Lucie Slejšková píše:
1. Myslíte si, že potřebujeme speciální školy? Pro jaké děti?
2. A pokud by se část peněz přesunula na základní školy, vzdělali učitelé a osobní asistenti byli automaticky hrazeni, myslíte si, že by šlo integrovat většinu, nebo dokonce všechny děti? Mělo by to nějaký smysl?
Ad 1. ANO. Nikdo nemůže být odborníkem na vše. Ve speciálních školách učí učitelé, kteří jsou vzděláni tak, aby byli schopni pomoci právě dětem, které tu speciální pomoc potřebují.
Ad 2. Těch "pokud" je trochu moc, že?! Znáte realitu českého školství? Tušíte, co všechno se chce po učitelích, na co všechno mají být odborníky?
Zeptejte se začínajícího učitele, co ho nejvíc překvapilo. Předpokládám, že odpoví něco v tom smyslu, že si (naivně) myslel, že převážná část vyučovací hodiny bude věnována výuce.
Když se učitelům nabalí další "nevýuková" povinnost (a péče o integrované dítě podle mne do této kategorie spadá), má vůbec smysl, aby na VŠ učitelé studovali didaktiku a metodiku předmětů?
...a to mluvím pouze o 1. stupni. Tušíte, jak vypadá "speciální péče" na druhém stupni?
Nejčastěji se diskutuje o romských dětech a jejich zařazování do speciálních škol. Až někdo vymyslí, jak vyučovat ve 4. ročníku, kam nastoupí zcela negramotný chlapec (právě se vrátil z Kanady) nebo jak nenarušit výuku ve 2. ročníku, když denně řešíte žáčka, který nemá pomůcky/učebnice/úkoly/vybavení a polovinu hodiny hledí z okna (pokud si zrovna nezpívá), pak budeme integrovat s radostí.