Padla také otázka, jak tyto hry (nebo další) zařazujete do hodin.
A tady dva příklady, od Pavlíny Hublové a Jarky Pachlové:
Digit Hraje celá třída s jednou krabičkou. Nejprve vylosují 3 žáci určené prvky - 1. vylosuje kartu, podle které se poskládají tyčinky na prostřední lavici a současně se tento nákres namaluje na tabuli; 2. (dívka) vylosuje 5 karet, položí je na určenou lavici pro dívky a všechny si tyto tvary namalují do sešitů geometrie (současně jsou tyto tvary namalovány na jednu polovinu tabule); 3. (chlapec) udělá totéž pro klučičí skupinu. Hra začíná. Skupiny mají za úkol přesunutím jedné tyčinky získat tvar, který mají ve svém sešitě, resp. na své polovině tabule. Žáci mají na svých lavicích náražky tyčinek - nalámanou špejli, takže mohou zkoušet a manipulovat. Kdo první objeví řešení, ten ho předvede na prostřední lavici. Pokud je správně, může zakroužkovat tvar na své polovině tabule - žáci vědí, že je výchozím tvarem pro další kolo právě ten zakroužkovaný (později se tento smaže, jakmile někdo najde další tvar). Bylo třeba dohlédnout na možnost pravidelného střídání skupin, protože chlapci jsou opravdu v tomhle lepší a rychlejší a dívky prostě nestíhaly... Hru jsme hráli v hodinách geometrie. Zabrala asi 20 minut, ale 1x za 2 - 3 týdny se to dalo.
Slovní soudce 2 sady karet: zelené - adjektiva (žáci mohou sami doplňovat sady o "svá" slova, k adjektivu jsou doplněna jeho synonyma, různé významy a výklady slov, např.: BLÁZNIVÝ - pomatený, pošetilý, nepříčetný, nerozumný, potrhlý, ztřeštěný, posedlý,...) červené - různé činnosti, jména osobností a postav, povolání, zvířata,... (např. jídlo v restauraci, let letadlem, taneční, zpožděný vlak, pitevna, pletí záhonu, rodiče,..., žáci zase mohou doplňovat sadu podle zaměření apod.) Při samotné hře se žáci snaží k zelené kartě vyložit ze svých červených tu, která se jim zdá nejvíce výstižná, ale zároveň se musí vžít i do "soudce", kdo kolo "soudí", aby jeho karta byla vybrána. Hrát může celá třída najednou. (Procvičení čtení, pochopení významu slov, empatie,...) Doplnění k pravidlům: hráči mají 7 červených karet, po odložení rubem dolů (anonymně) k zelené kartě si po skončení kola - soudu dolíznou (není nevhodných karet, i když se spojení k vyložené "vlastnosti" nehodí, odhodí jakoukoliv kartu, někdy překvapivě i tou zaboduje nebo spoluhráče spojení alespoň rozchechtá...), zelená je uprostřed, ten, kdo soudí neodkládá červenou a vybere jednu z odložených červených od hráčů a ten kdo vyhrál, získává zelenou a stává se pro další kolo soudcem. Kdo má nejvíce zelených, byl nejvíckrát soudcem, vyhrává.
A Pavlína si ještě upravila hru Scrabble: Verze hry Scrabble na nástěnku - soutěžila dvě družstva, každé mělo na nalezení nejlepšího řešení 2-3 dny (střídavě), takže za týden proběhlo vlastně jen jedno kolo. Kartičky s vylosovanými písmenky byly připíchnuté na nástěnce veřejně a každý mohl přemýšlet.
Používáte taky po svém způsobu některou z her (nebo nějakou jinou)? Jak?
_________________ Lucie Slejšková EDUin www.eduin.cz, www.rodicevitani.cz
|