Ahoj,
učím na střední škole matematiku, ekologii a chemii. V letošním roce jsem ukončila skvěle připravené specializační studium Koordinátor EVVO ( Lipka Brno). A úplně jsme změnili výuku ekologie!
Pokusím se vám nastínit jak.
V září jsme začali terénní exkurzí v nedaleké evropsky významné lokalitě. Inspirovala jsem se návštěvou Horního Maršova během studia a výukovým programem, který nám předvedla H. Kulichová. Děcka dostanou pytlíky, rozdělí se do skupin( většinou po pěti) a prochází danou lokalitu, kde řeší postupně úkoly. Za správnou odpověď dostávají drahokam. Odpadá courání, není to jen vycházka, dávají pozor, protože každý chce získat drahokamy!
zajímavé je, že nezáleží na věku, soutěží malí i velcí. Učím také žáky nástavbového studia, ti mají i 20 let a reagují jako žáčci z osmé třídy. Dokonce i naši učitelé si zasoutěžili a já jsem z povzdálí sledovala, jak se dohadují při řešení úkolů.
Ne terénní exkurzi navazuje práce ve skupinách ve třídě. Vytvořili jsme tři sady pracovních listů ke zmíněné lokalitě. Každá sada má 10 stran. Pracují s internetem, s odbornou literaturou, oslovují svoje příbuzné, prostě hledají potřebné informace, kde se dá. Naučí se rozdělovat úkoly a spolupracovat spolu. V závěru prezentují výsledky práce před kolegy.
Součástí je také dotazníková akce, kdy navštíví obyvatele v okolí školy, údaje z dotazníku vyhodnocují graficky, na počítači.
Uspořádali jsme v rámci této výuky také několik přednášek, navštívil nás ekolog, entomolog,paní z muzea,...
Závěrem proběhlo hodnocení této výuky žáky, formou dotazníku. Hodnotili také svoji práci a práci svých kolegů ve skupině.
Můžu říci, že jsem na tuto formu výuky nezaznamenala ani jeden záporný hlas. Děcka pracovala nadšeně, připravovala se i doma, každý chtěl být nejlepší. Starší žáci se ptali, proč se také takto neučili.
Výuka trvala od září do prosince a už se těším na školní rok 2010/2011 Irena