Na rvp se objevil další
článek - tentokrát výsledky dalšího šetření ÚIV Další cizí jazyk na ZŠ ve školním roce 2009/2010.
Co mě v něm zaujalo?
Nejvíce škol zařazuje druhý CJ od sedmičky a vede němčina, následovaná s odstupem ruštinou a angličtinou.
Většinou to je volitelný předmět (65 % škol), méně často povinný předmět (20 %), zbývající procenta jsou "jiné organizační formy" - nedovedu si představit, co by to mohlo být.
Jako nevýhody zavádění 2. CJ viděly školy toto:
- přetěžování slabších žáků - k tomu se v článu uvádí: Tvrzení, že cizojazyčná výuka je přetěžováním slabších žáků, se zakládá na obecném povědomí, že znalost jazyků je záležitostí „lepších“, nadanějších žáků. Ve skutečnosti není rozdíl mezi náročností matematické, jazykové nebo přírodovědné výuky. Naopak na základě neurolingvistických poznatků z oblasti bilingvního vzdělávání vyplývá, že bilingvismus jednoznačně přispívá k vysoké vzdělanostní úrovni.
- personální zabezpečení výuky
- omezení nabídky volitených předmětů - k tomu autorka článku dodává: Další uvedená nevýhoda, že zavedení povinného dalšího cizího jazyka vede k omezení nabídky volitelných předmětů, se zakládá na nepochopení principu volitelnosti. Pokud bude změněn status dalšího cizího jazyka na povinný, nebude již volitelným předmětem, a nemůže tedy ani omezovat nabídku volitelných předmětů. Naopak v tuto chvíli status volitelnosti omezuje výuku dalšího cizího jazyka jako takového.
Odhaduji, že brzy máme na ZŠ druhý CJ povinný.
Co říkáte informacím z článku?