Začal nový školní rok a zase máme třídy předškoláčků.
Scházíte se školou? Uvažujete o tom?
Takhle to dělají naše kolegyně:
• Děti nejprve navštíví školu- tedy první třídy se svými kamarády a paní učitelkou ze školky. Prvňáčci jim ukáží, jak pracují, co už se ve škole naučili a zapojí předškoláčky do jednoduchých činností, se kterými jim pomáhají. Pak následuje zápis a po něm další dvě schůzky (duben, květen), na které přijdou děti se svými rodiči. Seznámí se na nich se svými p. učitelkami, školou a plní úkoly. Při jejich plnění jim pomáhají rodiče, větší školáci i paní učitelka, což považuji za velmi podstatné.Samozřejmě následuje i odměna pro všechny zúčastněné. Pak se konala poslední schůzka, která byla jen pro rodiče. Týkala se organizace, pomůcek a hlavně měla za úkol ukázat rodičům, že škola je pro jejich děti bezpečná a že se do ní mohou těšit. (Slávka)
• My chodíme s našimi předškoláčky na kukandu (většinou v zimě) do více škol v našem městě. Vždy navštěvujeme jednu ZŠ, potom ZŠ speciální, logopedickou a praktickou a potom ZŠ přidruženou k dětskému domovu, děláme to hlavně z toho důvodu, že děti z naší MŠ se rozprchnou různými směry , tak aby každý trochu znal to své prostředí, kam po prázdninách přijde. Předškoláci si posedají do lavic ke školákům, plní spolu úkoly a je to příjemně strávený čas. (Míša)
• Na mé bývalé škole jsme vymysleli a realizovali tzv. Miniškoličku. Od října do června následujího roku každý poslední pracovní čtvrtek v měsíci od 16.00 do 18.00 přicházeli předškoláci se svými rodiči k nám do školy (děti asi ze 4 MŠ - rozrostlo se i pro další zájemce), kde měli připravené pracovní dílničky, které vedly jednak paní vychovatelky ŠD, ale také paní učitelky z 1. stupně (někdy se přihlásili i kolegové z 2. stupně). Nejenže si děti zvykaly na nové prostředí, ale i rodiče a paní učitelky mohli děti pozorovat při různých činnostech - grafomotorika, keramika, didaktické hry, pohybové hry v TV, sebeobsluha ve školní jídelně, VV, skládanky, říkanky, dramatizace.... Děti již k zápisu přicházely klidné, věděly, do jakého prostředí přicházejí, jaké paní učitelky s nimi budou pracovat. Opora rodičů nechyběla. Zhruba od dubna již děti pracovaly v pomyslné 0.té třídě se svojí budoucí paní učitelkou. A jaký byl první školní den. Všichni se na sebe těšili. Děti na paní učitelku, paní učitelka na své žáčky...Žádné slzičky, žádné obavy.... (Dana)
To jsou tři zkušenosti ze schůzek s předškoláky. Máte také nějakou?
Pozn. O
přechodu z Mš do základky se začíná diskutovat také v sekci základního vzdělávání.