoho věcí jde, ale asi ne ve školách. A vyučovat jako samostatný předmět, když chcete umět číst, tak se taky nejdříve naučíte číst písmena a slova a také jde o to, aby učitel, který bude vyučovat byl zralý člověk, který etiku učí a sám ji ctí a žije. Může pomoci i svým kolegům. Vidím, že mnozí učitelé by měli na sobě pracovat v oblasti duchovní, jejich povolání není jednoduché, rodiče nároční, neobjektivní, děti bez dobrých návyků a vzorců chování, atd. a tak pak není divu, že situaci nezvládají. Pokud by měla být etická výchova zastoupena jen v průřezových tématech, tak by těch učitelů, kteří znají etickou výchovu muselo být daleko více.
Částečné úvezky na více školách také něco řeší.
Věřím, že nám jde o naši budoucnost, tak už konečně konejme.



Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Obava z nedostatku aprobovaných učitelů EtV je zbytečná v případě doplňujího oboru, ale oprávněná v případě průřezového tématu.
PříspěvekNapsal: sob 28. úno 2009 22:36:16 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 10. čer 2009 5:21:10
Příspěvky: 0

Existuje obava, že Etickou výchovu bude učit kdokoliv neaprobovaný. Stalo se to např. s rodinnou výchovou, která se povinně na školách zavedla, aniž byl dostatečný počet absolventů RV z pedagogických fakult. Výuka rodinné výchovy byla leckde náhle zadána jako povinnost učitelům jiných aprobací, aniž k RV přirozeně tíhnou, takže jsou z toho otrávení, stejně jako žáci, kteří takové hodiny RV absolvují, aniž by jim přinášely něco kloudného.


Naproti tomu návrh zařadit Etickou výchovu do RVP ZV jako obor DOPLŇUJÍCÍ je velice moudrým kompromisem, protože obor Etická výchova se terpve etabluje. U doplňujích oborů, ke kterým se chce EtV přidat, totiž každá škola sama určuje, jestli předmět bude učit. Nemůžeme čekat, že se jen tak někde vychrlí tisíce potřebných kantorů EtV, když zatím žádný z Rámcových vzdělávacích programů (kromě snad GV) v reálu nezaručuje, resp. nedává školám (ani pedagogickým fakultám!) běžně respektovanou oporu, že mohou učitelé EtV (kterých již dnes existuje několik stovek) ve škole svou aprobaci učit. Samozřejmě, ideálem, který zatím nelze plošně aprobovaně realizovat, je zavedení EtV jako povinného předmětu, vycházejícího z povinného oboru/oblasti.


Navrhované zavedení EtV jako doplňujícího oboru je v této fázi řešení koncepčně lepší než současné spoléhání na stávající povinné průřezové téma OSV, a to přesto, že poskytuje prostor ke spekulacím nad schizofrenií mezi povinností učit průřezové téma a nevázaností učit doplňující obor. Vždyť podobně bychom mohli začít spekulovat nad stávající Dramatickou výchovou, mj. oborem velmi dobrým, která s OSV souvisí velmi úzce, a to nejen tím, že za jejich curriculárními obsahy a garancí vzdělávání jejich učitelů stojí tentýž vynikají autor doc. Josef Valenta.


Etická výchova v postavení doplňujícího oboru je tedy řešení kompromisní, rozhodně však v současnosti nejlepší možné. Je-li totiž pravda, že dnes nepovinná EtV se v mnohém kryje se stávajícím povinným průřezovým tématem OSV, tak vlastně mnohé z EtV se sice už dnes učí povinně, avšak NEAPROBOVANĚ. Učitelé k povinné výuce OSV neprochází žádným plošným povinným vzděláváním! Ačkoliv běžně jsou učitelé jiných aprobací povinni psát ŠVP, jakoby k tomu kompetentní byli. Jaký paskvil, v praxi neuplatnitelný, asi z takového ŠVP vznikne?! Ředitelé škol to flikují tím, že vysílají zástupce učitelského sboru na různé, mezi sebou vzájemně nespolupracující, a tudíž nekoncepční semináře a školení, nebo tím, že si do školního jednorázového projektového vyučování pozvou odborníka, který to za školu udělá. Víme všichni, že v praxi se o průřezovost předměty nejedná, ani nemůže.


Souhrnem, kvalifikovaných učitelů etické výchovy nepřibude, dokud se EtV neetabluje jako samostatný vzdělávací obor. Pedagogické fakulty se nemají o co opřít, chtějí-li obor EtV otevřít studentům. Základní, mateřské a odborné střední školy se nemají o co opřít, chtějí-li předmět EtV učit plošně. Odněkud se začít musí. Tedy začněme kompromisem, tedy optimálním řešením. Vyhlašme etickou výchovu doplňujícím vzdělávacím oborem a nechme na školách, budou-li učit EtV učit, a pokud, tak jestli povinně či povinně volitelně.



Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Vyžehlená a poskládaná košile - ne
PříspěvekNapsal: sob 28. úno 2009 22:39:41 
Navázal bych na paní Ninu Ruthovou, která svým příspěvkem dobře naťukla způsob, jak dostat EtV do ŠVP.
Hledání etických jevů ve spojení s kmenovým učivem ostatních předmětů je jistě cesta, jak pomoci učitelům, žákům i rodičům. Ale spíše, než bych jim "nakupoval rohlíky, učil bych je pekařině", aby to mohli učit i děti. Pomoc bych viděl v tom, aby někdo přišel s nástroji, jak evaluovat dosavadní kmenové učivo( možná celé ŠVP, a získat tak bilanci, co vše je vněm etické a co k etice či prosociálnosti směřuje... a co díky tomu pak "vychází" z žáků a studentů. Pak se samozřejmně nesmí zapomenout na osobnost pedagoga. Když to učitelé budou moci (s podporou) nacházet sami, budou tak využívat jednu z nejúčinějších metod rozvíjející se a samoučící se organizace. Budou hledat svět hodnot, budou o něm přemýšlet a pak ho i stavět. Přimlouval bych se za to, aby jim někdo zkušený z EtV byl nápomocen s indikátory, jak rozeznat etické podmínky, jevy, záměry, myšlenky a činy. ... a vůbec by se mohl nejdříve zmapovat život školy z tohoto hlediska.
V tom směru bych navrhoval využít už tak povinné vnitřní hodnocení školy, zaměřit se na klima a procesy, .. a následně s pomocí projektové výuky a nejen žáků, či studentů, ale i učitelů ( a možná by se přidali i někteří rodiče) pak sledoval postupně všechny jevy, obsahy a procesy učiva. Tím by bylo následně všem přítomným jasno, kdo a co vytváří etické prostředí a podmínky.  Pokud to dáte škole hotové, pak je to taková vyžehlená košila navíc, kterou si málokdo bude oblékat a nosit.
Prostě .. evokace-uvědomění-reflexe .. a u etiky také činy.


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Jen drobnost, ...
PříspěvekNapsal: sob 28. úno 2009 23:02:19 
.. jako reakce na příspěvek paní Taláčkové. Při vší úctě, jak dlouho budeme čekat na absolventy EtV, které vyprodukují pedagogické fakulty? Vždyť to, že dnes existují učitelé, kteří se na etickou výchovu už dávno zaměřili, absolvovali "jen" kurzy EtV "výletní" formou, aniž by čekali až vznikne speciální uznatelný obor na nějaké fakultě ... ukazuje, že k tomu je třeba více než psychologie a plánování, spíše vnitřní motivace a Boží vůle. Než tedy vyhlásíme "studenou válku" mezi povinností a nepoviností, měl by přijít někdo se selským rozumem a začít vytvářet systémové podmínky ve školství i za tohoto stavu, který je. Přestat "řinčet" frázemi o uznávání neformálního učení a UZNAT, že někdo bez akademické půdy měl tu chuť a odvahu se etikou zabývat a šířit ji, když ješte nebyla "moderní". Pokud se vytvoří podmínky, pak něco tak lidského, jako je etika bude růst i v obyčejných lidech bez papírového vzdělání. Prostě přehodnoťme v tomto případě současné indikátory!


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: ČJ - D
PříspěvekNapsal: sob 28. úno 2009 23:46:23 
Podle mě je celkem jedno, zda učitelé vedou žáky k prosociálnosti více v předmětu chemie, občanské výchovy, angličtiny, či zeměpisu. Etika má být žitá ve škole jako takové. Vnímám to jako povinnost VŠECH učitelů - a my, učitelé, bychom na etických rozměrech své výuky měli spolupracovat, domlouvat se na nich, propojovat svoji předmětovou výuku tak, aby žádný další, uměle vytvořený předmět - etická výchova- nebyl potřebný.

Toto výše zmíněné se- jak zatím vídávám- spíše neděje.

Proto podporuji zavedení doplňujícího vzdělávacího oboru Etická výchova. Ne proto, že je nutný. Proto, že v současném stavu věcí je potřeba dát jej "shora" direktivně, aby se časem stal i pro kolektivy učitelů něčím přirozeně zařazovaným a přítomným v jejich výuce napříč vyuč. předměty. 


Nahoru
  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 355 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 36  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron