Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 30. 09. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 30. zář 2010 16:29:25 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 31. bře 2010 10:20:26
Příspěvky: 39
Hana Antonínová Hegerová píše:
Petr Koubek píše:
Paní kolegyně,

už od vlastních středoškolských studií se zabývám otázkou, zda v prvním ročníku na gymnáziu vůbec "učit antické autory a nebo autory střední doby a novověku". Nezkusila jste někdy začít literární výchovu na gymnáziu vyučovat na autorech, při jejichž aktualizaci by nebylo potřeba tolik kontextu (kulturního , historického). Čas a časovost pro dnešní mladé lidi zahlcené přítomností (facebook, multimédia, vlastní virtuální světy) bude ještě daleko větší problém, než byl pro nás, kteří jsme studovali před patnácti dvaceti lety.
Na portál budu umisťovat inspirace a zkušenosti z mých hodin, kdy jsme se zabývali texty Ivana Wernische, Bogdana Trojaka nebo Petra Borkovce, ne že by živý lyrik byl nějak blíž tématem, ale určitě jeho tvorba není zatížena dobovou konvencí - resp. pro postmoderního básníka platí, že není zatížen ničím a čtenář může jít bez překážek rovnou do textu... Shakespeare, to jsou jak ty konvence, tak snaha (úspěšná) o jejich překonání - to jste ale uváděla v hodině jen Vy sama.I v průběhu VŠ jsme s didaktiky hledali texty, které by mohly navést "pubescenty" ke čtení, zejména tajemné a záludné lyriky. A otevřely se nám dva zdroje: český romantismus (druhý a třetí zpěv Máje je optimálním textem pro patnáctileté žáky zvyklé bavit se o hororu a smrti) a biedermaier a současná tvorba.Budu rád, když mi napíšete Váš pohled na toto téma.

Dost s vámi souhlasím. Problém osobně vidím v tom, jak je výuka literatury uspořádána - chronologie. Připadá mi velice těžké zprostředkovat patnáctiletým dětem např. středověkou křesťanskou literaturu, když řada z nich ani netuší, co to je např. mše, obtížně mohou chápat příběh sv. Kateřiny a prožívat ho, ačkoli to je jedno z vrcholných děl české literatury. Naopak autory českého 19. století potkávají v době, resp. ve věku, když už jim řada textů připadá hodně naivní etc. Na změně učiva se ale musejí shodnout i další kolegové a v tom může být potíž. Osobně bych ráda zkusila první dva roky střední školy učit např. po žánrech nebo po tématech či tzv. nosných myšlenkách (ale to je obrovsky náročné na přípravu), další dva roky bych si možná nechala na systematizaci učiva.

Otázku tematického či chronologického uspořádání literárního učiva považuji za velmi závažnou. Určitě bychom pro každé z těchto řešení našli mnohá pro a mnohá proti. Velmi souhlasím s tím, co píšete, na druhé straně vím, že tam, kde došlo k odklonu od chronologického uspořádání literárního učiva, je třeba počítat s negativními důsledky v tom smyslu, že žáci ztratí systémové vnímání literární historie. Nedokážou pak třeba časově odlišit dobu tvorby Boženy Němcové a Jaroslava Seiferta.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 30. 09. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 30. zář 2010 16:30:23 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 22. zář 2010 8:04:16
Příspěvky: 17
Petr Koubek píše:
Hana Antonínová Hegerová píše:
Pro mě bylo nové poměrně velké neporozumění studentů. Podobně postavenou hodinu se Shakespearovými sonety jsem už dělala vícekrát, ale pokaždé to bylo se třídou víceletého gymnázia, kterou jsem si vedla myslím aspoň dva roky. Studenti mnohem více diskutovali a texty je vtáhly, řekla bych i zaujaly. Byly to ale třídy obecně mnohem více rozečtené. Možná bych se i jinak zachovala, kdyby hodina nebyla natáčená. Možná bych pracovní postup zastavila a zařadila určitou "relaxační" část, během níž by studenti mohli nějakou formou (např. volným psaním) vyjádřit své dojmy a pocity. Byla by to taková malá reflexe jejich čtení, pak bychom to sdíleli, potom by asi bylo možné postupovat dál, ale to by se zdaleka nevešlo do jedné hodiny.


Mladí lidé jsou daleko přímočařejší v myšlení a souzení než jsme bývali my, mají na úvahu, četbu, reakci méně času, čelí daleko tvrdší, globální konkurenci, musí ovládat a zvládat tolik věcí (od oblékání se po moderaci chat-roomu nebo editaci webu, kluci zase budováním svých virtuálních světů)...
Podle mne byli uvedeni ve zmatek jiným druhem vztahu a jiným druhem lásky reprezentovaným v těch vybraných básních. Tak se na to logicky upnuli. Nedalo se tomu předejít? Jejich ostych nebyl dán nesečtělostí, tipl bych si, že se obávali otevřeně se vyjadřovat k autorově otevřenosti co se týče vztahu.
Zkrátka, já bych tyto texty zařadil na konec cyklu a ne do prvního ročníku... Ale respektuji Vaši volbu. ;)
Já bych je, kdybych měla tu možnost, také zařadila spíše do třetího či čtvrtého ročníku, ale tam při chronologickém pojetí na to není prostor, jedině v semináři. A to mi zase přijde škoda - ukázat sonety jen některým, tj. seminaristům.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 30. 09. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 30. zář 2010 16:33:53 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 22. zář 2010 8:04:16
Příspěvky: 17
Jana Vejvodová píše:
Hana Antonínová Hegerová píše:
Petr Koubek píše:
Paní kolegyně,

už od vlastních středoškolských studií se zabývám otázkou, zda v prvním ročníku na gymnáziu vůbec "učit antické autory a nebo autory střední doby a novověku". Nezkusila jste někdy začít literární výchovu na gymnáziu vyučovat na autorech, při jejichž aktualizaci by nebylo potřeba tolik kontextu (kulturního , historického). Čas a časovost pro dnešní mladé lidi zahlcené přítomností (facebook, multimédia, vlastní virtuální světy) bude ještě daleko větší problém, než byl pro nás, kteří jsme studovali před patnácti dvaceti lety.
Na portál budu umisťovat inspirace a zkušenosti z mých hodin, kdy jsme se zabývali texty Ivana Wernische, Bogdana Trojaka nebo Petra Borkovce, ne že by živý lyrik byl nějak blíž tématem, ale určitě jeho tvorba není zatížena dobovou konvencí - resp. pro postmoderního básníka platí, že není zatížen ničím a čtenář může jít bez překážek rovnou do textu... Shakespeare, to jsou jak ty konvence, tak snaha (úspěšná) o jejich překonání - to jste ale uváděla v hodině jen Vy sama.I v průběhu VŠ jsme s didaktiky hledali texty, které by mohly navést "pubescenty" ke čtení, zejména tajemné a záludné lyriky. A otevřely se nám dva zdroje: český romantismus (druhý a třetí zpěv Máje je optimálním textem pro patnáctileté žáky zvyklé bavit se o hororu a smrti) a biedermaier a současná tvorba.Budu rád, když mi napíšete Váš pohled na toto téma.

Dost s vámi souhlasím. Problém osobně vidím v tom, jak je výuka literatury uspořádána - chronologie. Připadá mi velice těžké zprostředkovat patnáctiletým dětem např. středověkou křesťanskou literaturu, když řada z nich ani netuší, co to je např. mše, obtížně mohou chápat příběh sv. Kateřiny a prožívat ho, ačkoli to je jedno z vrcholných děl české literatury. Naopak autory českého 19. století potkávají v době, resp. ve věku, když už jim řada textů připadá hodně naivní etc. Na změně učiva se ale musejí shodnout i další kolegové a v tom může být potíž. Osobně bych ráda zkusila první dva roky střední školy učit např. po žánrech nebo po tématech či tzv. nosných myšlenkách (ale to je obrovsky náročné na přípravu), další dva roky bych si možná nechala na systematizaci učiva.

Otázku tematického či chronologického uspořádání literárního učiva považuji za velmi závažnou. Určitě bychom pro každé z těchto řešení našli mnohá pro a mnohá proti. Velmi souhlasím s tím, co píšete, na druhé straně vím, že tam, kde došlo k odklonu od chronologického uspořádání literárního učiva, je třeba počítat s negativními důsledky v tom smyslu, že žáci ztratí systémové vnímání literární historie. Nedokážou pak třeba časově odlišit dobu tvorby Boženy Němcové a Jaroslava Seiferta.

Souhlasím s vámi, to riziko tu je, chtělo by to dobře promyslet a ošetřit. Budu-li ale trochu jedovatá, neděje se snad i při chronologickém pojetí v myslích žáků totéž? U maturit to lze celkem dobře pozorovat, pár let po střední škole už je to jev skoro dosti obvyklý (podobně jako s datováním událostí v historii).


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 30. 09. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 30. zář 2010 16:35:11 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 01. zář 2010 13:12:36
Příspěvky: 202
Hana Antonínová Hegerová píše:
Dost s vámi souhlasím. Problém osobně vidím v tom, jak je výuka literatury uspořádána - chronologie. Připadá mi velice těžké zprostředkovat patnáctiletým dětem např. středověkou křesťanskou literaturu, když řada z nich ani netuší, co to je např. mše, obtížně mohou chápat příběh sv. Kateřiny a prožívat ho, ačkoli to je jedno z vrcholných děl české literatury. Naopak autory českého 19. století potkávají v době, resp. ve věku, když už jim řada textů připadá hodně naivní etc.

Ani nevíte, jakou radost jste mi tímto udělala!! Ještě jednou, mnoho zdaru a radosti v literární výchově. Vím, že když budete chtít, třeba necháte chronologii chronologií a nejprve se pokusíte děti usadit ke knize. Zvlášť v případě čtyřletého gymnázia zažijete řadu překvapení ;)

Na osmiletém je možné zaimprovizovat a čtenářství zařadit už do tercie a kvarty (tam mají žáci stejně podle vývojové psychologie pramalou naději se něco "naučit" a spíše by měli něco dělat), abyste měla v kvintě čtenáře :) ale to Vy ostatně víte!
Tak hodně štěstí!


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 30. 09. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 30. zář 2010 16:35:26 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Hana Antonínová Hegerová píše:
Dost s vámi souhlasím. Problém osobně vidím v tom, jak je výuka literatury uspořádána - chronologie. Připadá mi velice těžké zprostředkovat patnáctiletým dětem např. středověkou křesťanskou literaturu, když řada z nich ani netuší, co to je např. mše, obtížně mohou chápat příběh sv. Kateřiny a prožívat ho, ačkoli to je jedno z vrcholných děl české literatury. Naopak autory českého 19. století potkávají v době, resp. ve věku, když už jim řada textů připadá hodně naivní etc. Na změně učiva se ale musejí shodnout i další kolegové a v tom může být potíž. Osobně bych ráda zkusila první dva roky střední školy učit např. po žánrech nebo po tématech či tzv. nosných myšlenkách (ale to je obrovsky náročné na přípravu), další dva roky bych si možná nechala na systematizaci učiva.


Reaguji na Vaše slova "jak je výuka literatury urpořádána". Otevřel jsem si RVP - G a tam jsem nikde nenašel povinnost probírat to chronologicky. O co své tvrzení opíráte? Vždyť učitel má možnost rozvrhnout si témata podle svého uvážení.

_________________
Zdraví Jenda


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 30. 09. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 30. zář 2010 16:39:28 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 22. zář 2010 8:04:16
Příspěvky: 17
Petr Koubek píše:
Hana Antonínová Hegerová píše:
Dost s vámi souhlasím. Problém osobně vidím v tom, jak je výuka literatury uspořádána - chronologie. Připadá mi velice těžké zprostředkovat patnáctiletým dětem např. středověkou křesťanskou literaturu, když řada z nich ani netuší, co to je např. mše, obtížně mohou chápat příběh sv. Kateřiny a prožívat ho, ačkoli to je jedno z vrcholných děl české literatury. Naopak autory českého 19. století potkávají v době, resp. ve věku, když už jim řada textů připadá hodně naivní etc.

Ani nevíte, jakou radost jste mi tímto udělala!! Ještě jednou, mnoho zdaru a radosti v literární výchově. Vím, že když budete chtít, třeba necháte chronologii chronologií a nejprve se pokusíte děti usadit ke knize. Zvlášť v případě čtyřletého gymnázia zažijete řadu překvapení ;)

Na osmiletém je možné zaimprovizovat a čtenářství zařadit už do tercie a kvarty (tam mají žáci stejně podle vývojové psychologie pramalou naději se něco "naučit" a spíše by měli něco dělat), abyste měla v kvintě čtenáře :) ale to Vy ostatně víte!
Tak hodně štěstí!

Snad vám udělám radost - v primě jsem začala zařazovat čtenářskou dílnu, je tam dost velká časová dotace, tak si to můžeme dovolit. Jednou týdně, zcela pravidelně, si studenti nosí do školy vlst. knihu a v té si téměř celou hodinu čtou. Část hodiny mohou strávit tvorbou čtenářského deníku apod. Dílna je velmi oblíbená, minulý školní rok se mi poprvé nerozpadla a skutečně děti četly! Až na dva chlapce všichni!


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 30. 09. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 30. zář 2010 16:42:23 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 01. zář 2010 13:12:36
Příspěvky: 202
Hana Antonínová Hegerová píše:
Souhlasím s vámi, to riziko tu je, chtělo by to dobře promyslet a ošetřit. Budu-li ale trochu jedovatá, neděje se snad i při chronologickém pojetí v myslích žáků totéž? U maturit to lze celkem dobře pozorovat, pár let po střední škole už je to jev skoro dosti obvyklý (podobně jako s datováním událostí v historii).

No jasně! :lol: :lol:
Hezký večer! A na shledanou.
Petr K.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 30. 09. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 30. zář 2010 16:43:24 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 22. zář 2010 8:04:16
Příspěvky: 17
Mgr. Jan Zouhar píše:
Hana Antonínová Hegerová píše:
Dost s vámi souhlasím. Problém osobně vidím v tom, jak je výuka literatury uspořádána - chronologie. Připadá mi velice těžké zprostředkovat patnáctiletým dětem např. středověkou křesťanskou literaturu, když řada z nich ani netuší, co to je např. mše, obtížně mohou chápat příběh sv. Kateřiny a prožívat ho, ačkoli to je jedno z vrcholných děl české literatury. Naopak autory českého 19. století potkávají v době, resp. ve věku, když už jim řada textů připadá hodně naivní etc. Na změně učiva se ale musejí shodnout i další kolegové a v tom může být potíž. Osobně bych ráda zkusila první dva roky střední školy učit např. po žánrech nebo po tématech či tzv. nosných myšlenkách (ale to je obrovsky náročné na přípravu), další dva roky bych si možná nechala na systematizaci učiva.


Reaguji na Vaše slova "jak je výuka literatury urpořádána". Otevřel jsem si RVP - G a tam jsem nikde nenašel povinnost probírat to chronologicky. O co své tvrzení opíráte? Vždyť učitel má možnost rozvrhnout si témata podle svého uvážení.

Ano, hodinu, kterou jste viděl, jsem odučila na škole, kde jsem byla pouze na rok jako výpomoc za mateřskou,a tam to mají nastaveno chronologicky. Na mé domovské škole (Podještědské gymnázium v Liberci) je možnost navrhnout si vlastní přístup, pokud je shoda ostatních kolegů.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 30. 09. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 30. zář 2010 16:54:21 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 31. bře 2010 10:20:26
Příspěvky: 39
Paní kolegyni moc děkuji za to, že nám umožnila nahlédnout do své vyučovací hodiny. Myslím, že diskuze jasně ukázala, že důležité je, aby studenti odcházeli z hodin literatury s určitým emocionálním dotykem. :-) Učitel by měl mít možnost volby. Ať chronologické či tematické uspořádání, literárního učiva, důležité je, aby absolventi střední školy byli lidé, kteří čtou a číst budou. Ať se vám ve Vaší další pedagogické praxi moc daří.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 39 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: