Omlouvám se Janě, že nebudu reagovat na její otázky (snad později, až nějaké zkušenosti budou).
Začínající čtenáře bych především co nejméně omezovala ve výběru. Doporučím, ale nezakazuji. Říkáme si společně kritéria vhodné knihy, ale jestliže chce žáček listovat encyklopedií, ať listuje. Stejně jde zprvu jen o prohlížení obrázků a přečtení si sem tam nějakého nadpisu.
Ve třídě mám k dispozici encyklopedie nakl.
Larousse, které slaví ve třídě velký úspěch. Texty jsou zde krátké, srozumitelné včetně popisných obrázků (více ilustrátorů). Jakmile máme tedy chvilku volna, vytvoří se kroužky kolem encyklopedií na zemi a už se listuje a studuje.
Příloha:
encyklopedie.gif
Podmínkou zájmu dětí je, aby učitel knihy používal co nejčastěji ve vyučování. Ukáže tím, co a jak lze vše zjistit a už mají děti našlápnuto ke čtenářství.
Jinak doporučuji nechat děti vždy prezentovat knížku, kterou "přečetly". Když podpoříme sebevědomí žáků už na začátku docházky, můžeme později zvyšovat nároky na způsob a styl projevu.
Takto to vypadá u nás ve třídě.