Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Výběr ZŠ pro nadanější dítě - má cenu to řešit?
PříspěvekNapsal: úte 09. lis 2010 17:21:28 
Dobrý den
Dnes jsem byla s dcerou u klinické logopedky a ta mě velmi zaskočila sdělením, že dcera (necelých 4,5 roku) je na tom lépe v některých ohledech (slovní zásoba, všeobecný rozhled, množství znalostí) než spousta prvňáčků. Doporučila mi se zamýšlet nad tím, kam dáme dceru do školy. Nikdy mě nenapadlo jí dát kamkoli jinam než na základku v našem malém městě. Říkala mi, že zdejší škola by jí pravděpodobně srovnala s průměrem. Jakákoli jiná varianta by ale extrémně komplikovala např. mé zaměstnání.
Mně dcera nikdy vyjímečná nepřipadala (až na to, že je nejbáječnější protože je moje), kromě toho, že je vyjímečně upovídaná a zvědavá. Ani paní učitelka ve školce se o ničem vyjímečném nezmiňovala.
Má vůbec smysl řešit výběr dobré školy už od první třídy? Nestačilo by třeba vybrat až dobré víceleté gymnázium?
Nemůže naopak obtížnější škola být zbytečnou zátěží? Vždyť teď netuším, co jí nepůjde. Já jsem ještě ve školce uměla násobit dvouciferná čísla mezi sebou a moc mě to bavilo, ale na ZŠ se projevila má dislexie, měla jsem potíže se psaním i čtením a na gymnáziu jsem byla vděčná, že má jen 4 roky, protože více let už bych neutajila, že anlicky ani německy neumím skoro nic.
Mohu Vás tedy požádat o názor, zdali to má smysl řešit? Přípdně má smysl se v předškolním období obrátit např na PPP pro posouzení?
Děkuji za Váš názor.
Zuzana B. (Praha-východ)


Naposledy upravil Lucie Slejšková dne úte 09. lis 2010 17:25:51, celkově upraveno 2
úprava jména a názvu příspěvku


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výběr ZŠ pro nadanější dítě - má cenu to řešit?
PříspěvekNapsal: úte 09. lis 2010 17:59:54 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 07. črc 2010 7:04:19
Příspěvky: 349
Dobrý den,

je určitě v zájmu dítěte rozvíjet jeho nadání, ale zvažte, zda má logopedka skutečně přesnou představu, jak u Vás funguje škola. Nezažila jsem, že by klinická logopedka navštívila školu, kam chodí její klienti, ale možná máte štěstí na výjimečnou paní.
Určitě se poptejte ve školce, jak se holčička jeví učitelkám a pokud byste se rozhodli pro nějaké kroky, je první na řadě vyšetření v poradně.
Logopedka nemá možnosti, jak nadprůměrné nadání potvrdit. Má jistě zkušenost s jinými dětmi, ale neví, jak děti pracují v kolektivu, jak mají rozvinutou motoriku atd. atd.
Rozhodně i pak byste měli navštívit školu ( třebaže malou a provinční) a třeba zjistíte, že i tam jsou schopni poskytnout širokou individuální péči.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výběr ZŠ pro nadanější dítě - má cenu to řešit?
PříspěvekNapsal: úte 09. lis 2010 20:20:19 
Moc Vám děkuji za odpověď. Paní logopedka žije také v našem městě a má dvě děti školního věku.
Děkuji a přeji hezký večer.
Zuzana B.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výběr ZŠ pro nadanější dítě - má cenu to řešit?
PříspěvekNapsal: stř 10. lis 2010 9:23:48 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: pon 18. kvě 2009 20:19:04
Příspěvky: 674
Já bych určitě volila vyšetření v PPP. Tam Vám poradí, co dál.

_________________
Bohunka T.


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výběr ZŠ pro nadanější dítě - má cenu to řešit?
PříspěvekNapsal: stř 15. pro 2010 20:55:17 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 27. kvě 2009 19:32:25
Příspěvky: 2431
Milá Zuzano,
pokud si kladete tyto otázky, zdá se, že ani vy sama nejste přesvědčena o tom, že by Vaše dcerka měla do třídy pro nadané chodit.
PPP může dát nějaká doporučení, ale ani psycholožka nezná Vaši holčičku tak jako vy.
Navíc nadání se může projevovat (jak sama podotýkáte) pouze v jednom směru. Pak by ale mohla být třída pro nadané pro ni velmi stresující. Možná by stačilo vyhledat v okolí nějakou zájmovou činnost, která by kreativně rozvíjela právě oblast, která je "na tom lépe".

Neměla by 1. (2.) třída být pro dítě spíš radostí než neustálou soutěží o nejdokonalejší výsledek?
Ale možná mám trochu zkreslené představy, zvlášť teď, kdy jsem absolvovala téměř dvouhodinové povídání s paní učitelkou, která se právě nadaným dětem věnuje na jedné pražské škole...

_________________
Pavlína Hublová
koordinátor referátu pro správu a rozvoj Metodického portálu RVP.CZ


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výběr ZŠ pro nadanější dítě - má cenu to řešit?
PříspěvekNapsal: úte 05. dub 2011 22:54:53 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 05. dub 2011 18:11:32
Příspěvky: 1
Má cenu to řešit? Rozhodně ano!

Z vlastní zkušenosti: naše dcerka byla vždy zvědavá a zvídavá, všechno nasávala jako houbička, hodně aktivní. Ve 3,5 letech jsme s ní (v jiné záležitosti) byli v PPP a ředitel (odborník na nadané děti) nám mimo jiné řekl, že v tom věku se ještě nadání nedá dobře posoudit, a že se mu děvče jeví jako celkem běžné dítě. Cítila jsem se poněkud zahanbeně a myšlenky na nadané děti nadlouho zastrčila do kouta. Chyba!

Ve čtyřech letech dcerka nastoupila do školy (tady v Nizozemsku je to tak běžné, asi 99 procent dětí nastoupí do školy ve 4 letech a od 5 let je škola povinná pro všechny). První rok to šlo docela dobře, zaměstnávala se jazykem, každopádně ale neměla kamarády. Druhý rok jsme nepozorovali ještě žádné problémy se školou, zároveň se doma začala učit číst a psát česky, a to šlo poměrně dobře, ale jinak byla čím dál neochotnější a línější. Třetí rok (obsahem učiva podobný prvnímu ročníku české školy) začal dobře, konečně se učila číst a psát i nizozemsky, ale tempo jí nevyhovovalo, rychle byla v učivu napřed, a brzo odmítla dělat testy, které jí připadaly příliš jednoduché 'mami, proč mě teď zkoušejí z něčeho, co znám už dva roky?'). Učitelka trvala na tom, že nejdřív musí udělat testy z aktuálního učiva, pak že může dostat práci navíc. Pod nátlakem se dcerka přizpůsobila, a na konci roku měla výborné výsledky, ale s poznámkou, že pracuje velmi pomalu. To mi pak vysvětlila tak, že je to taková nuda, že prostě pracuje pomalu, aby nemusela dělat víc těch nudných věcí... To už ale začínaly prázdniny, takže jsme záležitost odložili. Začátek čtvrté skupiny byl dobrý, hned první den dělali novou zajímavou práci, druhý den také, třetí den už méně, a čtvrtý den zábava skončila úplně. Pátý den už do školy nechtěla. Na konci druhého týdne mi učitelka sdělila, že to už opravdu není pěkné, a že ji otestují. Ani nevíte, jak jsem si oddechla. Pár dní pak psala testy, nejprve z konce čtvrté skupiny, pak ještě z konce páté... a podle výsledků byla (na samém začátku skupiny 4) na úrovni poloviny skupiny 5. Školní poradce se sešel s třídní učitelkou, a od té doby má naše dívenka extra práci: v podstatě sama napřed prochází učivo skupiny 5, tak aby po dalších prázdninách mohla rovnou začít ve skupině 6. Tak uvidíme, jak to půjde dál: na březnovém vysvědčení (to tu dávají 3x ročně) stálo, že matematiku z 5. skupiny už má celou hotovou... Každopádně je teď ale ve škole spokojená, díky pochopení a pomoci poradce a učitelky, a díky školnímu vzdělávacímu plánu, který práci napřed a přeskočení ročníku umožňuje.

Řešit něco takového až na střední škole nelze. To už máte školáka (nebo záškoláka), který dávno ztratil veškerý zájem, a nenaučil se učit se. A sebelepší střední škola tohle už v plném rozsahu nemůže napravit.

Ještě pro úplnost: na začátku třetí skupiny jsme si byli už prakticky jistí, že se dost vymyká průměru, a protože je narozená v říjnu a zdálo se nám nesmyslné ji do české školy zařadit až v téměř sedmi letech, nechali jsme ji otestovat v Centru nadání v Praze. Vyšla jako dost výrazně nadprůměrná. Na základě toho byla přijata na ZŠ o rok dříve. Pokud si nejste jistá, jak na tom vaše dcerka doopravdy je, test v Centru nadání (dost rozsáhlý, pokrývající mnoho různých oblastí) opravdu doporučuji. Tam totiž vědí, že nadané děti je lépe včas odhalit a podpořit, zatímco v PPP (alespoň z naší zkušenosti) mají dojem, že je lépe vyčkat. Ale čeho vlastně? Ono totiž už brzo může být pozdě.

Přeji hodně štěstí!


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: Výběr ZŠ pro nadanější dítě - má cenu to řešit?
PříspěvekNapsal: stř 06. dub 2011 12:46:37 
Offline
Člen Rady starších
Uživatelský avatar

Registrován: stř 14. lis 2007 20:20:52
Příspěvky: 961
Mají své stránky: http://www.centrumnadani.cz/diagnostika ... stika.html

_________________
Zdraví Jenda


Ohlásit tento příspěvek
Nahoru
 Profil  
Odpovědět s citací  
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 7 ] 

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Můžete zakládat nová témata v tomto fóru
Můžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: