Bohunka Trelová píše:
Ahojky všichni,
tak vám zjišťuji, že mám asi na třídě opravdu nadané dítě
Jedná se o dívenku, která minulý týden dosáhla věku 4 let. Umí se sama čitelně podepsat. To by možná nebylo nic výjimečného, ale ona se to naučila tak, že si prohlédla své jméno napsané maminkou a pak je
ZPAMĚTI bez vzoru napsala
Když plníme úkoly s předškoláky, ona je plní také. Neustále něco řeší, dožaduje se pozornosti ze strany dospělých, aby si mohla s nimi povídat...
Tak co říkáte? Jedná se o nadané dítě nebo ne?
Dobrý den,
myslím, že jste popsala dva docela důležité rysy nadaných dětí. Je to jednak intenzivní potřeba učit se něco nového. Tato potřeba je u mimořádně nadaných dětí tak silná, že její neuspokojování vede k podobným projevům, jako psychická deprivace. Tento rys jsme s kolegyní RNDr. Evou Zelendovou opakovaně ověřovali v rozhovorech s mimořádně nadanými lidmi. Mimořádně nadané dítě se musí učit, má k tomu velmi silné vnitřní nutkání. Druhým rysem je intenzivní dožadování se kontaktu a pozornosti ze strany dospělých. Takové dítě se nejraději učí systémem 1 + 1, jinak řečeno, pokud nebude omezováno, spotřebuje čas a pozornost jednoho dospělého samo. To ve škole nejde a výhodou MŠ je jistá náhrada v podobě zapojení do činnosti starších dětí. Problémy zpravidla nastanou v předškolním období, kdy už není kam postoupit. V základní škole je toto řešení sice legislativně možné, ale organizačně náročné. Shrnuto, z toho, co jste napsala by se o mimořádně nadané dítě mohlo jednat.