Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. lis 2010 17:04:04 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 04. lis 2010 16:29:32
Příspěvky: 10
V souvislosti s používaným kondicionálem v natočené hodině bych se ráda zeptala, především Jany Nálepové jako metodika, jaký se doporučuje přístup k práci s gramatickými jevy? Induktivní nebo deduktivní (tedy začít vysvětlením, procvičením a pak následným komunikativním užitím) přístup?


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. lis 2010 17:08:23 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 02. lis 2010 14:41:35
Příspěvky: 16
Pavla Zapletalová píše:
V souvislosti s používaným kondicionálem v natočené hodině bych se ráda zeptala, především Jany Nálepové jako metodika, jaký se doporučuje přístup k práci s gramatickými jevy? Induktivní nebo deduktivní (tedy začít vysvětlením, procvičením a pak následným komunikativním užitím) přístup?


Milá Pavlo, zdravím tě a děkuji za dotaz.
Já osobně jsem velkým příznivcem induktivní metody a taky ji praktikuji ve své výuce na střední škole. Je ale pravdou, že je časově náročnější, ale takto "objevená" pravidla si žáci podle mé zkušenosti lépe zapamatují. Osvědčila se mi především u skupin, které mají němčinu jako druhý jazyk. Asi je to tím, že podobným způsobem pracují v angličtině.
Jana Nálepová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. lis 2010 17:11:33 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 04. úno 2008 8:28:44
Příspěvky: 19
Vlastimil Kudláček píše:
Také zdravím všechny diskutující a musím ještě jednou zopakovat to, co jsem uvedl již v sekci první dojmy - vyučovací jednotka se mi jako celek líbila jak po stránce obsahové, tak i po stránce organizační a velmi příjemně mě překvapil fakt, že se žáci (až na pár výjimek) nebáli komunikovat v cizím jazyce a spolupracovat. Tato forma výuky přináší ale také některé nevýhody - vyučující nemůže být přítomna u všech skupin najednou a může tak mimoděk docházet k tomu, že si někteří žáci zafixují chyby. Také by mě zajímalo, jak při tomto způsobu výuky řešíte rozdílnou úroveň znalostí a dovedností žáků. Děkuji za Vaše reakce.
Vlastimil Kudláček


Dobrý den, pane Kudláček,
zdravím vás a ještě jednou děkuji za váš názor již v sekci "první dolmy". :D

I v normálním životě mluvíme s chybami, já jsem ráda, že se žáci nebojí mluvit a že neustále nemyslí na správnou koncovku ve slově, ale že se snaží vyjádřit myšlenku, opsat ji, vysvětlit neznámé. :lol: Samozřejmě to s sebou přináší i riziko většího výskytu chyb v mluvení. Tyto chyby se snažíme odstranit v jiných vyučovacích jednotkách, kde procvičujeme ten či onen jev.
Ve svých hodinách se více věnuji slabším žákům, pomáhám jim či připravuji jim doplňkové aktivity.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. lis 2010 17:14:33 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 04. lis 2010 16:29:32
Příspěvky: 10
Jana Nálepová píše:
Pavla Zapletalová píše:
V souvislosti s používaným kondicionálem v natočené hodině bych se ráda zeptala, především Jany Nálepové jako metodika, jaký se doporučuje přístup k práci s gramatickými jevy? Induktivní nebo deduktivní (tedy začít vysvětlením, procvičením a pak následným komunikativním užitím) přístup?


Milá Pavlo, zdravím tě a děkuji za dotaz.
Já osobně jsem velkým příznivcem induktivní metody a taky ji praktikuji ve své výuce na střední škole. Je ale pravdou, že je časově náročnější, ale takto "objevená" pravidla si žáci podle mé zkušenosti lépe zapamatují. Osvědčila se mi především u skupin, které mají němčinu jako druhý jazyk. Asi je to tím, že podobným způsobem pracují v angličtině.
Jana Nálepová


Jani, děkuju za odpověď. Určitě s tebou souhlasím, ale přiznám se, že ten faktor času pro mě někdy ve školní praxi hraje dost podstatnou roli.Řekla bych také, že induktivní přístup je pro učitele více náročnější a to i z pohledu toho, že žáci na něj nejsou příliš zvyklí a očekávají hotové informace.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. lis 2010 17:17:41 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 04. úno 2008 8:28:44
Příspěvky: 19
Pavla Zapletalová píše:
V souvislosti s používaným kondicionálem v natočené hodině bych se ráda zeptala, především Jany Nálepové jako metodika, jaký se doporučuje přístup k práci s gramatickými jevy? Induktivní nebo deduktivní (tedy začít vysvětlením, procvičením a pak následným komunikativním užitím) přístup?


Většinu běžných gramatických jevů si žáci vyvozují sami, z různých textů, cvičení apod.


Naposledy upravil Mgr. Ivana Frýbová dne čtv 11. lis 2010 17:19:32, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. lis 2010 17:18:23 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 02. lis 2010 14:41:35
Příspěvky: 16
Vlastimil Kudláček píše:
Také zdravím všechny diskutující a musím ještě jednou zopakovat to, co jsem uvedl již v sekci první dojmy - vyučovací jednotka se mi jako celek líbila jak po stránce obsahové, tak i po stránce organizační a velmi příjemně mě překvapil fakt, že se žáci (až na pár výjimek) nebáli komunikovat v cizím jazyce a spolupracovat. Tato forma výuky přináší ale také některé nevýhody - vyučující nemůže být přítomna u všech skupin najednou a může tak mimoděk docházet k tomu, že si někteří žáci zafixují chyby. Také by mě zajímalo, jak při tomto způsobu výuky řešíte rozdílnou úroveň znalostí a dovedností žáků. Děkuji za Vaše reakce.
Vlastimil Kudláček


Také já si myslím, že v takto postavené hodině se chyby, které nebrání porozumění, neřeší. Chyby by učitel měl registrovat a procvičit je v následujících hodinách.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. lis 2010 17:27:11 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 04. lis 2010 16:29:32
Příspěvky: 10
Jinak jsem moc ráda, že jsem natočenou hodinu zhlédla. Také se mi moc líbilo, jak žáci komunikovali. Zvášť jsem byla ráda, že se mi v paměti oživila metoda "Kugellager", se kterou jsem se už setkala, ale nějak u mě zapadla v zapomnění. Těším se, že ji také začnu používat.Stále hledám další cesty, jak mluvení u žáků podpořit a rozvíjet.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. lis 2010 17:29:11 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 21. kvě 2009 13:21:22
Příspěvky: 108
Mgr. Ivana Frýbová píše:
Dobrý den, Zdeňko,
také vás zdravím, tentokrát z Čáslavi.
Při práci ve skupinách při nácviku mluvení se soustřeďuji více na slabší žáky, pomáhám jim a nechávám je častěji prezentovat. Při čtení s porozuměním spoléhám i na pomoc ostatních žáků.
S tempem je to horší, vždy jim dopředu řeknu, kolik mají času na určitou aktivitu a pokud to nestihnou, musí dodělat práci doma nebo dostanou v další hodině příležitost vše dodělat a ostatní pracují na nějaké doplňkové aktivitě.


Oceňuji, že se k žákům snažíte přistupovat individuálně, i když to pak určitě kladě větší nároky na přípravu.

_________________
Zdeňka Švecová


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. lis 2010 17:29:32 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 02. lis 2010 14:41:35
Příspěvky: 16
Vlastimil Kudláček píše:
Také zdravím všechny diskutující a musím ještě jednou zopakovat to, co jsem uvedl již v sekci první dojmy - vyučovací jednotka se mi jako celek líbila jak po stránce obsahové, tak i po stránce organizační a velmi příjemně mě překvapil fakt, že se žáci (až na pár výjimek) nebáli komunikovat v cizím jazyce a spolupracovat. Tato forma výuky přináší ale také některé nevýhody - vyučující nemůže být přítomna u všech skupin najednou a může tak mimoděk docházet k tomu, že si někteří žáci zafixují chyby. Také by mě zajímalo, jak při tomto způsobu výuky řešíte rozdílnou úroveň znalostí a dovedností žáků. Děkuji za Vaše reakce.
Vlastimil Kudláček


Ještě k otázce rozdílné úrovně žáků. To je problém, ke kterému se chci vyjádřit z pozice učitele na střední odborné škole. Učím teď skupinu začátečníků, kde mám žáky s úplně nulovou znalostí jazyka, i tzv. "falešné začátečníky", kteří se učili na základní škole rok nebo dva nebo v jazykové škole. A tam je to velký problém. Naštěstí pracuji s učebnicí, která má v pracovním sešitě úkoly pro ty rychlejší, takže jim nemusím všechny doplňující aktivity vymýšlet sama, aby se nenudili a "neusnuli na vavřínech".


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. lis 2010 17:29:37 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 04. úno 2008 8:28:44
Příspěvky: 19
Jana Nálepová píše:
Vlastimil Kudláček píše:
Také zdravím všechny diskutující a musím ještě jednou zopakovat to, co jsem uvedl již v sekci první dojmy - vyučovací jednotka se mi jako celek líbila jak po stránce obsahové, tak i po stránce organizační a velmi příjemně mě překvapil fakt, že se žáci (až na pár výjimek) nebáli komunikovat v cizím jazyce a spolupracovat. Tato forma výuky přináší ale také některé nevýhody - vyučující nemůže být přítomna u všech skupin najednou a může tak mimoděk docházet k tomu, že si někteří žáci zafixují chyby. Také by mě zajímalo, jak při tomto způsobu výuky řešíte rozdílnou úroveň znalostí a dovedností žáků. Děkuji za Vaše reakce.
Vlastimil Kudláček


Také já si myslím, že v takto postavené hodině se chyby, které nebrání porozumění, neřeší. Chyby by učitel měl registrovat a procvičit je v následujících hodinách.


Co se týká rozdílné úrovně znalostí a dovedností jednotlivých žáků, tak u nás na gymnáziu se žáci dělí do skupin podle úrovně v anglickém jazyce. V hodinách německého jazyka se pak sejdou žáci s nulovou nebo částečnou znalostí německého jazyka. Většinou se ale rozdíly během prvního pololetí úplně smažou. Někdy mají i začátečníci výhodu, protože pracují od začátku systematicky.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 58 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6  Další

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: