Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Tento modul byl archivován. Vkládání a editace obsahu není možná.

Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. lis 2010 17:47:00 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 22. říj 2007 23:26:01
Příspěvky: 169
Mgr. Ivana Frýbová píše:
Mgr. Kamila Sladkovská píše:
Jani, myslím to, že je dobré žáky vést k pozitivnímu hodnocení, tj., aby si uvědomovali spíše to, co už umějí, než kde dělají chyby.


Ta tvoje věta se mi, Kamilo, moc líbí. Žáci musí mít příležitost zažít úspěch. :P :P Důležitá je i pozitivní kritika. Obojí využívám ve svých hodinách při práci s žákovským portfoliem. Žáci si zaznamenávají především své úspěchy a zaznamenávají si i různá doporučení pro zlepšení.

Myslíte, že byste nám mohla velice stručně přiblížit práci s portfoliem žáka?

_________________
Jitka Krausová, moderátor


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. lis 2010 17:52:43 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 03. lis 2010 10:21:32
Příspěvky: 7
Mgr. Ivana Frýbová píše:
Mgr. Kamila Sladkovská píše:
Jani, myslím to, že je dobré žáky vést k pozitivnímu hodnocení, tj., aby si uvědomovali spíše to, co už umějí, než kde dělají chyby.


Ta tvoje věta se mi, Kamilo, moc líbí. Žáci musí mít příležitost zažít úspěch. :P :P Důležitá je i pozitivní kritika. Obojí využívám ve svých hodinách při práci s žákovským portfoliem. Žáci si zaznamenávají především své úspěchy a zaznamenávají si i různá doporučení pro zlepšení.


Souhlasím s vámi milé dámy. Není možné jít od začátku pouze po chybách - potom se žáci automaticky zablokují a je vymalováno.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. lis 2010 17:54:28 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 04. úno 2008 8:28:44
Příspěvky: 19
Vlastimil Kudláček píše:
Mgr. Kamila Sladkovská píše:
Práce s chybou je dle mého názoru jedna z nejvíce citlivých záležitostí cizojazyčné výuky, zvláště pak v českém prostředí, kde se uživatelé cizích jazyků často podceňují nebo přeceňují a z chyb a ze selhání při užívání jazyka mají apriori hrůzu. Zde má pak svou nezastupitelnou roli sebehodnocení ... ;)


Děkuji za otevření tématu chyby při používání cizího jazyka. Většina žáků (alespoň těch, se kterými jsem přišel do styku) působí dojmem, že mají doslova panickou hrůzu z toho, že se při komunikaci v cizím jazyce budou dopouštět chyb. Mnohdy to končí tak, že místo toho, aby mluvili, tak nemluví raději vůbec. Je mi jasné, že je na pedagogovi, aby pomohl žákům se přes tyto zažité bloky přenést - ne vždy se to však daří. Na druhé straně existuje samozřejmě také mnoho žáků, kteří si s nějakou tou chybičkou hlavu příliš nelámou a je jim v podstatě jedno, co z nich "vypadne". V předešlém příspěvku jsem neměl v úmyslu napadat neopravování všech vyřčených slůvek či dokonce hlásek (je mi jasné, že to v takto pojaté vyučovací jednotce není dost dobře možné) - chtěl jsem pouze upozornit na to, že někteří žáci mají dojem, že pokud nejsou okamžitě opraveni, tak je vše OK a potom může být obtížnější přesvědčit je o tom, že tomu tak opravdu není :roll:


Máte pravdu, že někteří žáci vyžadují okamžitou opravu. Já osobně nejsem ale příznivcem opravování za každým druhým slovem. Většinou si chyby (hlavně při prezentacích, ústních cvičeních či při zkoušení) písemně zaznamenávám v celých větách a poté je s jednotlivci rozeberu. Je ovšem pravdou, že někteří žáci si stěžují, že je moje zapisování znervózňuje. Na takovou práci si musí žáci zvyknout a pak jim již takovéto hodnocení nedělá problémy.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. lis 2010 17:59:50 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: čtv 04. lis 2010 16:29:32
Příspěvky: 10
Ráda bych se tímto rozloučila se všemi účastníky a poděkovala za zajímavou diskusi. Ozvlášť zdravím Janu do Opavy a Ivu do Čáslavi. Děkuju.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. lis 2010 18:00:42 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 04. úno 2008 8:28:44
Příspěvky: 19
Jitka Krausová píše:
Mgr. Ivana Frýbová píše:
Mgr. Kamila Sladkovská píše:
Jani, myslím to, že je dobré žáky vést k pozitivnímu hodnocení, tj., aby si uvědomovali spíše to, co už umějí, než kde dělají chyby.


Ta tvoje věta se mi, Kamilo, moc líbí. Žáci musí mít příležitost zažít úspěch. :P :P Důležitá je i pozitivní kritika. Obojí využívám ve svých hodinách při práci s žákovským portfoliem. Žáci si zaznamenávají především své úspěchy a zaznamenávají si i různá doporučení pro zlepšení.

Myslíte, že byste nám mohla velice stručně přiblížit práci s portfoliem žáka?


Rozsáhlejší příspěvek o práci s žákovským portfoliem bude v nejbližší době uveřejněn na webu rvp.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. lis 2010 18:00:49 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: stř 03. lis 2010 10:21:32
Příspěvky: 7
Mgr. Ivana Frýbová píše:
Vlastimil Kudláček píše:
Mgr. Kamila Sladkovská píše:
Práce s chybou je dle mého názoru jedna z nejvíce citlivých záležitostí cizojazyčné výuky, zvláště pak v českém prostředí, kde se uživatelé cizích jazyků často podceňují nebo přeceňují a z chyb a ze selhání při užívání jazyka mají apriori hrůzu. Zde má pak svou nezastupitelnou roli sebehodnocení ... ;)


Děkuji za otevření tématu chyby při používání cizího jazyka. Většina žáků (alespoň těch, se kterými jsem přišel do styku) působí dojmem, že mají doslova panickou hrůzu z toho, že se při komunikaci v cizím jazyce budou dopouštět chyb. Mnohdy to končí tak, že místo toho, aby mluvili, tak nemluví raději vůbec. Je mi jasné, že je na pedagogovi, aby pomohl žákům se přes tyto zažité bloky přenést - ne vždy se to však daří. Na druhé straně existuje samozřejmě také mnoho žáků, kteří si s nějakou tou chybičkou hlavu příliš nelámou a je jim v podstatě jedno, co z nich "vypadne". V předešlém příspěvku jsem neměl v úmyslu napadat neopravování všech vyřčených slůvek či dokonce hlásek (je mi jasné, že to v takto pojaté vyučovací jednotce není dost dobře možné) - chtěl jsem pouze upozornit na to, že někteří žáci mají dojem, že pokud nejsou okamžitě opraveni, tak je vše OK a potom může být obtížnější přesvědčit je o tom, že tomu tak opravdu není :roll:


Máte pravdu, že někteří žáci vyžadují okamžitou opravu. Já osobně nejsem ale příznivcem opravování za každým druhým slovem. Většinou si chyby (hlavně při prezentacích, ústních cvičeních či při zkoušení) písemně zaznamenávám v celých větách a poté je s jednotlivci rozeberu. Je ovšem pravdou, že někteří žáci si stěžují, že je moje zapisování znervózňuje. Na takovou práci si musí žáci zvyknout a pak jim již takovéto hodnocení nedělá problémy.


Také se snažím uplatňovat podobnou strategii a došel jsem k podobným závěrům jako Vy. Je třeba, aby si žáci na tento způsob práce zvykli. Občas se ale i tak při delších rozhovorech či při diskusích může stát, že si žáci zaznamenaný jev nevybaví - proto někdy zkouším alternativu, kdy se sami žáci snaží zaznamenávat chyby svých spolužáků a poté o nich ve skupině hovoříme.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. lis 2010 18:01:35 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 04. úno 2008 8:28:44
Příspěvky: 19
Pavla Zapletalová píše:
Ráda bych se tímto rozloučila se všemi účastníky a poděkovala za zajímavou diskusi. Ozvlášť zdravím Janu do Opavy a Ivu do Čáslavi. Děkuju.


Děkuji také za milou diskuzi a přeji klidné dny a těším se na další diskuzi.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

 Předmět příspěvku: Re: ONLINE DISKUZE: 11. 11. od 16.00 do 18.00
PříspěvekNapsal: čtv 11. lis 2010 18:02:03 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: úte 02. lis 2010 14:41:35
Příspěvky: 16
Moc děkuji všem za účast a zajímavou diskuzi. Dotkli jsme se citlivých témat, která nesouvisí pouze s videohospitací, kterou jsme viděli. Problematika práce s chybou je věcí, která nás hodně zajímá a trápí, protože souvisí se snahou zapojit žáky do komunikace. Myslím si, že je důležité, aby se žáci naučili v hodinách mluvit, i když s chybami, které nebrání porozumění, a že by si měli zvyknout pracovat ve skupinách, spolupracovat a prezentovat a rozvíjet tak sociální a komunikativní kompetenci.
Těším se na další setkání, ať osobní nebo virtuální.


Nahoru
 Profil  
 
Hodnocení článku :
Hodnotit příspěvky mohou pouze registrovaní uživatelé.

Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 58 ]  Přejít na stránku: Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na: