Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Šikovné strategie
PříspěvekNapsal: úte 15. led 2008 11:35:38 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Vážené kolegyně koordinátorky, kolegové koordinátoři a přátelé.
V ŠVP rozumíme pod pojmem strategie plány a postupy, kterými u žáků rozvíjíme klíčové kompetence. Jejich formulování bývá často obtížné. Proto navrhujeme, abychom si zde jejich správné formulace společně vyzkoušeli. Takto budeme společně pracovat tři týdny. Následně všem přispěvatelům pošleme výběr těch nejlepších strategií, třeba se jim budou hodit. Souhlasíte?
Bude to jednoduché a jak doufáme, tak i zábavné.
1. Přečtěte si prosím v následujícím příspěvku tři strategie, které rozvíjejí sociální kompetence.
2. Do své odpovědi zkopírujete tyto tři strategie a jednu z nich pak nahraďte strategií vlastní, která rovněž rozvíjí sociální kompetence.
3. Do své odpovědi pak můžete pod trojici strategií doplnit nějaký komentář. Například vysvětlení, proč jste se rozhodli právě onu konkrétní strategii vyřadit nebo naopak z jakého důvodu jste zvolili tu svoji.
4. Další přispěvatel bude mít ve Vaší odpovědi připraveny opět tři strategie a může pokračovat.
Prosíme, abyste dodrželi počet tří strategií – nahrazujeme vždy pouze jednu. Strategie se mohou v průběhu hry opakovat, avšak v jednom příspěvku nesmějí být dvě stejné.
Těšíme se na Vás.

_________________
Tomáš


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Šikovné strategie
PříspěvekNapsal: úte 15. led 2008 11:37:02 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
o Učitel často zařazuje do výuky samostatná vystoupení žáků.
o Učitel klade při skupinové práci důraz na pomoc slabším žákům.
o Žáci jsou vedeni k hodnocení vlastních výkonů i výkonů spolužáků.

_________________
Tomáš


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Šikovné strategie
PříspěvekNapsal: úte 15. led 2008 13:43:34 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
o Učitel často zařazuje do výuky samostatná vystoupení žáků.
o Učitel klade při skupinové práci důraz na pomoc slabším žákům.
o Učitel zařazuje práci ve dvojicích i ve skupinách (seřazování rozstříhaného textu, běhavé diktáty, dotazníky, soutěže )

Osobně mám raději takovou strategii, ze které hned pochopím, co konkrétního učitel dělá.

_________________
Tomáš


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Šikovné strategie
PříspěvekNapsal: úte 15. led 2008 15:35:50 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 14. led 2008 20:55:12
Příspěvky: 2
o Učitel často zařazuje do výuky samostatná vystoupení žáků.
o Učitel zařazuje práci ve dvojicích i ve skupinách (seřazování rozstříhaného textu, běhavé diktáty, dotazníky, soutěže )
o Při řešení problémů klade v diskusi učitel důraz na to, aby žáci mluvili ke všem ostatním v učebně a Ti pak, po vyslechnutí argumentu na něj přímo reagovali.

Často se stává, že žáci odpovídají na návodnou otázku přímo učiteli a ten pak "prefiltrovanou" odpověď tlumočí třídě.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Šikovné strategie
PříspěvekNapsal: úte 15. led 2008 17:19:10 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 23. říj 2007 11:36:43
Příspěvky: 280
o Učitel zařazuje práci ve dvojicích i ve skupinách (seřazování rozstříhaného textu, běhavé diktáty, dotazníky, soutěže )
o Při řešení problémů klade v diskusi učitel důraz na to, aby žáci mluvili ke všem ostatním v učebně a Ti pak, po vyslechnutí argumentu na něj přímo reagovali.
o Učitel se snaží při rozdělování žáků do skupin pro skupinovou práci umožnit žákům, aby si vyzkoušeli všechny skupinové role.

Někomu vyhovuje být "šéf" skupiny, někdo se rád sveze, někdo výborně rozpracovává nápady. Myslím si, že je ale dobré, když každý pozná všechno. Dá se toho částečně docílit třeba losováním žáků do skupinek.

_________________
Petr Krupka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Šikovné strategie
PříspěvekNapsal: úte 15. led 2008 22:41:45 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 12. pro 2007 21:06:01
Příspěvky: 110
o Učitel zařazuje práci ve dvojicích i ve skupinách (seřazování rozstříhaného textu, běhavé diktáty, dotazníky, soutěže )
o Učitel se snaží při rozdělování žáků do skupin pro skupinovou práci umožnit žákům, aby si vyzkoušeli všechny skupinové role.
o Učitel dbá důsledně na to, aby stanovoval PŘIMĚŘENÉ POŽADAVKY, a tak rozvíjel u žáka pozitivní představu o něm (žáku) samém, tzv. "obraz o sobě".

Platí to v oblasti výchovné i vzdělávací (jak při prezentaci i nácviku nového učiva, tak při kontrole dovedností, vědomostí, návyků). Přehlcení žáci snadno ztratí jistotu, a tudíž motivaci - k dalšímu vzdělávání, ke spolupráci s učitelem i spolužáky ...


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Šikovné strategie
PříspěvekNapsal: stř 16. led 2008 16:52:55 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 25. říj 2007 13:46:38
Příspěvky: 3
o Učitel se snaží při rozdělování žáků do skupin pro skupinovou práci umožnit žákům, aby si vyzkoušeli všechny skupinové role.
o Učitel dbá důsledně na to, aby stanovoval PŘIMĚŘENÉ POŽADAVKY, a tak rozvíjel u žáka pozitivní představu o něm (žáku) samém, tzv. "obraz o sobě".
o Učitel vede žáky k tomu, aby se naučili hodnotit svoji práci a práci druhých při práci ve skupině ( na projektu).

Např. Skupina dostane určitý počet bodů, který odpovídá úrovni odvedené práce a ty si mezi sebou členové skupiny po diskusi rozdělí tak, aby to vystihovalo podíl jednotlivých členů na odevzdané práci.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Šikovné strategie
PříspěvekNapsal: čtv 17. led 2008 18:27:09 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 23. říj 2007 11:36:43
Příspěvky: 280
o Učitel dbá důsledně na to, aby stanovoval PŘIMĚŘENÉ POŽADAVKY, a tak rozvíjel u žáka pozitivní představu o něm (žáku) samém, tzv. "obraz o sobě".
o Učitel vede žáky k tomu, aby se naučili hodnotit svoji práci a práci druhých při práci ve skupině ( na projektu).
o Učitel vede žáky k tomu, aby dokázali přijmout neúspěch a aby se pokušeli hledat jeho příčiny.

Žáci napíší písemku (z matematiky - mám vyzkoušeno) a práci pak neodevzdávají. Následuje rozbor správného řešení na tabuli a vysvětlení bodového hodnocení (zpravidla dva příklady, každý na dva body). Žáci se sami obodují a výsledné hodnocení nahlásí učiteli. (Většinou pak ohodnocené písemky vysbírám a strčím do šuflíku. :) )

_________________
Petr Krupka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Šikovné strategie
PříspěvekNapsal: čtv 17. led 2008 20:58:42 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:25:19
Příspěvky: 429
Peter Krupka píše:
o Učitel vede žáky k tomu, aby se naučili hodnotit svoji práci a práci druhých při práci ve skupině ( na projektu).
o Učitel vede žáky k tomu, aby dokázali přijmout neúspěch a aby se pokušeli hledat jeho příčiny.


o Učitel vytváří řízené diskuse či dialogy, v nichž žáci zaujmou opačná stanoviska na určitou společenskou otázku.

_________________
Tomáš


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Šikovné strategie
PříspěvekNapsal: pát 25. led 2008 20:23:11 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 23. říj 2007 11:36:43
Příspěvky: 280
o Učitel vede žáky k tomu, aby se naučili hodnotit svoji práci a práci druhých při práci ve skupině ( na projektu).
o Učitel vytváří řízené diskuse či dialogy, v nichž žáci zaujmou opačná stanoviska na určitou společenskou otázku.
o Učitel vhodnou volbou pracovních skupin vede žáky, aby dokázali druhému v případě potřeby pomoci.

Může se to podařit třeba tak, že spojíme do dvojic slabšího a lepšího žáka a zadáme jim úkol, který ten lepší zvládne a ten slabší by na něj sám nestačil.

_________________
Petr Krupka


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 16 ]  Přejít na stránku: 1, 2  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
cron