Mgr. Ludmila Kovaříková píše:
Lucie Slejšková píše:
Ještě by mi přišlo fajn, kdyby existoval nějaký soupis, jaké dovednosti vlastně mají učitelé u dětí rozvíjet a co tedy mají ovládat oni sami. Určitě existují nějaké popisy, co je ČG, ale je to použitelné takto prakticky? Víte někdo o něčem? Mám takovou představu, že by pak byly ty dovednosti a ke každé z nich přiřazeny nějaké úlohy, které jsou na ně zaměřeny - učitel by se v tom líp vyznal. Je to realizovatelné, nebo to je hloupost?
Při rozvíjení by se dalo vyjít se strategií nebo z definice čtenářské gramotnosti od VÚP. Ale dalo by se to odvodit i z testů PISA. Určitě by byla taková práce kvalitnější od odborníků, ale můžeme se o to pokusit i sami. .
Proč objevovat objevené? Zde je soupis dovedností a postojů, které se skrývají pod pojmem čtenářská gramotnost:
• žáci čtou aktivně, přemýšlejí při tom, kombinují různé postupy vedoucí k co nejlepšímu porozumění;
• čtou s jasným cílem a neustále sledují a posuzují, zda text daným cílům vyhovuje;
• obvykle si text prohlédnou dřív, než se do něj pustí, všímají si struktury textu
• a hledají ta místa, která s největší pravděpodobností naplní účel, s nímž se do četby pouštějí;
• v průběhu četby dobří čtenáři často předvídají, co asi bude dál;
• čtou výběrově a neustále činí rozhodnutí o způsobu četby – co budou číst pozorně a pomalu, co přečtou rychle, co nebudou číst, co přečtou znovu;
• budují si význam textu, ten neustále podrobují kontrole a upřesňují ho, kladou si otázky v průběhu četby;
• snaží se odhalit význam neznámých slov a pojmů, na které v textu narazí, a poradí si s nesrovnalostmi a překážkami v textu;
• vycházejí z dosavadních vědomostí a zkušeností, porovnávají s nimi čtený text,
• propojují text s tím, co už věděli dříve;
• přemýšlejí o autorech textů, jejich stylu, východiscích, záměrech, historických okolnostech;
• sledují, jak textu rozumějí, a podnikají opatření pro lepší porozumění, pokud je to třeba;
• hodnotí kvalitu textu, posuzují jeho hodnotu a reagují na text různými způsoby, jak racionálně, tak emocionálně;
• různé typy textů čtou různým způsobem;
• při četbě vyprávěcího textu se vžívají do prostředí a postav;
• při četbě věcného textu často shrnují a upřesňují svá shrnutí;
• porozumění textu se u nich odehrává nejen přímo při četbě, ale i během malých pauz, které během četby činí, a pak také když vlastní čtení skončí, když dočtou;
• porozumění je náročná, vyčerpávající a komplexní činnost, kterou ale dobří čtenáři vnímají jako uspokojující.
Cituji z dokumentu
Gramotnosti ve vzdělávání.
Přemýšlejme raději jakými metodami můžeme jednotlivé složky rozvíjet. Napadají vás nějaké?